X

 الزام به انجام تعهدات قراردادی، خسارت قراردادی

الزام به انجام تعهدات قراردادی، خسارت قراردادی

وجه التزام یا خسارت قراردادی مبلغی است که طرفین قرارداد به عنوان خسارت عدم انجام تعهد یا خسارت تأخیر انجام تعهد قرار می دهند.وجه التزام مبلغی است که طرفین قرارداد آن را به عنوان خسارت ناشی از عدم انجام تعهد یا تأخیر در اجرای آن قرار می دهند.

  |  
بازدید: 9376
  |  
امتیاز: Article Rating

 

نکات مهم خسارت تأخیر یا عدم انجام قرارداد

وجه التزام یا خسارت قراردادی مبلغی است که طرفین قرارداد به عنوان خسارت عدم انجام تعهد یا خسارت تأخیر انجام تعهد قرار می دهند.

  • وجه التزام مبلغی است که طرفین قرارداد آن را به عنوان خسارت ناشی از عدم انجام تعهد یا تأخیر در اجرای آن قرار می دهند.
  • در صورتی که قراردادی فیمابین طرفین نباشد در مورد خسارت وارده دادگاه شاخص بانک مرکزی را معتبر می داند.
  • در رسیدگی به میزان وجه التزام در دادگاه، فردی که مدعی ورود خسارت است در ابتدا باید ثابت کند که در اثر عدم انجام تعهد یا تأخیر در انجام آن به او خسارت وارد شده است و میزان خسارت با توجه به دلایل مطرح شده و توسط کارشناس تعیین می شود.
  • جهت تماس و مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل متخصص و باتجربه در زمینه خسارات قراردادی با تلفن دفتر وکالت ما در تماس باشید.
  • زمانی که پرداخت خسارت مشخص نشده و شرایط پرداخت وجه التزام در قرارداد شرایط تعیین نشده است، اینکه مدعی باید تقصیر متعهد را ثابت کند یا نه، بسته به نوع تعهد است.
  • اگر خوانده متعهد به حصول نتیجه خاصی باشد، در هر حال در صورت عدم حصول آن نتیجه ملزم به پرداخت خسارت است. مگر این که ثابت کند در اثر حدوث یک واقعه خارجی که خارج از اختیار او بوده توانایی دفع آن را نداشته، نتوانسته به تعهد خود عمل کند اما اگر تنها متعهد به انجام کاری بوده بدون این که رسیدن به نتیجه ای خاص مدنظر بوده باشد این زیان دیده است که باید ثابت کند متعهد مرتکب تقصیر بوده است.
  • در نهایت این اراده طرفین و عرف است که شرایط انجام تعهد و پرداخت وجه التزام را تعیین می کند و دادگاه در واقع در صدد کشف این موارد برمی آید تا بر اساس آن حکم صادر کند. بهتر است پیش از نوشتن قرارداد، خود را زیر بار تعهدات مختلف و پرداخت خسارات بردن، با یک وکیل دادگستری مشاوره نمایید و بند بند قرارداد را با هماهنگی وکیل تنظیم  کنید تا چنانچه طرف مقابل از انجام تعهدات خود سرباز زد، بتوانید با ضمانت اجراهایی که در خود قرارداد پیش بینی شده خسارت خود را بگیرید یا در صورت لزوم قرارداد را فسخ نمایید و سرنوشت معاملات خود را به سلیقه قضات و قضا و قدر موکول نکنید. 

 

 

 

مطالب مرتبط با خسارات و تعهدات قراردادی:

1- راه های اعتراض به رأی(واخواهی،تجدیدنظرخواهی،فرجامخواهی) 

2مطالبه خسارت دیر کرد و تاخیر تادیه چک

3- نمونه دادخواست و رای مطالبه وجه

4- تنظیم قرارداد، پشتیبانی حقوقی قرارداد

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.53 از 5 (49 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.