X

 طلاق زن بدلیل عسر و حرج

طلاق زن بدلیل عسر و حرج

یکی از دلایلی که زوجه میتواند حتی بدون رضایت و حضور زوج (شوهر) اقدام به طلاق نموده و از دادگاه حکم طلاق بگیرد، عسر و حرج زوجه است. عسر و حرج به معنای سختی و مشقت است پس اگر زن ثابت نماید که به هر طریقی ادامه زندگی برای او با سختی و مشقت و با اصطلاح عسر و حرج همراه است و قاضی دادگاه خانواده رسیدگی کننده به خواسته طلاق را مجاب و قانع نماید و البته وکیل دادگستری وی دادخواست مناسبی داده و دلایل را در این خصوص به خوبی ترتیب داده و ارائه نماید، حکم طلاق صادر خواهد شد.

 

  |  
بازدید: 16501
  |  
امتیاز: Article Rating

عسر و حرج زن

 

نکات مهم طلاق زن به دلیل عسر و حرج    

  • هرگاه طلاق به درخواسته زوجه باشد و دلیل طلاق وکالت زوج به زوجه نباشد (یعنی زوجه براساس وکالتی که قبلاً ضمن سند ازدواج یا در سند رسمی جداگانه گرفته است) مثل موردی که طلاق بدلیل عسر و حرج زوجه باشد، به تصمیم دادگاه در این خصوص حکم طلاق گفته میشود برخلاف موردی که طلاق توافقی است یا طلاق به درخواست زوج است که به تصمیم دادگاه در آن فروض گواهی عدم امکان سازش گفته میشود.
  • طلاق بدلیل عسر و حرج زوجه ماهیتاً طلاق خلع است در نتیجه زوجه باید به تشخیص دادگاه قسمتی از مهریه خود را بذل (بخشش) نماید.
  • طلاق براساس عسر و حرج زن بائن است در نتیجه بدون هماهنگی زوجین و به صرف درخواست یا  تمایل مرد قابلیت روجوع ندارد.
  • در کلیه موارد طلاق به درخواست زوجه از انجای که این درخواست معمولا با مقاومت شوهر و دادگاه خانواده و قاضی دادگاه قرار میگیرد و از انجای که حق طلاق مستقیما و بی چون و چرا به زوجه داده نشده، کار بسیار مشکلی است و انجام طلاق تحت نظر وکیل متخصص طلاق و وکیل با تجربه دعاوی خانواده، ضرورت دارد.

 

 

دادخواست طلاق به درخواست زوجه - عسر و حرج

خواهان :  زوجه

خوانده :  زوج

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری - تهران – میدان فاطمی

خواسته : طلاق به درخواست زوجه

دلایل و منضمات :

دادخواست

1- شناسنامه به شماره ............ مورخ 1361/6/1

2- وکالت نامه رسمی به شماره ................ مورخ 1391/6/9

3- وکالت نامه به شماره ........... مورخ 1392/12/4 میزان تمبر مالیاتی به مبلغ 50,000 ریال باطل شد.

4- سند ازدواج شماره ............. مورخ 1388/3/29 دفتر رسمی ازدواج شماره 64

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام

احتراما به استحضار می رساند موکل به موجب سند ازدواج که تصویر آن پیوست دادخواست تقدیم گردیده در تاریخ 1388/3/29 با خوانده ازدواج نموده و فاقد فرزند مشترک می باشند. بنا به اظهارات موکل زوج هیچ قید وبندی به زندگی مشترک نداشته است و همین امر موجب اختلاف شدید زوجین بوده است.

زوج بیش از دو سال است زوجه را ترک نموده است و زوجه از آن زمان هیچ خبر و نشانی از خوانده ندارد. دو سال بی اطلاعی از همسر و نداشتن هیچ نشانی از زوج و نگرفتن هیچ خرجی و نفقه ای در طی این مدت و از سوی دیگر بلاتکلیفی زوجه در ادامه این زندگی، با توجه به سن موکل و نیازهای جسمی و عاطفی و مالی اش زوجه را در عسر و حرج شدیدی قرار داده است به نحوی که حاضر است با بذل تمام مهریه خودرا مطلقه نماید.

نظر به مراتب فوق رسیدگی و صدور حکم شایسته مبنی بر طلاق مورد استدعا می باشد. در ضمن آخریم محل اقامت خوانده استان گلستان گرگان می باشد.

 

رای دادگاه خانواده - طلاق به درخواست زن - عسر و حرج

به تاریخ : 93/3/28                   

پرونده کلاسه : .............. شعبه 253 دادگاه خانواده تهران           

دادنامه شماره : ............  

خواهان : خانم ..........  با وکالت آقای مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری به نشانی تهران- میدان فاطمی

خوانده :  آقای ............. به نشانی مجهول المکان

خواسته : طلاق به درخواست زوجه

به تاریخ فوق در وقت فوق العاده شعبه 253 دادگاه خانواده یک تهران به تصدی امضاءکننده ذیل تشکیل و پرونده فوق تحت نظر قرار دارد. دادگاه با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه: در خصوص دادخواست خانم ...... فرزند ...... با وکالت آقای مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری به طرفیت آقای ........ فرزند ....... به خواسته صدور حکم طلاق با توجه به محتویات پرونده و سند نکاحیه ثبتی که حکایت از وجود علقه زوجیت بین طرفین از اریخ 1388/3/29 را دارد و دادخواست تقدیمی و اظهارات وکیل خواهان دایر بر اینکه زوجین برای ادامه تحصیل به کشور سنگاپور رفتند ولی خوانده مدت دو سال است که آنجا را ترک کرده و به کشور امارات متحده عربی رفته است و خوانده را بلاتکلیف قرار داده استو در این مدت نفقه وی را نیز نداده و از مکان زندگی خوانده مطلع نمی باشد لذا موکل وی در عسر و حرج به سر می برد و خوانده شروط ضمن عقد را نقض نموده است و با توجه به اینکه خوانده علیرغم ابلاغ از طریق نشر آگهی حاضر نشده است و دفاعی ایراد ننموده است و پاسخ استعلام از رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا نیز حاکی از ورود خوانده در سال 1391 به امارات متحده عربی را دارد و اینکه تلاش دادگاه و داوران جهت سازش منتهی به مصالحه نشده است واسته را وارد دانسته و به استناد مواد 1119 و 1130 و 1143 و 1144 و 1145 از قانو مدنی و مواد 27 و 33 از قانون حمایت خانواده حکم به طلاق را صادر و اعلام می نماید. با توجه به بذل کل مهریه از سوی خواهان نوع طلاق خلع است و در صورت عدم حضور و قبول بذل از سوی خوانده خواهان وکالت در قبول بذل را دارد و سردفتر طلاق نمایندگی در ثبت و اجرای واقعه طلاق را دارد. طرفین فرزند مشترک ندارند و زوجه گواهی وضعیت بارداری را زمان اجرای صیغه طلاق ارائه می نماید. اعتبار دادنامه مذکور شش ماه پس از قطعیت آن است. رای صادره غیابی و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این شعبه و پس از آن ظرف بیست روز قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه 253  دادگاه خانواده یک تهران

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.59 از 5 (32 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.