X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: یکشنبه 05 دی 1400

 آیا می توان به شخصی که وکیل دادگستری نیست وکالت داد ؟

سلام دوست بنده به من وکالت تام حقوقی داده اند و من وکیل دادگستری نیستم و از من خواسته اند تا از شخصی شکایت کنم. من میتونم خودم این کار را انجام دهم و شکایت کنم یا خیر حتما باید وکیل دادگستری بگیرم؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 21804

امکان اقدام  و شکایت حقوقی توسط فردی که وکیل دادگستری نیست 

  • قانونگذار در اصل 35 قانون اساسی، حق انتخاب وکیل برای طرفین دعوی را شناسایی نموده است.
  • همچنین مقنن در ماده 656 قانون مدنی به تعریف عقد وکالت پرداخته است؛ در این ماده گفته شده است که وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید.
  • به طور کلی وکیل به شخصی گفته می شود که به جای موکل، اعمال و اقداماتی را که خود موکل توانایی انجام آن را دارد را برعهده می گیرد. در صورتی که وکالت با سند عادی و یا سند رسمی واگذار گردد، برای انجام امور اداری و یا انجام معاملات می توان از آن استفاده نمود.
  • باید به این نکته توجه داشت که با وکالت تنظیمی در دفتر اسناد رسمی نمی توان از سوی فرد حقیقی و یا حقوقی به صورت مستقیم به محاکم دادگستری رجوع و موضوع وکالت را انجام داد.
  • وکیل دادگستری شخصی است که با داشتن پروانه و مجوز وکالت صادره از سوی یکی از کانون های وکلای دادگستری و یا مرکز مشاوران قوه قضاییه، از سوی افراد حقیقی و یا حقوقی، دفاع از حقوق موکل و جواب دادن به ادعاها و علل و ارائه آن ها را در محاکم دادگستری و ادارات ثبت اسناد و املاک و همچنین دیوان عدالت اداری را قبول می کند.
  • همچنین مطابق ماده 33 قانون آیین دادرسی مدنی، وكلاي متداعيين بايد داراي شرايطي باشند كه به‌ موجب قوانين راجب وكالت در دادگاه ها براي آنان مقرر گرديده است؛ در نتیجه افراد عادی جامعه نمی توانند اقداماتی را که قانونگذار برای یک وکیل دادگستری در خصوص انجام وکالت در محاکم دادگستری در نظر گرفته است، انجام دهند.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص وکالت به ششخص غیر وکیل دادگستری

♦  در خصوص پاسخ به سوال شما راجب امکان اقدام و شکایت حقوقی توسط فردی که وکیل دادگستری نیست، لطفا به موارد ذیل توجه فرمایید:

1- با توجه به رویه فعلی دادگاه ها، مراجعه به محاکم دادگستری به معنی خاص (دادگاههای حقوقی و کیفری و دادسراها و تمامی نهادهای زیر مجموعه قوه قضائیه که یک شخص دارای پایه قضایی ریاست آن را به عده دارد) فقط باید توسط وکیل دادگستری یعنی فردی که از کانون وکلای دادگستری یا مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضائیه مجوز و پروانه وکالت دادشته باشد انجام شود.
2- قانونگذار برای افراد دیگر به جز وکیل دادگستری، امکان انجام اقدامات مربوط به وکیل دادگستری  حتی اگر از بستگان بوده یا وکالت تام داشته باشند در نظر نگرفته است و در محاکم دادگستری و همچنین دیوان عدالت اداری نیز به این اقدامات پاسخ داده نمی شود.
3- توجه داشته باشید مراجع اداری و غیر دادگستری مثل اداره ثبت، اداره اجرای ثبت، شهرداری و کمیسول های مربوطه، مراجع حل اختلاف کارگر و کارفرما و سایر مراجع اداری و قضایی، وکالتنامه رسمی را می پذیرند و ضرورتی برای حضور وکیل دادگستری نیست.
4- نکته آخر اینکه شما با وکالت رسمی که دارید می توانید برای دوست خود یک وکیل دادگستری انتخاب کنید.

 

 

مستندات قانونی - اعطای وکالت به وکیل غیر دادگستری

اصل 35 قانون اساسی
در همه دادگاه‌ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.


ماده ۶۵۶ قانون مدنی
وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود مینماید.


ماده ۶۵۷ قانون مدنی
تحقق وکالت منوط به قبول وکیل است.


ماده ۶۵۸ قانون مدنی
وکالت ایجاباً و قبولاً به هر لفظ یا فعلی که دلالت بر آن کند واقع میشود.


ماده ۶۶۰ قانون مدنی
وکالت ممکن است به طور مطلق و برای تمام امور موکل باشد یا مقید و برای امر یا امور خاصی.


ماده ۶۶۱ قانون مدنی
در صورتی که وکالت مطلق باشد فقط مربوط به اداره کردن اموال موکل خواهد بود.


ماده ۶۶۲ قانون مدنی
وکالت باید در امری داده شود که خود موکل بتواند آن را بجا آورد وکیل هم باید کسی باشد که برای انجام آن امر اهلیت داشته باشد.


ماده ۶۶۳ قانون مدنی
وکیل نمیتواند عملی را که از حدود وکالت او خارج است انجام دهد.


ماده ۳۳ قانون آیین دادرسی مدنی
وکلای متداعیین باید دارای شرایطی باشند که به موجب قوانین راجع به وکالت دردادگاه ها برای آنان مقرر گردیده است.


ماده ۳۴ قانون آیین دادرسی مدنی
وکالت ممکن است به موجب سند رسمی یا غیر رسمی باشد. در صورت اخیر، درمورد وکالتنامه های تنظیمی در ایران، وکیل می تواند ذیل وکالتنامه تایید کند که وکالتنامه را موکل شخصا در حضور او امضا یا مهر کرده یا انگشت زده است.
در صورتیکه وکالت در خارج از ایران داده شده باشد باید به گواهی یکی از مامورین سیاسی یاکنسولی جمهوری اسلامی ایران برسد. مرجع گواهی وکالتنامه اشخاص مقیم در کشورهای فاقدمامور سیاسی یا کنسولی ایران به موجب آیین نامه ای خواهد بود که توسط وزارت دادگستری باهمکاری وزارت امور خارجه ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب رئیس قوه قضائیه خواهدرسید. اگر وکالت در جلسه دادرسی داده شود، مراتب در صورتجلسه قید و به امضای موکل می رسد و چنانچه موکل در زندان باشد، رئیس زندان یا معاون وی باید امضا یا اثر انگشت او راتصدیق نمایند.
تبصره- در صورتی که موکل امضا، مهر یا اثرانگشت خود را انکار نماید، دادگاه به این موضوع نیز رسیدگی خواهد نمود.
 


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.