X
مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری - دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: دوشنبه 21 تیر 1400

  اختلاف دو ملک مجاور بر سر دیوار مشترک - مشاع

دیوار مشترک و مشاع به طول ۲۷متر دارم که همسایه ۱۱متر آن را با گذاشتن دیوار بر روی آن تصرف کرده،دادگاه بدوی با استناد به نظر کارشناس و اسناد مالکیت بنده رای به نفع من صادر گردیده و حکم تخریب آن را داده ولی طرف در دادگاه تجدیدنظر اعتراض داشته و الان تجدیدنظر حکم تخریب دادگاه بدوی را نسبت به تخریب رد کرده و شهادت خواهران طرف دعوا که ذینفع هستند را پذیرفته و حکم رد دعوا را صادر کرده بنده نسبت به رای تجدیدنظر اعتراض دارم .الان باید چه کار کنم؟ لطفاً راهنمایی فرمایید. با تشکر فراوان

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 13629

دیوار مشترک دو ملک

 

نحوه حل اختلاف بین دو ملک مشاع با دیوار مشترک

  • مطابق ماده 109 قانون مدنی: "دیواری که بین دو ملک قراردارد بین آن دو ملک مشترک است مگر این که با قرینه یا دلیل خلاف آن را ثابت کرد"  این دو ملک ممکن است باغ ، خانه ، زمین یا غیر آن باشد.
  • قراینی که دلالت بر دیوار مشترک می نمایند به موجب ماده 111 قانون مدنی می تواند اتصال بنا از هر دو طرف به دیوار به صورت ترصیف و یا قرارداشتن سرتیر از هر دو طرف روی دیوار باشد.
  • مالکین هر دو ملک مجاور نسبت به این دیوار مشترک به نحو مشاع مالکیت دارند بنابراین نحوه تصرف مالکین در دیوار مشترک به موجب مقررات قانون مدنی باید به گونه ای باشد که باعث تخریب دیوار مشترک و یا تجاوز به حریم مالک دیگر نشود.
  • این که چه تصرفاتی استفاده مجاز از دیوار مشترک می باشد و چه تصرفاتی تجاوز به حریم مالک دیگر محسوب می شود به عرف واگذار شده است و تنها برخی موارد به عنوان مصداق تصرف مجاز یا غیر مجاز در قانون مدنی مشخص شده است.
  • از جمله مصادیق تجاوز به حریم مالک دیگر که صراحتاً در ماده 118 قانون مدنی به آن اشاره شده است بالا بردن دیوار مشترک یا گذاشتن سر تیر روی دیوار و یا باز کردن دریچه و رف در دیوار می باشد که بدون داشتن اجازه از شریک دیگر منع شده است.
  • در فرض سوال شما اقدام همسایه مصداق بارز تجاوز به حریم دیوار مشترک می باشد و شما با مشورت با یک وکیل دعوای تصرف عدوانی و طرح این دعوا می توانید رفع تصرف را از دادگاه بخواهید و داگاه بدوی به درستی حکم تخریب صادر نموده است و اما در خصوص رای دادگاه تجدید نظر، اگر قرار رد دعوا به این استناد صادر شده باشد که شریک مالک مشاعی دیوار بوده است و دعوا قابل استماع نیست صادر شده باشد نادرست است و آرای متعددی نیز از دیوان عالی کشور در تایید این نظر صادر شده است. از جمله رأی شعبه ۴ دیوان‌عالی کشور که مقرر نموده:

"اگر ملکی مشترک باشد هیچ‌ یک از دو شریک طبق ماده ۱۱۷ قانون مدنی نمی‌تواند بدون اذن شریک دیگر در دیوار مشترک تصرف نماید و بدون اذن تصرف او عدوانی خواهد بود؛ بنابراین، قرار رد دعوای تصرف عدوانی خواهان به این استدلال که دعوای او اساساً قابل استماع نیست صحیح نیست." و شما مجددا می توانید با طرح دعوای تصرف عدوانی علیه مالک ملک مجاور درخواست قلع و قمع بنای احداثی همسایه را طرح نمایید.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آرشیو موضوعی

Skip Navigation Links.

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.