X
مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری - دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 خرداد 1400

 گرفتن حکم تخلیه ملک استیجاری در زمان کرونا

باسلام

اینجانب مالک یک آپارتمان استیجاری هستم و خود در محلی دیگر اجاره نشین. در تمدید قرارداد با مالک رقمی را مطالبه میکنند که در توانم نبوده اما باقرض گرفتن ازدیگران موقتاً تا تخلیه ملک خودم تامین کردم و به مستاجرم گفتم آپارتمانم را برای سکونت خودم نیازدارم، ایشون اما قبول نداره و میگه مصوبه کرونا ست ومن تخلیه نمی کنم لطفا بفرمایید با توجه به نیاز شخصی خودم به آپارتمان از چه مسیری باید اقدام کنم و برای طرح دعوی درخواست تخلیه در زمان کرونا و اثبات آن به چه مدارکی نیاز هست؟

باتشکر

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 43528

 

پاسخ  - تخلیه در شرایط و زمان کرونا

  • با استنباط از مصوبه ستاد کرونا اگر موجر یا مالک ملک، خود به مورد اجاره احتیاج داشته باشد می تواند مستاجر را تخلیه نماید و در واقع چنین نیست که بی قید و شرط این حق به مستاجر داده شده باشد که مورد اجاره را تخلیه نکند.نیاز موجر یا اولاد ذکور او از موارد استثناء امکان تخلیه در شرایط کرونا است.در ادامه مصوبه ستاد ملی کرونا جهت استحضار و آگاهی آورده میشود. 

 

ثبت امتیاز
نظرات

چهارشنبه, 23 تیر,1400

مرجان السادات

سلام خسته نباشید ما ملکی داریم که توسط شخصی غصب شده و حالا به دلیل کرونا تخلیه نمیکنه باید از چه راهی وارد بشیم و چیکار کنیم ؟


پاسخ وکیل :
سلام.... قانون کرونا از غاصب حمایت نمی کند و البته باید بدانید که غصب معنی مخصوص خود را دارد (ماده 307 به عد قانون مدنی).مصوبه کرونا فقط از مستاجری که البته تخلف هم نکرده باشد حمایت می نماید.

یکشنبه, 27 تیر,1400

محمد

آخه این چه مصوبه ی مسخره ایه که مالکان رو داره به زحمت میندازه و زبون مستاجرهای گاهاً زبون نفهم رو دراز کرده. همه اینجوری نیستن البته، ولی مالک حق داره که برای ملک خودش تصمیم بگیره. مال و دارایی خودشه. کرونا حالا حالاها هست، همه فعالیت های زندگی داره مثل قبل ادامه پیدا میکنه، حالا فقط این یکی مونده؟ این مصوبه باید هرچه زودتر لغو بشه.

شنبه, 02 مرداد,1400

لاله

سلام. ما درگیر قضیه قضایی هستیم و شاکی حکم تخلیه گرفته. ولی هنوز پرونده ما بازه و دادگاهمون تشکیل نشده. ایا میتونیم از این قضیه استفاده کنیم و بخاطر شرایط کرونا جلو حکم تخلیه رو بگیریم؟


پاسخ وکیل :
سلام..سوال شما مفهوم نیست از این جهت که معلوم نیست که پرونده باز شما مربوط به همین تخلیه است یا چیز دیگر و اگر مربوط به همین است پس چرا می گویید حکم تخلیه گرفته شده شاید حکم صادر شده ولی قطعی نیست که طبیعتاً اجرا بعد از قطعیت حکم خواهد بود در هر حال اعطای مهلت در خصوص تخلیه با تصمیم مقام مربوطه (حسب مورد اعضاء شورا، ریاست شورا یا قاضی اجرای احکام) است که البته بسیار متداول و مرسوم است.

چهارشنبه, 06 مرداد,1400

زهرا

سلام وقتتون بخیر. هزینه دادرسی جهت تخلیه مستاجر در دوران کرونا بر عهده کیست ؟ باتشکر


پاسخ وکیل :
سلام .... دعوای تخلیه هزینه دادرسی چندانی ندارد، تخلیه دعوایی غیر مالی است و مجموع هزینه های دادرسی آن کمتر از 200 هزار تومان است!!!!! البته مطابق قاعده هزینه به عهده خوانده است ولی معمولاً کسی 200 هزار تومان را مطالبه نمی کند.

شنبه, 09 مرداد,1400

امیرحسین انصاری

عرض سلام و وقت بخیر
من صاحب یه واحد آپارتمان هستم در شهر کرج و این تنها دارایی منه.ولی خودم ساکن اراک هستم.تازه ازدواج کردم ولی موفق به انتقالی به کرج نشدم.از طرفی من سال قبل خونه رو با یک مبلغ بسیار ناچیز اجاره دادم و ۲۵ درصد کرایه موجود به هیچ وجه متناسب با کرایه کنونی خونه نیست.میخواستم بدونم با توجه به اینکه من خودم با مبلغ چند برابر خونه اجاره کردم تکلیف من چیه؟؟؟اینکه مستاجر خونه رو خالی نمیکنه و از نظر مالی به هیچ وجه جوابگوی من نیست من باید چه کار کنم؟؟


پاسخ وکیل :
سلام وقت شما هم بخیر ...... متاسفانه اگر مستاجر شما تخلفی نکرده و خود شما هم در آن شهر مستاجر نیستید یعنی نیاز شخصی به مورد اجاره ندارید امکان تخلیه بر اساس همین مصوبه کرونا وجود ندارد.

ﺳﻪشنبه, 19 مرداد,1400

فاطمه

آیا با انتقال سند به فرزند می توان حکم تخلیه برای مستاجر گرفت؟


پاسخ وکیل :
این یک راه فرار قانونی است !!!!! که ایرانی ها استاد پیدا کردن آن هستند.در عمل بله می شود ولی چون به فریب متوسل شده اید ممکن است قاضی آن را نپذیرد.

پنجشنبه, 28 مرداد,1400

حمید

یک اپارتمان اجاره دادم چون مشکل مالی دارم قصد فروش دارم اول مستاجر اجازه بازدید نمیده دوم خریدار اگر منزل دیگری داشته باشد میتوانه حکم تخلیه بگیرد؟


پاسخ وکیل :
یکی از موارد مذکور در مصوبه ستاد ویژه کرونا برای تخلیه انتقال به غیر است؛ پس پاسخ شما این است که بله خریدار می تواند حکم یا دستور تخلیه بگیرد.تشخیص اینکه با توجه به عدم نیاز خریدار جدید استحقاق تخلیه وجود دارد و در واقع تفسیر قانون در این مورد با مقام رسیدگی کننده است.در مورد سوال دیگر شما، نمی توان مستاجر ار که مالک منفعت است مجبور به بازدید دادن کرد.

شنبه, 30 مرداد,1400

ملیکا

با سلام
بنده ملک خود را دو سال پیش خریداری کردم و ان را اجاره دادم و خودم هم در حال حاضر مستاجرم و قراردادم رو به اتمام هست و میخوام در خانه خود مستقر بشم ولی متاسفانه مستاجرم بعد از دو ماه از اتمام قرارداد ملک را تخلیه نمی کند علیرغم تماس ها و صحبت های مکرر.ایا میتوانم حکم تخلیه را بگیرم؟


پاسخ وکیل :
سلا .....نیاز شخصی بارزترین استثنا مصوبه ستاد ویژه کرونا است.پس می توانید با اثبات نیاز خود از مرجع مربوطه دستور تخلیه بگیرید.

یکشنبه, 31 مرداد,1400

امیر

عرض سلام و خسته نباشید
بنده سال پیش خانه را اجاره دادم و خودم خانه ای دیگر اجاره کردم و حالا میخواهم به خانه خود برگردم ولی مستاجر خالی نمیکند و میگوید مصوبه کرونا مستاجر سال تمام شده و سه ماه است اجاره نداده است لطفا راهنمایی ام کنید چگونه تخلیه فوری بگیرم ؟


پاسخ وکیل :
سلام ...... می توانید با توسل به دستور تخلیه و بر اساس نیاز شخصی مستاجر خود را تخلیه کنید.توضیحات بیشتر در پاسخ کامنت های قبلی و متن اصلی مطلب موجود است.

چهارشنبه, 03 شهریور,1400

یگانه

سلام،چه مدت زمانی طول میکشه گرفتن حکم تخلیه در این شرایط ؟


پاسخ وکیل :
سلام .... کلاً صدور حکم تخلیه پروسه طولانی ندارد ولی دو بار امکان دریافت مهلت برای مستاجر هست.به طور طبیعی کل پروسه گرفتن دستور تخلیه حدود یک ماه و حکم تخلیه حدود سه ماه پیش بینی می شود.

چهارشنبه, 10 شهریور,1400

بابک

بخدا انصاف نیست دولت مصوبه بده که در شرایط کرونا اجاره بهای مستاجر رو از جیب موجر ببخشه ...بهتره خود دولت اجاره بها رو مطابق با تورم ۱۰۰۰ درصدی موجود جامعه به روز کنه و پرداخت کنه نه ۲۵ درصد 😡


پاسخ وکیل :
بله طبیعتاً باید بار تحمل بحران های اجتماعی روی دوش حکومت ها باشد آنطور که در کشورهای پیشرفته در طول این مدت شاهد بودیم.

پنجشنبه, 11 شهریور,1400

پوریا حمیدی

سلام و عرض ادب
بنده مستاجر یک واحد تجاری هستم .صاحب ملک گفته که خودش میخواد بیاد بشینه ..سوالم از خدمتتون اینه ....ایا این قوانین برای ملک تجاری صادقه!؟!؟ و اینکه ۳ ماه فورجه نیز هنوز پا بر جاست یا نه!؟!؟


پاسخ وکیل :
سلام .... خیر مصوبه ستاد ویژه کرونا شامل املاک تجاری نمی شود ولی می تواندی از مرجع رسیدگی کننده مهلت بگیرید.این مهلت متغیر است و حتی با توجه به نوع شغل تا 6 ماه هم دیده شده.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.