X

 وکیل برای تجدیدنظرخواهی و تنظیم لایحه به دادگاه تجدیدنظر

وکیل برای تجدیدنظرخواهی و تنظیم لایحه به دادگاه تجدیدنظر

قبل از پرداختن به سرویس هایی که یک وکیل دادگستری می تواند در مرحله تجدیدنظر به شما ارائه دهد لازم است مفهوم تصمیمات قضایی که قابلیت تجدیدنظر دارند اندکی مرور شود. در یک دسته بندی کلی می توان تصمیم های یک مقام قضایی را به دو دسته تقسیم نمود ؛ یکی تصمیم های قانونی که شامل احکام و قرارها می شود؛ دلیل این نامگذاری این است که در قوانین جواز صدور آنها صادر شده و راه های اعتراض و کیفیت صدور آنها تبیین گردیده است و دیگر تصمیمات ساده قضایی. تصمیم های قانونی یا آنچه که ریشه در قانون داشته و دارای مستندات قانونی است شامل حکم و قرار است که به هر دوی اینها رای گفته می شود یعنی رای اعم است از حکم یا قرار . به طور خلاصه هم، در تفاوت حکم و قرار می توان گفت؛ حکم ضرورتاً نتیجه ورود به ماهیت خواسته یا همان بررسی ادله است و نیز  به دادرسی پایان می دهد ولی قرار هر دوی این ویژگی را با هم ندارد یعنی نمی تواند هم به ماهیت ورود کند و هم دادرسی را در آن مرجع پایان دهد ولی می تواند یکی از این دو ویژگی را داشته باشد. و البته در مواردی هیچ کدام از این دو خصیوصیت را ندارد. مثلا قرار عدم استماع دعوا به دادرسی پایان می دهد ولی دلایل بررسی نشده و قاضی به دلایل رسیدگی ننموده یا قرار ارجاع به کارشناس دادرسی را در آن مرجع پایان نمی دهد ولی مستلزم بررسی دلایل است یعنی مثلا سندی بررسی شده و در نتیجه ادعای جعل به کارشناس ارجاع گردیده است. و در نهایت قراری مانند قرار توقیف دادرسی می تواند قبل از ورود به ماهیت صادر شود و دادرسی را در آن مرجع هم پایان نمی دهد. تصمیمات ساده قضایی مانند صدور دستور تعیین وقت یا دستور کسر از آمار یا دستور ثبت لایحه دفاعیه در دایره آراء قابل اعتراض و طرق شکایت از رای قرار نگرفته و از قواعد راجع به آنها تبعیت نمی نمایند. 

 

در صورت نیاز به دریافت مشاوره با وکیل متخصص و با تجربه در زمینه تجدیدنظرخواهی یا اعطاء وکالت به وکیل دادگستری در مرحله تجدیدنظر  و نیز جهت درخواست تنظیم لایحه تجدیدنظرخواهی با دفتر وکالت ما در تماس و ارتباط باشید.

 

تصمیمات ساده قضایی بدون قید مدت و مهلت و بدون هیچ گونه تشریفاتی توسط صادر کننده آنها قابل عدول و نقض هستند.مثلا اگر قاضی به زعم اظهار نظر در تمام ابعاد پرونده دستور ارسال پرونده به اجرای احکام را بدهد میتواند از این تصمیم عدول نموده، پرونده را برگرداند و در مورد ابعاد مسکوت اظهار نظر نماید. و چنین نیست که چون تصمیم صادر شده باشد دیگر قابل عدول نباشد.

 

  |  
بازدید: 46482
  |  
امتیاز: Article Rating

آرای قابل تجدیدنظر

 

آرای قابل تجدیدنظر

  • در باب آرای قابل تجدیدنظر ماده 330 قانون آیین دادرسی مدنی مقرر داشته است: "آرای دادگاه های عمومی و انقلاب در امور حقوقی قطعی است؛ مگر در مواردی که طبق قانون قابل درخواست تجدیدنظر باشد."
  • قبل از تصریح آراء قابل تجدیدنظر، لازم است بیان شود علاوه بر بعضی از احکام دادگاه ها، بعضی قرارهای صادره از سوی دادگاه، در صورت وجود شرایطی قابل تجدیدنظر هستند:

الف- دعاوی مالی که خواسته یا ارزش آن از سه میلیون ریال (سیصد هزار تومان) بیشتر باشد. قانونگذار با تعیین سقف برای دعاوی مالی در صدد آن بوده است که از حجم دعاوی در محاکم تجدیدنظر بکاهد. بنابراین در صورتی که خواسته یا ارزش آن سیصد هزار تومان باشد، قابلیت تجدیدنظر نخواهد داشت.

ب- حکمی که مستند به اقرار در دادگاه نباشد. زیرا اقرار قاطع دعوا می شود و رسیدگی مجدد به دعوا را سالبه به انتفاع موضوع خواهد کرد. البته اقراری که در دادگاه صورت گیرد.

ج- در صورتی که حکمی مستند به رای یک یا چند نفر کارشناسی باشد که طرفین کتبا (نه شفاهی) رای آنان را قاطع دعوا قرار داده باشند.

د- طرفین دعوا با توافق کتبی حق تجدیدنظرخواهی خود را ساقط نکرده باشند.

ه- حکم راجع به متفرعات دعوا (از جمله خسارت و اعسار از هزینه دادرسی و...) البته در صورتی که حکم راجع به اصل دعوا قابل تجدیدنظر باشد.

و- کلیه احکام صادره در دعوی غیرمالی مثل: نسب و نکاح و طلاق و ...

 

قرارهای قابل تجدیدنظر

قبل از بررسی قرارهای قابل تجدیدنظر لازم است تعریفی در مورد قرار ارائه شود:

قرار عبارت است از تصمیم دادگاه در امور ترافعی که کلا یا بعضا قاطع دعوی و خصومت نباشد.

برخی قرارها در صورتی که حکم راجع به اصل دعوا قابل تجدیدنظر باشد، قابل تجدیدنظر هستند. بنابراین برای اینکه ببینیم قرارهای زیر قابلیت تجدیدنظر دارند یا خیر، باید به حکم راجع به اصل دعوا نگاه داشته باشیم. اگر حکم راجع به اصل دعوا قابل تجدیدنظر بود، قرار صادر شده نیز قابلیت تجدیدنظر خواهد داشت ولی اگر حکم راجع به اصل دعوا قابل تجدیدنظر نباشد، قرار صادر شده نیز قابلیت تجدیدنظر نخواهد داشت.

الف- قرار ابطال یا رد دادخواست که از دادگاه صادر شود (نه از سوی مدیر دفتر)

ب- قرار رد دعوا یا عدم استماع آن

ج- قرار سقوط دعوا

د- قرار عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا

ه- قرار تامین خواسته 

و - قرارهایی که در قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص قابلیت اعتراض آنها اظهار نظری نشده است همراه با اعتراض یه اصل دعوا و اعتراض به حکم صادره قابلیت تجدیدنظر خواهی خواهند داشت. مثل قرار رد دستور موقت.

 

خدمات وکیل در مرحله تجدیدنظر

حسب مورد و با توجه به نیاز مخاطب دفتر وکالت ما سرویس های متنوعی جهت ارائه به افراد درگیر با مرحله تجدیدنظر را دارد. به طور نرمال کسی که ما در مرحله بدوی وکیل او بوده ایم در صورت تمایل دفاع و دخالت در مرحله تجدیدنظر را نیز به ما می سپارد. گذشته از این ممکن است فردی در مرحله بدوی وکیلی دیگری داشته و یا اصلا وکیل نداشته باشد ولی پس از بوجود آمدن موجبات دفاع و دخالت در مرحله تجدیدنظر به دنبال یک وکیل برای تجدیدنظرخواهی گشته و تصمیم بگیرد ورود به این مرحله یا تنظیم لایحه را به ما بسپارد.

به طور خلاصه سرویس ها و خدمات دفتر وکالت ما در مرحله تجدیدنظر عبارتند از : 

1- ارائه مشاوره حقوقی به متقاضی تجدیدنظرخواهی 

2- قبول وکالت و پیگیری پرونده در مرحله تجدیدنظر 

3- تنظیم لایحه تجدیدنظرخواهی 

 

جهت ارتباط با وکیل جهت اعتراض به آرا و احکام دادگاه ها کلیک کنید  - 88019243

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.79 از 5 (29 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

پنجشنبه, 21 مهر,1401

فاطمه

ممنون از مطلب مفید و‌کاربردیتون

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دسته بندی مطالب و مقالات

Skip Navigation Links.

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.