X

 طلاق خلع چیست؟ نحوه رسیدگی و شرایط طلاق خلع

طلاق خلع چیست؟ نحوه رسیدگی و شرایط طلاق خلع

پس از اینکه اختلاف بین زوجین بالا گرفته و به آن درجه از شدت و غلظت رسید که طرفین یا یکی از آنها تصمیم قاطع به طلاق گرفتند، روشهای متفاوتی برای طلاق و فصل خصومت زوجین وجود دارد.در این فرض زوجین می توانند در کمال آرامش و با حفظ حرمت و احترام بر سر طلاق توافقی و روش انجام آن تعامل نمایند که طبیعتاً بهترین راه همین است به جای اینکه چندین سال با طرح دعاوی متعدد یکدیگر را آزار دهند و پس از آن به نتیجه طلاق برسند. در ادامه تلاش میشود نحوه رسیدگی به طلاق توافقی و انجام آن در قالب بررسی یه پرونده عملی به اطلاع مخاطبان گرامی برسد.در واقع در طلاق توافقی یکی از زوجین نسبت به دیگری و نسبت به ادامه زندگی مشترک کراهت و تنفر شدید دارد که اگر این کراهت و تنفر از سوی زوجه (زن) باشد به این نوع طلاق توافقی، طلاق خلع گفته می شود و اگر کراهت و تنفر و عزم طلاق متقابل و از سوی هر دوی زوجین باشد به این نوع طلاق توافقی، طلاق مبارات گفته می شود. روش انجام و نحوه رسیدگی به هر دو نوع طلاق توافقی کاملا شبیه هم است و تنها فرق آن در میزان مهریه ای است که بخشیده می شود.  

 

  |  
بازدید: 24210
  |  
امتیاز: Article Rating

 

نحوه رسیدگی به طلاق توافقی - طلاق خلع

  •  طلاق يعني انحلال عقد نكاح دائم و روش های مختلفی برای انجام آن وجود دارد  و از آن پس رابطه زوجيت بين زن و شوهر منقطع مي‌شود لكن با توجه به روش طلاق و نوع آن آثار حاصله از آنها متفاوت خواهد بود.
  • اصولاً طلاق بر دو قسم است و از جهت امکان رجوع یا عدم امکان رجوع روش طلاق میتواند بائن باشد یا رجعي. در طلاق رجعي براي شوهر در مدت عده حق رجوع وجود دارد؛ يعني با وجود اينكه در پی قطع رابطه زوجيت به واسطه اجراي طلاق مفارقت بين زوجين حاصل مي‌شود، در مدت عده براي شوهر حق رجوع به همسرش باقي است و در اين صورت همان رابطه زوجيت شرعي بين زن و شوهر اعاده خواهد شد. 
  •  در روش طلاق بائن براي شوهر حق رجوع نيست و با اجراي صيغه طلاق رابطه زوجيت بين زوجين كاملاً قطع خواهد شد. طلاق بائن خود به چند دليل حاصل مي‌شود كه يكي از اين دلايل كراهتي است كه زن از شوهر دارد يا هر دو از يكديگر دارند. در صورتي كه كراهت طرفيني باشد طلاق از نوع مبارات است و اگر كراهت يك‌طرفه زن از شوهر باشد طلاق از نوع خلع است. به عبارت دیگر، طلاق زنی را که به شوهرش مایل نیست و از او کراهت دارد و مهر یا مال دیگر خود را به او می‌بخشد که طلاقش دهد، «طلاق خلع» گویند بنابراين یکی از راه‌های جدایی زوجین، که در مدت عده، زوج حق رجوع به زوجه را ندارد، خلع است.
  •  در روش طلاق توافقی همانطور که از اسم آن برمی آید زوجین باید در مورد همه چی توافق داشته باشند در صورت بروز کوچکترین اختلافی از آنجایی که دادگاه به اختلافات زوجین ورود نمی کند توافق بهم خورده و اگر یکی از طرفین بر خواسته خود اصرار نماید و طرف دیگر درخواست اورا قبول نکند راهی جز طرح طلاق یک طرفه نیست.
  • در صورت نیاز به انجام طلاق توافقی با توجه به پیچیدگی های حال حاضر بر سر راه انجام طلاق توافقی و طلاق سریع و در صورت تصمیم و عزم جدی به انجام طلاق در سریع ترین زمان و با کمترین درگیری برای زوجین با دفتر وکالت ما در تماس و ارتباط باشید.

 

 

یک پرونده عملی طلاق با روش طلاق خلع: 

خلاصه جریان پرونده طلاق توافقی - طلاق خلع

در پرونده حاضر طرفین دعوا با ارايه دادخواستی منضم به کپی مصدق عقدنامه و شناسنامه و مصالحه‌نامه و گواهی عدم‌باردار بودن زوجه اعلام می‌دارند که در سال 1386 خواهان با خوانده دعوا ازدواج کرده است، ولی به دلیل مشکلات به وجود آمده ميان دو طرف دعوا، تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش را از دادگاه محترم خانواده دارند. 
آنان اعلام می‌کنند که فرزندی نداریم و مدت‌هاست كه به دلیل نداشتن تفاهم به دور از هم زندگی مي‌كنيم و دیگر قادر به تحمل این وضع نیستیم. در ضمن  آنان اعلام می‌كنند مهریه زوجه به موجب عقدنامه 609 سکه تمام بهار آزادي است که زوجه 509 عدد سکه بهار آزادي آن را در قبال طلاق خلع به زوج بذل كرده است و زوج نيز قبول بذل می‌كند و بقیه سكه‌هاي بهار آزادي مهريه به اقساط ماهیانه یک عدد پرداخت می‌شود . دوم اینکه جهیزیه به زوج مسترد می‌شود.
 سوم اینکه زوجه اجرت‌المثل و نفقه معوقه خود را اسقاط می‌كند. چهارم اينكه آنان اعلام مي‌كنند كه فرزند مشترك ندارند و زوجه نيز اقرار می‌کند كه باردار نیست و گواهی عدم بارداري هم ضميمه پرونده است. آنها در نهايت با ارايه دادخواست ممضی به امضاي هر دو، تقاضای رسیدگی شایسته را از دادگاه محترم خانواده می‌کنند.
 

 

جریان رسیدگی به طلاق خلع

پرونده فوق پس از ثبت در مجتمع قضايي دادگاه‌هاي خانواده، به يكي از شعبات دادگاه عمومی خانواده مستقر در آن مجتمع ارجاع و در آنجا ثبت می‌شود. دفتردار شعبه پس از ثبت پرونده حاضر آن را به نظر قاضي محترم دادگاه مي‌رساند. دادگاه محترم نيز در وقت فوق‌العاده اقدام به رسیدگی مي‌كند. طرفین دعواي خانواده اظهارات خود را به شرح دادخواست تقديمي اعلام می‌كنند و دادگاه ضمن اعلام ختم جلسه رسيدگي، قرار ارجاع امر به داوری را صادر می‌کند. طرفین داور خود را معرفی می‌کنند و داوران نیز اعلام‌نظر می‌کنند مبنی بر اینکه سازش موثر نبوده و طرفین حاضر به ادامه زندگی نیستند. 
 

طلاق خلع

 

رای دادگاه طلاق خلع

دادگاه در دامه ختم رسیدگی را اعلام و اقدام به صدور و اعلام رای خود به شرح ذیل می‌كند:
در خصوص دادخواست تقدیمی خواهان‌ها زوج و زوجه، آقای علی... و خانم فائزه... مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی)، نظر به اینکه نصایح دادگاه در جهت التیام زوجین و انصراف از طلاق مفید و موثر نبوده و داوران نیز به شرح نظریه تقدیمی عدم توفیق خود را در اصلاح ذات‌البین اعلام و اظهارنظر كرده‌اند که زوجین بر طلاق و جدایی اصرار دارند و حقوق متقابل به شرح ذیل تراضی كرده‌اند: زوجه تعداد 509 سکه را در قبال طلاق خلع به زوج بذل كرده است و زوج نيز قبول بذل می‌كند و مابقی به اقساط ماهیانه یک عدد به زوجه پرداخت می‌شود.
مابقی اقلام جهیزیه حسب توافق به زوجه پرداخت شود.
زوجه ادعایی در خصوص نفقه معوقه و اجرت‌المثل ندارد.
زوجه حسب گواهی پزشک باردار نیست. بنابراین اين دادگاه با احراز رابطه زوجیت آنان به موجب مستندات پیوست دادخواست با رعایت قانون، عدم امکان سازش زوج و زوجه را با يكديگر صادر و اعلام می‌كند و نوع طلاق بائن خلعی است در ضمن طرفین دعوا ضمن عقد خارج لازم به یکدیگر وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر دادند تا در صورت مراجعه نکردن هر یک از آنان برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن، طرف مقابل بتواند اقدام به اجرای صيغه طلاق كند. رای صادره حضوری و قطعی است.  

 

تحليل پرونده طلاق خلع

در پرونده مورد رسیدگی و رای صادره در آن نکات ذیل حايز اهمیت است:
نخست اينكه طلاق توافقی بر اساس تحلیل حقوقی و ماهیتا طلاق خلع است و به نظر می‌آید كه باید در آن خواهان زوجه باشد و خوانده زوج،  زیرا وی با بذل مال در قبال حق طلاق زوج تقاضای طلاق می‌كند، ولی طبق قانون حمايت از خانواده هر یک از زوجین می تواند در صورت توافق چنین دادخواستی دهد و در پرونده حاضر نيز طرفین دعوا هر دو دادخواست را امضا کرده‌اند و در رای دادگاه محترم نیز هر دو طرف‌، خواهان‌ها توصیف شده‌اند که به نظر می‌آید، بر طبق قاعده باید خواهان و خوانده توصیف شوند.
دوم اينكه دادگاه محترم طبق قوانین و مقررات پس از احراز اختلاف مقدمتا امر را به داوری ارجاع کرده است، ولی آنچه در این امر مهم بوده و مبنای ارجاع به داوری است، سعی در سازش طرفین است، ولی امروزه این کار به صورت صوری انجام می‌شود و داوران بدون هيچ اقدامی برای سازش صرفا به منظور انجام این مرحله و تبعیت از قانون و برای اظهارنظر معرفی می‌شوند.
سوم اينكه در رای صادر شده درباره همه موارد لازم مطابق قوانین تعیین و تکلیف شده است و به طور كلي حقوق مالی آنان نیز مشخص شده است.
چهارم اينكه از لحاظ قانوني، دادگاه محترم ضمن رای خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدنی، تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند. 
همچنین باید دقت داشت که ثبت طلاق موکول به پرداخت حقوق مالی زوجه است. 
طلاق در صورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکوم‌به نیز ثبت می‌شود. در هر حال، هر گاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد، می‌تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند. ملاحظه مي‌شود كه دادگاه محترم در راي خود تكليف برخي از موارد فوق را رعايت نكرده است. نكته پنجم اينكه با توجه به اینکه طلاق از نوع خلعی است، اگر زوجه به فدیه رجوع کند، طلاق رجعی خواهد شد و تا مدت انقضاي عده، این حق برای زوجه یعنی رجوع از فدیه وجود دارد. نكته آخر اينكه رای دادگاه مستندا به مقررات قانون قطعی بوده و حضوری است، زیرا طرفین اولا به امور فوق اقرار کرده‌اند، ثانیا طرفین حق تجدیدنظر را ساقط کرده‌اند و به دلیل اینکه طرفین در جلسه حضور داشته‌اند، راي حضوری است.
با توجه به مراتب فوق رای مذکور موافق قوانین و مقررات صادر شده است.

​​

 

مطالب مرتبط با طلاق توافقی:

1- راهنمای جامع دلایل، شرایط و راه های طلاق از طرف زن (زوجه)

2- لیست و فهرست 20 دعوای مهم خانوادگی در صلاحیت دادگاه خانواده

3- حق طلاق و وکالت در طلاق توافقی برای زن

4- چگونه یک وکیل خوب و مجرب برای طلاق و خانواده پیدا کنم؟

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
4.08 از 5 (13 امتیاز)
پرسش و پاسخ‌های متداول
طلاق توافقی تعبیر عامیانه ای از طلاق با توافق زوجین است که می تواند به صورت خلع (درخواست از طرف زن و قبول مرد) یا مبارات (درخواست و تمایل به طلاق از طرف هر دو) انجام شود.
در حال حاضر و با مقررات فعلی طلاق توافقی کمی پیچیده، دشوار و زمانبر شده است ولی باز هم یک وکیل خوب می تواند کار شما را به سرعت انجام دهد.
با مقررات فعلی، اول باید در جلسات مشاوره و غربالگری بهزیستی شرکت کرد بعد پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع می شود و در نهایت رسیدگی اصلی به طلاق توافقی و صدور حکم در دادگاه خانواده.
حسب مورد و بسته به توافق زوجین و محل اقامت آنها و اینکه در کشور محل اقامت سفارت و دفتر اسلامی وجود داشته باشد یا نه رسیدگی به طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج ممکن است در دادگاه های ایران یا دفتر اسلامی انجام شود.
اشتراک گذاری
نظرات

جمعه, 02 دی,1401

محمد نوابی

سلام من سال ۸۵ ازدواج کردم خودم مهندس صنایع و همسرم دکتر داروساز و پس از ازدواج یک داروخانه
برای ایشان راه انداختم همسرم بعد از ۱۵ سال زندگی مشترک حاضر به بچه دار شدن نشد وقتی فشار آوردم رفت درخواست طلاق خلع کرد در این مدت یک منزل مسکن مهری گرفتیم که به دلیل یکی بودن ناممان با اعضا دیگر مجبور شدم از اواسط پرداختها قرارداد را به نام همسرم کنم بعدا او یک منزل آپارتمانی خرید که در آنجا مستقر هستیم و من برای تشویق ایشان زمینی داشتم که ۶ سال بودسال ۹۱ خریده بودم سال ۹۷ نام ایشان وکالت بلاعزل دادم برای تشویق به فرزند آوری ضمنا به دلیل داروخانه مجبور شدیم به کرج نقل مکان کنیم که باعث شد بنده دچار ضرر مالی و اجتماعی و اقتصادی بشوم آیا میتوانم زمینم را بگیرم یا نصف خانه مسکن مهری را؟

دوشنبه, 23 اسفند,1400

علی

سلام وقت بخیر
بنده کارمند هستم و هیچ مشکلی ندارم . هرماه نفقه همسرم رو پرداخت میکنم . هیچ کدام شروط ۱۲ گانه سند عقد شامل من نمیشه .
اگر خانمم اقدام به طلاق خلع کنه و بخواد مهریه و حقوق مالی خودش رو ببخشه ولی من به هیچ وجه رضایت به طلاق ندم ، دادگاه رای طلاق صادر نمیکنه ؟

ﺳﻪشنبه, 21 اردیبهشت,1400

فرخ شفیعی

سلام
آیا برای میزان بذل مهریه ، از سوی زوجه ، در طلاق خلعی ، ماده قانونی وجود دارد.
دادگاه طلاق خلعی همسر مرا صرفاً در ازای بذل 25%مهریه صادر نموده است.
خواستم بپرسم این 25% از کجا آمده است؟

چهارشنبه, 08 اردیبهشت,1400

رضا

سلام. می خواستم بدونم اگر زن مهریه رو ببخشه و طلاق خلع انجام بشه بعد از دوران عده زن می تونه تقاضای مهریه بکنه؟

شنبه, 06 اردیبهشت,1399

مرتضی کرمانی

مطلب مفیدی بود. خیلی ممنونم.

پنجشنبه, 16 آبان,1398

علی کریمی

شما طلاق توافقی را در سریعترین زمان چند روزه انجام می دهید؟


پاسخ وکیل :
ما طلاق توافقی را با تمام پیچیدگی ها و مشکلات موجود ظرف حدود 2 ماه انجام می دهیم.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.