X
مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری - دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: شنبه 07 اسفند 1400

 وقوع کلاهبرداری از طریق سایت های همسریابی و ازدواج موقت

حدود ۲ ماه پیش از طریق یکی از سایت های همسریابی با خانمی آشنا شدم و با هم قرار گذاشتیم برای ازدواج موقت و من در همون دیدار اول مقدار ۴ میلیون از ۶ میلیون مهریه سه ماهه را به حساب خانم ریختم ولی بعد از اون روز اون خانم دیگه رفت گوشیش رو خاموش کرد بلاکم کرد و گفت برو شکایت کن مهریه حقم بوده هیچ کاری نمی تونی بکنی حالا من چجوری میتونم شکایت کنم اگر برای احقاق حقم که یک جورایی کلاه سرم گذاشته دروغ بگم یعنی بگم ما با هم ازدواج موقت نداشتیم و فقط قرارش رو گذاشتیم اگر خانم اس ام اس و چت هاش رو بیاره و اثبات کنه آیا برای این دروغم مجازاتی متوجهم میشه ؟اگه دادگاه قانع بشه که ما با هم ازدواج موقت نداشتیم آیا حکم رابطه نا مشروع برای من صادر میشه؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3888

چگونه می شود وقوع کلاهبرداری در ازدواج موقت از طریق سایت های همسریابی را ثابت کرد ؟

  • کلاهبرداری مانند هر جزم دیگری از سه رکن مجزا تشکیل شده است؛

1- رکن قانونی این جرم در ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاص و کلاهبرداری می باشد.

2- رکن مادی این جرم عبارت است از توسل به وسایل متقلبانه، فریب دیگری (که منجر به تسلیم مال شود) و بردن مال توسط مرتکب.

3- رکن معنوی جرم کلاهبرداری متشکل از سوء نیت عام یعنی اراده مرتکب مبنی بر توسل به وسایل متقلبانه و فریب دیگری و سوء نیت خاص یعنی قصد بردن  مال دیگری است.

  • هچنین کلاهبرداری از منظر رکن مادی جرمی است مرکب زیرا از بیش از یک فعل تشکیل شده است؛ بدین معنا که این جرم مرکب است از فعل توسل به مانور متقلبانه و فعل بردن مال. بنابراین، رکن مادی جرم کلاهبرداری دارای دو فعل جداگانه است.
  • همچنین کلاهبرداری جرمی است آنی زیرا تحقق رکن مادی آن مستلزم گذشت مدت زمان خاصی نیست.
  • در جرم کلاهبرداری همانند سایر جرایم مقید، باید میان نتیجه و فعل مرتکب عرفا رابطه ی سببیت وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، نتیجه مجرمانه باید عرفا ناشی از فعل مرتکب باشد. 
  • در رابطه با وقوع کلاهبرداری از طریق سایت های همسریابی و ازدواج موقت باید گفت در این گونه سایت ها، برای تحقق جرم کلاهبرداری نیاز به وقوع سه عنصر قانونی، مادی و معنوی جرم می باشد.
  • عنصر قانونی جرم کلاهبرداری همانگونه که در بالا ذکر گردید، ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری می باشد. عنصر مادی این جرم فعل مثبت می باشد. فعل مثبت در مقابل ترک فعل قرار دارد، بدین معنا که ترک فعل ولو با سوءنیت موجب تحقق کلاهبرداری نیست. عنصر معنوی تحقق جرم کلاهبرداری نیز سوءنیت به وسایل و عملیات متقلبانه برای بردن مال دیگری است.
  • سونیت شامل سونیت عام و خاص می باشد؛ سوء نیت عام استفاده از وسایل تقلبی و نیرنگ و یا مانور متقلبانه و سوء نیت خاص همان بردن مال دیگری است. علاوه بر این موارد، برای تحقق جرم کلاهبرداری 4 شرط دیگر نیز لازم است. این 4 شرط عبارتند از اینکه:

1- وسایلی که کلاهبردار به کار برده است باید متقلبانه باشد.
2- نتیجه‌ مورد نظر از ارتکاب جرم باید حاصل شده باشد چراکه کلاهبرداری از جمله جرایم مقید به نتیجه است. بنابراین برای تحقق جرم می باید مال مورد نظر توسل کلاهبردار تحصیل شده باشد
3- مجنی‌علیه باید در نتیجه توسل به وسیله متقلبانه اغفال شود و فریب خورده باشد و در نتیجه این فریب، مال خود را در اختیار کلاهبردار قرار دهد. 
4- مال برده شده باید متعلق به غیر باشد.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص کلاهبرداری از طریق سایت های همسریابی 

♦  در پاسخ به پرسش شما باید گفت در صورت تحقق عقد موقت میان شما، زوجه مستحق دریافت مهریه به محض مطالبه بوده و دریافت پول توسط ایشان کلاهبرداری محسوب نمی شود. اینکه شما بخواهید با دروغ ادعای کلاهبرداری نمایید باید موارد مذکور در بالا را ثابت کنید و با صرف ادعای شما امری اثبات نمی شود. با توجه به مدارکی همچون چت و .. که خانم از شما دارند، احتمال اینکه بتواند عقد موقت را ثبات نمایند زیاد است و با اثبات این امر، جرم رابطه نامشروع محقق نمی گردد. 
♦  تنها اقدامی که به ذهن می رسد این است که شما با بخشیدن مدت نکاح، یک میلیون از چهار میلیون مهریه را دریافت نمایید. توضیح آنکه به موجب ماده 1097 قانون مدنی در نکاح منقطع هرگاه شوهر قبل از نزدیکی تمام مدت نکاح را ببخشد باید نصف مهر را بدهد. به همین خاطر و با بخشش مدت نکاح و عدم نزدیکی، زوجه مستحق سه میلیون از شش میلیون مهریه بوده است و یک میلیون تومان قابل برگشت می باشد. البته برای این امر نیز باید وقوع عقد موقت و عدم وقوع نزدیکی را ثابت نمایید. که خود امری دشوار می باشد. 

 

 

مستندات قانونی - کلاهبرداری در ازدواج موقت

ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری
هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه های یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال واختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود .
در صورتیکه شخص مرتکب بر خلاف واقع عنوان یا سمت ماموریت از طرف سازمانها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکتهای دولتی یا شوراها یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی و بطور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و نهادهاو موسسات مامور بخدمت عمومی اتخاذ کرده یا اینکه جرم با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسائل ارتباط جمعی از قبیل رادیو ، تلویزیون، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی صورت گرفته باشد یا مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات و سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی بخدمت عمومی باشد علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از ۲ تا ده سال و انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود.
تبصره ۱- در کلیه موارد مذکور در این ماده در صورت وجود جهات و کیفیات مخففه دادگاه میتواند با اعمال ضوابط مربوط به تخفیف ، مجازات مرتکب را فقط تا حداقل مجازات مقرر در این ماده (حبس) وانفصال ابد از خدمات دولتی تقلیل دهد ولی نمیتواند به تعلیق اجرای کیفر حکم دهد.
تبصره ۲- مجازات شروع به کلاهبرداری حسب مورد حداقل مجازات مقرر در همان مورد خواهد بود و درصورتی که نفس عمل انجام شده نیز جرم باشد، شروع کننده به مجازات آن جرم نیز محکوم میشود.
مستخدمان دولتی علاوه بر مجازات مذکور چنانچه در مرتبه مدیر کل یا بالاتر یا هم‌طراز آنها باشند به انفصال دائم از خدمات دولتی و در صورتی که در مراتب پائین تر باشند به شش ماه تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم می شوند.

ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی
هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد میتوان مهر قرار داد.
ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی
 در نکاح منقطع عدم مهر در عقد موجب بطلان است .
ماده ۱۰۹۶ قانون مدنی
در نکاح منقطع موت زن دراثناء مدت موجب سقوط مهر نمی شود و همچنین است اگر شوهر تا آخر مدت با او نزدیکی نکند.
ماده ۱۰۹۷ قانون مدنی
در نکاح منقطع هرگاه شوهر قبل از نزدیکی تمام مدت نکاح را ببخشد باید نصف مهر را بدهد.
ماده ۱۰۹۸ قانون مدنی
  در صورتی که عقد نکاح اعم از دائم یا منقطع باطل بوده و نزدیکی واقع نشده زن حق مهر ندارد و اگر مهر را گرفته شوهر می تواند آن را استرداد نماید.
ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی
در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.
ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی
عقد نکاح به فسخ یا به طلاق یا به بذل مدت در عقد انقطاع منحل می شود.
ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی
طلاق مخصوص عقد دائم است و زن منقطعه به انقضاء مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می شود.

 


پاسخ داده شده توسط کارشناسان حقوقی ما 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آرشیو موضوعی

Skip Navigation Links.

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.