X
معرفی نهادها، مراجع و محاکم حقوقی

نهادهای حقوقی

معرفی نهادها و مراجع حقوقی و قضایی

 دادسرا و دادگاه انتظامی سازمان نظام پزشکی

دادسرا و دادگاه انتظامی سازمان نظام پزشکی

  |  
بازدید: 3796
  |  
امتیاز: Article Rating

مراجع تخصص رسیدگی به تخلفات پزشکان چهار نوع می باشند 

دادسرا رسیدگی به جرائم پزشکیف دارویی و امور بهداشتی 

به تمامی جرائم عمدی و غیر عمدی پزشکان که در قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین خاص جرم انگاری و برای آن مجازات تعیین شده است، رسیدگی می نماید. شروع به رسیدگی در دادسرای جرایم پزشکیف در بعضی از موارد نیاز به شکایت شاکی و یا اعلام جرم توسط دادستان و یا مراجع انتظامی و ... رسیدگی در دادسرا جرائم پزشکی شروع می شود. دادسرا جرائم پزشکی معمولا شکایتها را به کمیسیون پزشکی قانونی ارجاع می دهند و موضوع بصورت تخصص بررسی شود. در صورت احراز وقوع قصور یا خطای پزشکی، نسبت به تعقیب کیفری پزشک، اقدام می شود.

 

سازمان نظام پزشکی :

زمانیکه بیمار بخواهد مجازات کیفری و دیه از پزشک دریافت می کند به دادسرای جرائم پزشکی مراجعه می کند و در غیر اینصورت اگر بیمار خواهان تنبیه انضباطی پزشک باشد می تواند از طریق طرح شکایت انتظامی به دادسرای انتظامی پزشکان مستقر در سازمان نظام پزشکی مراجعه کند.

 

شورای حل اختلاف ویژه امور پزشکی :

گاهی اوقات با توجه به پایین بودن نصاب مطالبه بیمار و یا جرائمی که رسیدگی به آنها در صلاحیت شورای حل اختلاف باشد، پرونده جهت رسیدگی و صدور رای به شورای حل اختلاف ارجاع می شود.

 

سازمان تعزیرات حکومتی 

در صورتی که بیمار در خصوص دریافت مبالغ خارج از تعرفه مانند زیر میزی و یا گرانفروشی پزشک باشد، سازمان تعزیرات حکومتی نیز صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد.  


مطالعه مطالب مرتبط : 

1- دادگاه و دادسرای انتظامی قضات

 

ایجاد شده توسط
3 از 5 (2 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.