X

 وکیل برای اعسار و تقسیط بدهی

وکیل برای اعسار و تقسیط بدهی

مفهوم اعسار و تقسیط عبارت است از اینکه پس از صدور حکم در یک دعوای حقوقی با موضوع پرداخت وجه نقد یا مال کلی (مالی که اموالی که مصادیق آن کاملا از حیث کمیت و کیفیت و ارزش یکسان هستند مثل سکه بهار آزادی) کسی که حکم به ضررش صادر شده (محکوم علیه) اگر مدعی باشد که توانایی پرداخت یکجا و یکدفعه آن مال را ندارد میتواند درخواست اعسار و تقسیط بدهد.

 

  |  
بازدید: 46449
  |  
امتیاز: Article Rating

 

چند نکته مهم درخصوص اعسار و تقسیط 

1- دادخواست اعسار و تقسیط در همان دادگاهی رسیدگی میشود که به اصل دعوا رسیدگی کرده است و حکم محکومیت را صادر نموده.

2- در مورد اجرائیه صادره از اداره اجرای ثبت دادگاهی صالح به رسیدگی به اعسار و تقسیط است که  اگر دعوا قرار بود در دادگاه مطرح شود صلاحیت به اصل دعوا را داشت.

3- اعسار و تقسیط مفاهیم متفاوتی هستند ولی معمولا نتایج یکسانی در پی دارند و آن تقسیط یا همان قسطی کردن محکوم به است.

4- علاوه بر تقسیط و قسطی کردن پس از درخواست اعسار، قاضی در صورت تشخیص میتواند به جای قسطی کردن به بدهکار برای پرداخت مهلت بدهند. ماده 277 قانون مدنی در این خصوص میگوید : (( ............. حالم میتواند نظر به وضعیت مدیون مهلت عادله یا قرار اقساط دهد.)) 

5- از شخص تاجر و شرکتهای تجاری درخواست اعسار و تقسیط پذیرفته نمیشود و تاجر در صورت داشتن ادعای ناتوانی از پرداخت باید دادخواست ورشکستگی بدهد.

6- اعسار، افلاس و ورشکستگی سه مفهوم مشابه ولی متفاوت هستند. 

7- اصلی ترین دلیل در دعوای اعسار شهادت شهود است پس متقاضی اعسار باید استشهادیه را با دقت و وسواس تنظیم نماید.

8- تعیین میزان اقساط کاملا بستگی به نظر و تشخیص و تصمیم و سلیقه قاضی دارد و هیچ ملاک روشنی در قانون در این خصوص وجود ندارد. البته در جائی قانونگذار گفته است که بیشتر از یک سوم از عایدی ماهیانه افراد مجرد و یک چهارم عایدی ماهیانه افراد متاهل را نمیشود توقیف کرد. بسیاری از قضات و محاکم از این ملاک در تعیین میزان اقساط استفاده میکنند.

9- اکثریت قضات و محاکم در صورت پذیرش اعسار و تقسیط مبلغی را به عنوان پیش پرداخت تعیین نموده و مابقی را تقسیط می نماید. 

10- برخلاف باور غلط بعضی، داشتن وکیل ضمن دعوای اعسار هیچ ممنوعیتی ندارد و در بسیاری از مواقع نکته ای منفی و به ضرر متقاضی اعسار محسوب نمیشود.

11- جهت طرح یک دعوای اعسار و درخواست تقسیط حتی اگر توانای انتخاب وکیل را ندارید بهتر است قبل از هر اقدامی با یک وکیل مشورت نمائید و از عواقب و اثرات و نتایج دعوای اعسار مطلع شده و مدارک و دلایل را به درستی تنظیم نموده و ترتیب دهید.

12- توجه داشته باشید که بیشتر قضات قبل از رسیدگی به دعوای اعسار از پلیس راهور و اداره ثبت املاک و بانکها در خصوص اموال احتمالی متقاضی اعسار استعلام به عمل می آورند. 

13- متقاضی اعسار برای اثبات اعسار خود از پرداخت محكوم‌به مي‌بايست دلايل خود را در دعوای اعسار از پرداخت محکوم به و تقاضای تقسیط آن، به دادگاه محترم ارایه کند.

14- یکی از مهمترين دلایل خواهان دعوای اعسار می‌تواند استشهاديه تنظيمی باشد. با دقت در فرآيند مربوط به دادرسی و توجه به دلايل ابرازی مي‌توان به خوبی دريافت كه تشريفات قانونی برای استناد به دليل شرعی شهادت شهود همیشه باید رعايت شوند.

15- مراد از جرح شاهد طبق قانون اعلام فقدان یکی از شرایط لازم جهت شهادت دادن در شاهد. همچنین تعدیل شاهد شهادت بر دارا بودن شرایط لازم برای شهادت در یک شاهد است.

16- در برخی مواقع دیده می‌شود که استشهادیه تنظیمی دارای ایرادات عدیده‌ای است. به این صورت که در استشهادیه تنظیمی بدون درج اظهارات شهود تعرفه‌شده، شهود مذكور صرفا به گواهی اظهارات از پیش‌نوشته‌شده خواهان دعوای اعسار به صورت صوری مبادرت می‌کنند و صرفا فرم از قبل چاپ‌شده مشخصات خود را به رسم رفاقت پر می‌کنند. به هر حال در این وضعیت دو حالت بیشتر متصور نیست. در فرض اول شهود فوق علی‌رغم خواندن مفاد استشهادیه و ملاحظه قید درخواست از آنان جهت بیان اطلاعات خود در خصوص مدعی اعسار، اساسا هیچ اطلاعی  از وضعیت مالی وی نداشته و صرفا استشهادیه اخیر را به منظور رفاقت یا سایر معذورات امضا کرده‌اند. در فرض دیگر شهود اخیر بدون خواندن مفاد استشهادیه و صرفا به رسم رفاقت ذیل هر آنچه كه مدعی اعسار انشاء کرده را بدون آگاهی از مفاد و موضوع اصلی استشهادیه امضاء کرده‌اند. 

 

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.63 از 5 (72 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

پنجشنبه, 14 مرداد,1400

سحر

سلام
واسه نفقه معوقه امکان اینکه دادخواست اعسار بدن هست ؟

جمعه, 08 مرداد,1400

محسن

بنده در شرایط کرونا در سال 99 خانه فروختم متاسفانه بدلیل عدم شناخت و بی طرفی املاک و همدستی با خریدار جریمه دیر کرد سند زدن قرار دادن با وقت کو. کرونا اوج گرفت آبان و آذر و کارها طول کشید و بنده سند دم ولی فرد شکایت کرد در حل اختلاف قبول کردن و بی حقی اعلام شد فورس ماژور بودن و خارج از ید بنده بودن. در مفتح راس شکست و گفت در شرایط رونا بوده و می دانستی کهشرایط چگون است که البته بنده پیش گوی آینده معامله و بیماری نبودم. در خواست اعاده به دادرسی دادم با تصویر کلیه بخش نامه ها که دلیل حاد شدن شرایط و شرایط فعالیت سیستم اداری کشو. بود ولی باز هم ردشد. حالا من باید نزدیک 20 میلیون بدهم اگر در خواست قسطی کنم باز همان جناب قاضی مفتح باید نظر بدهد؟ در ضمن در خواست وقت ملاقات از رئی قوه را کردم ودنبال اعمال ماده 477 هستم. راهنمایی کنید

جمعه, 01 مرداد,1400

سحر

برای اعسار مبلغی از پول باید چکار کنم شخص آدمی است که اخاذی می کند و رای به نفع او صادر شده است

چهارشنبه, 04 فروردین,1400

مهرزاد

از شخصی نامه تسویه حساب دارم با اثر انکشت و امضا منتها نه وکیل موفق به اثبات آن گردیده و نه دادگاه توجه کرده و متاسفانه رای به نفع شاکی داده اند نمی‌دانم چکار کنم وکیل لایحه جهت تجدید نظر داده است که اگر نشود به ناحق گرفتار میشوم.
لطفا راهنمایی بفرمایید

پنجشنبه, 21 آذر,1398

سام

سلام من 33ملیون چک داشتم نتونستم پاسش کنم روز دادگاه چپ کردم و ضربه مغزی شدم ده روز به کما رفتم دوما گیر بودم بیمارستان طرف تونست حکم جلبم بگیره میخوام قسطیش کنم باید چیکار کنم..ممنون

پاسخ وکیل :
میتوانید به همان دادگاه صادر کننده رای دادخواست اعسار و تقسیط بدهید.
علاوه بر مطالعه مطالب بالا توصیه میشود مقالات و لینکهای مرتبط را نیز مطالعه کنید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.