X

 بررسی شرایط، مراحل و راه های طلاق غیابی

بررسی شرایط، مراحل و راه های طلاق غیابی

طلاق غیابی بر خلاف انچه که بین مردم عادی و افراد غیر حقوقدان مصطلح است نوعی از طلاق نیست و فقط ممکن است به جهت عدم حضور خوانده در جلسه رسیدگی و عدم ابلاغ اخطاریه ها به طلاقی گفته شود که خوانده در آن حضور ندارد و اوراق هم به وی ابلاغ واقعی نشده است، بعضاً زوج یا زوجه برای جلوگیری از مقاومت و عدم حضور طرف در جلسه رسیدگی یا به دلیل اینکه آدرسی از وی ندارند و یا به این دلیل که طرف مقابل در خارج از ایران زندگی می کند امکان یا تمایل به معرفی آدرس خوانده در دعوای طلاق را ندارند.در ادامه تلاش می شود ضمن بیان دلیل و راه های طلاق غیابی به آثار و نحوه انجام آن نیز اشاره شود.

 

  |  
بازدید: 13406
  |  
امتیاز: Article Rating

طلاق غیابی

 

طلاق غیابی چیست؟

همانطور که اشاره شد طلاق غیابی به طلاقی گفته می شود که خوانده (زوج یا زوجه) در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور نداشته و لایحه ای ارسال ننماید و اوراق قضایی به وی ابلاغ واقعی نشده باشد.

بر خلاف باور عمومی انتخاب اینکه طلاق غیابی باشد یا خیر با خواهان یا وکیل وی نیست اما ایشان می توانند در نحوه ارائه و اعلام نشانی خوانده  روش هایی را به کار گیرند که نتیجه آن اغلب منجر به صدور حکم غیابی طلاق می شود.

 

شرایط و راه های طلاق غیابی

1- گاهی حکم غیابی طلاق به این دلیل صادر می شود که خواهان اعم از اینکه زوج باشد یا زوجه هیچ نشانی از خوانده ندارد و البته خوانده نیز در سامانه ثنا ثبت نام ننموده است و به ناچار با اعلام مجهول المکان بودن خوانده جلسات رسیدگی و حکم دادگاه در یک روزنامه کثیر الانتشار آگهی می شود. در عمل  در اکثریت قریب به اتفاق موارد خوانده متوجه موضوع نشده و نتیجه دادرسی صدور حکم غیابی طلاق می شود. به عبارت دیگر بسیار دور از ذهن است که در همان روز درج آگهی خوانده نسخه ای از آن روزنامه را گرفته و اتفاقاً در صفحه درج آگهی ها چشمش به آگهی دعوت یا حکم دادگاه خود بیوفتد !

2- در فرض دیگر خواهان نشانی خوانده را بدرستی اعلام می کند و اوراق به نشانی خوانده ابلاغ می شود ولی بدلیل عدم حضور خوانده در نشانی اخطار حضور در جلسه رسیدگی یا حکم طلاق  به نشانی وی الصاق می شود (یا داخل صندوق پستی انداخته می شود) و البته ممکن است بستگان و خادمان وی حضور داشته و اوراق به ایشان ابلاغ شود ، در هر حال در این فرض نیز اگر خوانده بدلیل مسامحه یا عدم اهمیت موضوع در جلسه حاضر نشود نیز حکم طلاق غیابی است.

3- ممکن است خواهان ترجیح بدهد که با عدم اطلاع خوانده مقاومتی در قبال طلاق صورت نگیرد و  با وجود اینکه نشانی خوانده را می داند با ذکر نشانی غلط یا با اعلام مجهول المکان بودن خوانده ترتیبی دهد تا جلسه رسیدگی بدون اطلاع و حضور خوانده تشکیل شود. نتیجه این نوع رسیدگی طبیعتاً عدم مقاومت و دفاع در قبال خواسته خواهان بوده و در بسیاری از مواقع منجر به صدور حکم به طلاق غیابی می شود. این روش به نوعی مبتنی بر فریب دادگاه و تقلب است ولی در قانون برای این روش هیچ ضمانت اجرایی در نظر گرفته نشده و حتی اگرقاضی بداند یا بعداً آگاه شود که عدم اعلام نشانی واقعی نبوده است برخوردی با خواهان نخواهد شد.

 

نکته -  در حال حاضر با فراگیری و ضرورت ثبت نام در سامانه ثنا و اینکه شماره ملی خوانده به هر حال در مدارک زوجیت و شناسنامه زوجه درج می شود ، امکان اعمال روش عدم نشانی با پنهان کاری به قصد گرفتن طلاق غیابی تقریباً غیر ممکن شده است.

 

مراحل طلاق غیابی

همانطور که اشاره شد اصولاً طلاق غیابی انتخاب خواهان نیست و تشخیص دادگاه است با این توضیح  مراحل زیر را می توان برای طلاق غیابی ذکر نمود  :

1- ثبت دادخواست با اعلام یک نشانی به تشخیص خواهان برای خوانده

2- ابلاغ در نشانی اعلامی که ممکن است منجر به عدم شناسایی با الصاق گردد.

3- در صورت عدم شناسایی خوانده به خواهان برای اعلام نشانی جدید اخطار خواهد شد.

4- در صورت الصاق موجبات رسیدگی فراهم است و قاضی جلسه را تشکیل خواهد داد.

5- در صورت عدم شناسایی، خواهان ممکن است یا نشانی جدیدی اعلام کند یا خوانده را مجهول المکان معرفی نماید.

6- نتیجه مجهول امکان معذفی کردن خوانده درج آگهی اخطار حضور در جلسه رسیدگی در روزنامه کثیر الانتشار است.

7- در صورتی که خواهان برای بار دوم یک نشانی اعلام کند و آن بار هم، خوانده شناسایی نشود قرار رد دادخواست صادر خواهد شد.

8- در صورت الصاق یا ابلاغ به بستگان یا درج در روزنامه کثیر الانتشار ولو اینکه خوانده در جلسه حاضر نشود موجبات رسیدگی مهیا است.

9- کلیه مراحلی که برای ابلاغ اخطار حضور در جلسه رسیدگی ذکر شد برای ابلاغ حکم دادگاه نیز لازم الرعایه است.

 

نکات مهم و راه های طلاق غیابی

1- اگر خواهان طلاق غیابی اعم از اینکه زن باشد یا شوهر (زوج یا زوجه) ،تمایل داشته باشند که دعوای طلاق بدون مقاومت طرف مقابل جریان یابد با عدم اعلام نشانی وی یا حتی اعلام اینکه از اقامتگاه وی خبر ندارند دعوای طلاق را مطرح نموده و در مقام ابلاغ درخواست درج آگهی اوراق قضایی و اخطاریه ها و جلسات رسیدگی در روزنامه کثیرالانتشار محلی را بنماید.

2- دیده شده است که خواهان طلاق غیابی بعضاً حتی در زمان طرح دعوای طلاق مشغول زندگی با همسر خود بود و با مراجعه پنهانی و به اصطلاح چراغ خاموش با مراجعه به دادگاه خانواده دعوای طلاق را مطرح نموده و در حالی که با همسر خود در یک منزل زندگی می کند پس پرده سرگرم انجام تشریفات طلاق است.

3- طلاق غیابی بیشتر از طرف زن ( زوجه) مطرح می شود چرا که اصولاً حق طلاق با زن نیست و زن برای مجاب کردن قاضی به طلاق نیاز به این دارد که با مقاومت همسر خود مواجه نشود.

4- شاید تصور شود با وجود سامانه ثنا و ابلاغ از طریق پیامگ و در سامانه ابلاغ و سایت عدل ایران دیگر امکان طرح دعوای طلاق به صورت غیابی و پنهانی نباشد، ولی این تصور غلطی است و هنوز هم ترفندهایی برای عدم ابلاغ و عدم اطلاع به طرف مقابل وجود دارد که البته ما آنها را تایید نمی کنیم و برای انجام طلاق به این طریق پرونده طلاق را قبول نخواهیم کرد و روش فریبکارانه را برای طرح هیچ دعوایی نمی پسندیم.

5- دعوای طلاق در صورتی که غیابی باشد چون تا 20 روز قابل واخواهی و تا 20 روز بعد قابل تجدید نظرخواهی و تا 20 روز بعد قابل فرجام خواهی است بعد از گذشت 62 روز از ابلاغ به خوانده یا آگهی در روزنامه قابل اجرا است.

6- منظور از واخواهی در بند قبل اعتراض به رأی غیابی است که در خصوص تمام آرای غیابی اعم از حقوقی ، کیفری و خانواده صادق است.

 

 

رای دادگاه طلاق غیابی

پرونده کلاسه: ................                               

شعبه:  273 دادگاه خانواده تهران                         

دادنامه شماره :..................

خواهان : خانم ............... با وکالت .............. به نشانی .................

خوانده :  آقای ............. به نشانی ..............

خواسته : صدور حکم طلاق به درخواست زوجه

گردشکار : خواهان دادخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفاتی قانونی در وقت فوق العاده/مقرر دادگاه به تصدی امضاءکننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه :

در خصوص دعوی خانم ......... با وکالت ............ به طرفیت آقای ............ به خواسته صدور حکم طلاق، بدین توضیح که وکیل خواهان اعلام کرده زوجین هردو در خارج از کشور زندگی می کنند و از سال 888 که بر اساس حکم دادگاه کالیفرنیا طلاق صادر شده است جدا از یکدیگر زندگی می کنند و ادامه این وضعیت برای زوجه غیر قابل تحمل است چرا که مفارقت جسمانی چند ساله مشقات غیرقابل تحملی را ایجاد نموده و بدین لحاظ تقاضای صدور حکم طلاق نموده است.

دادگاه با بررسی مجموع محتویات پرونده نظر به احراز رابطه زوجیت دائم بین خواهان و خوانده به دلالت سند ازدواج ........ مورخه 82/3/6 دفتر ...... تهران و توجها به اظهارات وکیل زوجه و مؤادی شهادت شهود خواهان که همگی موید مفارقت جسمانی چند ساله بین زوجین می باشد و نیز عنایتا به اینکه زوجه حاضر به پرداخت مبلغ پانصد هزار تومان در قبال اجرای صیغه طلاق شده است، عسر و حرج زوجه را محرز دانسته مستندا به ماده 1130 قانون مدنی و مواد 27 و 28 و 29 و 31 و 32 و 33 قانون حمایت خانواده و به لحاظ تحقق بند 8 از شروط عقدنامه حکم بر الزام زوج به مطلقه نمودن زوجه صادر و اعلام می نماید. زوجه می تواند ظرف شش ماه پس از قطعیت دادنامه با مراجعه به یکی از دفاتر طلاق تقاضای ثبت طلاق از نوع خلع نوبت اول را بنماید. زوجه می بایست قبل از اجرای صیغه طلاق مبلغ پانصد هزار تومان در قبال اجرای صیغه طلاق به زوج بذل و به وکالت از زوج قبول بذل بنماید.

در صورت استنکاف زوج از حضور در دفترخانه از بابت قاعده الحاکم ولی الممتنع اقدام خواهد شد. احراز صحت اجرای صیغه طلاق بر عهده مجری آن است. زوجه ادعایی دیگر در خصوص حقوق زوجیت ندارد و رای صادره غیابی ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه پس از انقضاء این مهلت ظرف بیست روز قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران و سپس قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

رئیس شعبه 273 دادگاه حقوقی تهران

 

مطالب مرتبط با طلاق غیابی :

1- راهنمای جامع دلایل، شرایط و راه های طلاق از طرف زن (زوجه)

2- حق طلاق برای زن، وکالت در طلاق توافقی به زوجه

3- چگونه یک وکیل خوب برای طلاق و خانواده پیدا کنم؟

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.35 از 5 (26 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

ﺳﻪشنبه, 01 تیر,1400

سپيده

سلام خسته نباشيد من ٦ ام دادگاه دارم دادگاه ماه قبلم چون شوهرم نيومد افتاد عقب ولي دادگاه گفت اگه اين سري نياد يعني دادگاه ٦ تير نياد غيابي طلاق ميشه گرفت ميخواستم ببينم چقدر طول ميكشه تا حكم بياد

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.