X
خدمات دفتر وکالت و مشاوره حقوقی دادگران حامی

 وکیل خانواده به چه کسی گفته می شود ؟

وکیل خانواده به چه کسی گفته می شود ؟

در پاسخ به این سوال که وکیل خانواده به چه کسی گفته می شود ؟ ابتدا باید گفت در دعاوی خانواده یا دعاوی بین زن و شوهر (دعاوی در صلاحیت دادگاه خانواده) ترجیح این است که به وکیل متخصص و با تجربه در زمینه دعاوی خانواده که به طور اختصار به او وکیل خانواده گفته می شود، مراجعه شود.بر خلاف وکلای فعال در سایر شهرها وکیل خانواده در شهر تهران معمولاً به طور تخصصی در این زمینه فعال است و کمتر پیش می آید که اقدام به پذیرش سایر پرونده ها نماید. از همین رو و با توجه به همین تمرکز فعالیت و عملکرد تخصصی، بین وکلای فعال در زمینه پرونده های خانواده در شهر تهران و سایر شهرستان ها اختلاف کیفیت قابل توجهی وجود دارد تا جایی که بسیاری از افراد در صورت امکان پرونده های خانواده خود را به یک وکیل خانواده در تهران می سپارند؛ در بسیاری از موارد حتی امکان طرح دعوا در شهر تهران برای دعاوی خانواده وجود دارد؛ مانند طلاق توافقی در فرضی که هر دوی زوجین حاضر بوده و وکالت دهند همچنین طلاق توافقی در فرضی که زوجه از زوج وکالت طلاق یا به تعبیر عامیانه حق طلاق دارد.

 

  |  
بازدید: 1242
  |  
امتیاز: Article Rating

معرفی وکیل خانواده

 

وکیل خانواده به چه کسی گفته می شود ؟

 به شخص وکیل دادگستری که در زمینه طرح، پیگیری و دفاع از دعاوی خانواده فعال است، وکیل خانواده گفته می شود. به عبارت دیگر وکیلی که اغلب در زمینه دعاوی در صلاحیت دادگاه خانواده قبول وکالت و پرونده می نماید، وکیل خانواده است.

البته باید توجه داشت که وکلا محدودیتی در قبول پرونده ندارند و هر کس که دارای پروانه وکالت دادگستری باشد می تواند در تمامی موضوعات حقوقی، کیفری و خانوادگی یا به عبارت کلی تر تمامی دعاوی در صلاحیت محاکم دادگستری قبول وکالت نماید.

 

در بین شهروندان تعبیر مشابهی تحت عنوان وکیل خانوادگی وجود دارد و غالباً منظور از آن وکیلی است که به طور رسمی و طی یک قرارداد یا به طور عملی و در قالب یک قرارداد نانوشته همیشه در دسترس اعضاء یک خانواده است و به دور از تشریفات مانند ضرروت اخذ نوبت یا لزوم انعقاد قرارداد حق الوکاله قبل از شروع کار، امور حقوقی ایشان را در قالب ارائه مشاوره یا قبول وکالت در پرونده ها، مدیریت می نماید. در این مورد تمرکز فقط بر پرونده های در صلاحیت دادگاه خانواده نیست .

 

 

انواع دعاوی خانواده

همانطور که در بالا توضیح داده شد دعاوی خانواده به دعاوی در صلاحیت رسیدگی دادگاهی تحت همین عنوان اطلاق می شوند که عبارتند از : تقاضای صدور حکم طلاق، تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش، مطالبه مهریه، مطالبه نفقه، الزام به تمکین، درخواست ملاقات فرزند، درخواست اعمال حق حضانت، درخواست سلب حضانت، درخواست صدور حکم حجر، تقاضای استرداد جهیزیه، مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت، مطالبه مهرالمثل ، درخواست فسخ نکاح، اثبات زوجیت، اثبات واقعه رجوع، اثبات نسب، نفی نسب و ..... .

در این خصوص ماده 4 قانون حمایت خانواده هر چند به طور ناقص ولی بیشتر دعاوی در صلاحیت دادگاه خانواده را ذکر نموده است. از مواردی که در این ماده نیامده ولی در صلاحیت رسیدگی دادگاه خانواده است می توان اجازه خروج از کشور فرزندان کمتر از 18 سال ، ابطال اجراییه مهریه، اعتراض ثالث نسبت به عملیات اجرایی مهریه و اعسار از پرداخت مبلغ محکومیت راجع به دعاوی مالی خانوادگی.  

 

چه زمانی به وکیل دعاوی خانواده نیاز داریم ؟

 بهترین زمان برای انتخاب یک وکیل دعاوی خانواده ، زمانی است که اگر خواهان هستید و تصمیم دارید دعوایی طرح کنید هنوز دادخواست یا درخواست راجع به آن را ثبت نکرده اید و به جریان نیوفتاده است.و اگر خوانده هستید و قرار است به دعوا و ادعای مطروحه پاسخ دهید نیز بهترین زمان جلسه اول دادرسی است.

در هر حال باید در نظر داشته باشدی که زمان مناسب برای یک وکیل دعاوی خانواده جهت ورود به دادرسی زمانی است که امکان تاثیرگذاری با دانش، تجربه و مهارت خود را داشته باشد.طبیعتاً زمانی که فرصت تنظیم دادخواست و تنظیم لایحه دفاعیه و جلسه اول دادرسی و دفاع در مرحله بدوی از دست می رود ، تاثیر گذاری در مراحل بعدی (دادگاه تجدیدنظر و دیوانعالی کشور) بسیار دشوار خواهد بود.

 

ویژگیهای وکیل خانواده

 

 

روش انتخاب و گرفتن وکیل خانواده

برای مشاوره و اعطاء وکالت به یک وکیل خانواده همانطور که بارها در مقالات و مطالب مختلف سایت دادگران نیز بیان نموده ایم ، بهترین روش، استفاده از تجربیات خوشایند و موفق دوستان و نزدیکان است؛ به این معنا که با جستجو در بین اطرافیان احتمالاً یکی از ایشان وکیلی را می شناسد که قبلاً در یک موضوع خانوادگی به او مراجعه نموده و از نحوه عملکرد وکیل راضی بوده است. البته باید توجه کنید که توصیه و معرفی او بدلیل وجود منفعت شخصی نباشد و حتماً در نتیجه یک تجربه خوشایند بدست آمده باشد.

 

نکته – گاهی اوقات افراد عادی از سوی وکلا جهت معرفی پرونده تطمیع می شوند ؛ به این معنا که وکلا درصدی از حق الوکاله را به هر شخصی که موکلی را معرفی کند ، پرداخت می نماید صرفنظر از اینکه ما در دفتر وکالت دادگران اصلاً چنین رویه ای نداریم، وجود ارتباطاتی از این دست را برای وکلا مذموم و ناپسند می دانیم و معتقدیم حرفه وکالت مانند فروش کالا نیست که مثلاً واسطه یا کسی که ایجاد رغبت می کند مستحق دریافت پورسانت باشد و یا آنطور که بعضی تحت عنوان "حق المعرفی" توجیه می نمایند !!!

 

روش دیگر برای مشاوره و استفاده از دانش و توانمندی یک وکیل خوب برای دعاوی خانواده جستجو در اینترنت و لینک شدن به سایت های حقوقی که مدیریت آنها با یک دفتر وکالت یا یک شخص وکیل باشد، است؛ با این توضیح و تاکید که متأسفانه افراد زیادی وجود دارند که اصلاً پروانه وکالت ندارند و اقدام به تاسیس موسسات حقوقی با گروه های حقوقی نموده و البته سایت اینترنتی هم دایر نموده اند!

پس از ارتباط با دفاتر وکالت هم از طریق مطالعه مطالب درج شده در سایت های ایشان و هم از راه مراجعه حضوری می توانید به میزان نظم، دانش حقوقی، پاسخگویی و مسئولیت پذیری وکیل پی ببرید. و البته از همه مهم تر این مطلب که آیا ارتباط با آن وکیل در شما حس خوشایندی ایجاد می نماید و روش و شخصیت آن وکیل در دایره سلایق شما می گنجد یا خیر؟.

 

نکته – به طور مثال در مورد مطلب اخیر ،گاهی اشخاصی به ما مراجعه می نمایند که تمایل دارند پرونده های ایشان از طریق رابطه و به تعبیر عامیانه پارتی بازی و پرداخت رشوه حل شود؛ ما نه خود، داشتن چنین موکلانی را میپسندیم و نه توانایی برآوردن انتظارات ایشان را داریم.روش ما در دفتر وکالت دادگران طرح دعوا و دفاع با توسل به توانمندی و آگاهی حقوقی خودمان و استدلال قانونی در جلب نظر مساعد قاضی است و علاقه ای به ایجاد ارتباط و توسل به طرق نامتعارف و غیر قانونی برای کسب امتیازی به نفع موکل نداریم و تلاش نموده ایم فقط وکالت پرونده هایی را بپذیریم که حقی به طور قانونی برای موکل متصور باشد. در نتیجه اگر شما انتظار دارید که به هر قیمتی و با هر روشی به خواسته خود برسید باید با توجه به این منظور وکیل خود را انتخاب کنید و البته توجه داشته باشید که با این ذهنیت آن فرد بسیار مستعد خواهد بود که در دام افراد شیاد و سود جو بیوفتد !

 

 

 وکیل خانواده در تهران

دفتر وکالت دادگران آمادگی پذیرش کلیه دعاوی خانوادگی در شهر تهران را دارد و در خصوص سایر شهرها نیز تحت شرایطی ممکن است امکان توافق و قبول وکالت وجود داشته باشد.

در هر حال همواره یکی از راه های استفاده از دانش و تجربیات یک وکیل خانواده این بوده است که شما خودتان اقدام به طرح دعوا و دفاع و شرکت در جلسات دادرسی و مراحل پیگیری پرونده بنمایید ولی جهت آگاهی و انتخاب مسیر درست و پرهیز از انجام اشتباهات فاحش قبل از هر اقدامی به طور مستمر با یک وکیل متخصص هماهنگ بوده و مشورت نمایید.

 

3.67 از 5 (3 امتیاز)
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جهت مشاوره حقوقی یا اعطای وکالت به وکیل دادگستری همین حالا تماس بگیرید.
تلفن ثابت:88019243-88019244
تلفن همراه :09121457035

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.