X

نمونه قراردادها

نمونه قراردادهای حقوقی تنظیم شده توسط وکلای متخصص قرارداد

 نمونه متن قرارداد معاوضه

نمونه متن قرارداد معاوضه

قرارداد معاوضه به قراردادی گفته می شود که دو عوض و دو مال عینی و معین با هم مبادله شده و ارزش های نزدیک به هم و نسبتاً یکسان دارند.قرارداد معاوضه بسیار شبیه بیع یا خرید و فروش است ولی با آن یکی نیست و فرق مهم این دو ضرورت وجود ثمن در عقد بیع است.اثر مهم تمیز و تفکیک بیع از معاوضه مسئله مالکیت عوضین پس از بطلان یا فسخ قرارداد است؛ اصولاً در عقد معاوضه دو مال عینی مورد معامله قرار می گیرند که در صورت بطلان عقد حتی اگر مالک بعد از عقد مال را انتقال داده باشد، عین مال قابل استرداد و پس گرفتن است.بر عکس عقد بیع که مبیع و ثمن در آن هر دو یا حداقل ثمن می تواند مال کلی باشد.نتیجه مهم این امر این است که چون در موضوع کلی قصد انشاء نسبت به عین واقع نشده است و امثال و اعوان مال کلی هم در بازار زیاد است و دقیقاً مثل ان را می توان تهیه نمود در فرض فسخ یا بطلان معامله ممکن است فرد مسئول استرداد مثل یا قیمت مال شناخته شود و نه عین.

 

  |  
بازدید: 104671
  |  
امتیاز: Article Rating

متن قرارداد معاوضه


ماده 1- طرفین قرارداد:

معاوض : 

خانم/ آقای ..... فرزند : ........ به شماره شناسنامه : ...... کدملی : ........... به نشانی : .................... .

متعاوض :

خانم/ آقای ..... فرزند : ........ به شماره شناسنامه : ...... کدملی : ........... به نشانی : .................... .

 


ماده 2- عوضین:

1- مورد عوض عبارت است از ......
2- مورد معوض عبارت است از ......
که از طرف متعاوض به معاوض در برابر عوض داده شده، انتقال می یابد.

 


ماده 3- ارزش عوضین:

مبلغ ....... ریال معادل مبلغ ........ تومان می باشد و طرفین اقرارنمودند که هیچ گونه وجه یا مالی بعنوان مابه التفاوت ارزش عوضین به یکدیگر تادیه و یا تسلیم ننموده اند و هر گونه ادعای دعوای احتمالی را در این خصوص اسقاط کرده و به صلح خاتمه می دهند.

 


ماده 4- فسخ قرارداد:

طرفین کلیه خیارات از جمله خیارغبن فاحش را از خود ساقط نمودند.

 


ماده 5- وثیقه ها و تضمین ها:

معاوض/متعاوض متعهد گردید جهت تضمین انجام تعهدات خود یک فقره چک به شماره ... به مبلغ .... بعهده بانک .... به معاوض/متعاوض تحویل دهد.

 


ماده 6- شروط قرارداد:

1- کالای مورد عوض در تاریخ ........ به متعاوض تحویل داده خواهد شد و رسید عادی متعاوض برای اثبات آن کفایت می نماید.
2- کالای مورد معوض نیز در تاریخ ...... به معاوض تحویل داده خواهد شد و رسید عادی معاوض برای اثبات آن کفایت می نماید.

3- ........... .

4- .......... .

5- .......... .

 

(مهم ترین بخش در نگارش یک قرارداد همین قسمت شرایط قرارداد است که می تواند حسب مورد و با توجه به توافقات طرفین و ویژگی های معامله متفاوت باشد.توصیه می شود این قسمت حتما تحت نظر و بعد از مشاوره با یک وکیل تنظیم شود و در صورت امکان بهتر است نگارش کلی یک قرارداد خصوصاً بخش شرایط قرارداد را به یک وکیل متخصص دعاوی حقوقی و قراردادها بسپارید.)

 


نکات مهم قرارداد معاوضه

1- در قسمت سایر شرایط قرارداد به عنوان شرط ضمن عقد می توان هر شرط مشروع و عقلایی را درج نمود مثل توصیف عوضین یا نحوه تحویل یا زمان تحویل یا ضمانت اجراها و نیز حتی بار کردن تکلیف مسئولیتی خارجی بر دوش یکی از متعاملین.

2- معاوضه از جمله عقود عینی و معوض و مغابنی است پس ضرورت دارد که مورد معامله موجود باشد و قرارداد عوض و معوض داشته باشد و در نهایت عوضین از نظر ارزش متناسب باشند.

3- معمولاً موضوع عقد معاوضه مال عینی و معین است و نه مال کلی.در نتیجه اگر به هر دلیلی یکی از عوضین با مشکل و ابهام روبرو شود ممکن است اساس عقد تحت تاثیر قرار گیرد.

4- خیار تبعض صفقه، تاخیر ثمن، مجلس و حیوان و سایر مقررات عقد بیع مطابق نظر مشهور فقها و حقودانان شامل عقد معاوضه هم می شود. 

5-توصیه می شود و بهتر است جهت جلوگیری از شمول مقررات سخت گیرانه عقد معاوضه در مرحله انتخاب طرفین به سراغ عقد صلح بروند.چرا که در صلح می توان به مقصود معاوضه رسید و اراده طرفین تا حد بیشتری امکان تحدید قانون را دارد.

 

 

مطالب مرتبط با قرارداد معاوضه :

1-نمونه قرارداد صلح

2-متن قرارداد هبه و بخشش

3-عقود معین و قراردادهای بانام، وکیل قرارداد

4-شرایط اساسی صحت معاملات، انواع عقود و معاملات

5-مشاوره با وکیل جهت تنظیم قرارداد،وکیل متخصص قرارداد

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
3.13 از 5 (31 امتیاز)
پرسش و پاسخ‌های متداول
منظور از قرارداد معاوضه، قرارداد مبادله دو کالا است بدون اینکه ضرورتاً یکی از عوضین یا دو موضوع معامله وجه نقد باشد.در حقیقت در معاوضه، دو کالا با هم مبادله می شود هر چند که از نظر اصولی و حقوقی ممکن است که این قرارداد را بیع هم بدانید و اگر قرارداد بیع دانسته شود و قصد بیع شود هم صحیح است.
در عقد بیع یا خرید و فروش یک کالا با وجه نقد، پول یا ثمن مبادله می شود ولی در قرارداد معاوضه یک کالا با کالای هم ارزش دیگری مبادله و معاوضه می شود.
1- عقد معاوضه هم مانند عقد بیع و اجاره یک عقد معاوضی و مغابنی است به این معنا که حتماً باید دو مال و کالا به عنوان عوضین و موضوعات معامله با هم مبادله شوند و ثانیاً باید بین عوضین ارزش متعارف و یکسانی وجود داشته باشد بر خلاف عقد صلح که ضرورتی ندارد که عوضین دارای ارزش متناسب باشند. 2- سایر شرایط صحت بیع در عقد معاوضه نیز جاری است. 3- نظر درست این است که در صورت عدم وجود شرایط صحت ولو با نامگذاری طرفین تحت عنوان معاوضه، عقد را صحیح بدانیم و در قالب دیگری تعریف کنیم مگر آنکه از اساس طرفین یا صراحت شرایط صحت عقد معاوضی را رعایت نکرده باشند. 4- کلیه خیارات موجود در عقد بیع مطابق یک نظر صحیح در عقد معاوضی نیز وجود دارد مانند خیار تاخیر ثمن یا خیار تبعض صفقه یا خیار مجلس یا خیار حیوان.
در هر جاییکه قصد طرفین، معاوضه و مبادله کالایی با کالای دیگر است قالب انتخابی و درست، قالب معاوضه است.منطق قراداد معاوضه این است که به جای اینکه طرفین هر یک مال خود را به طور جداگانه فروخته و با ثمن آن برای انجام معامله مراجعه کنند در صورتی که طرفین به کالاهای یکدیگر احتیاج دارند و مورد نظر آنها است برای تسهیل کار هر دو کالا را باهم معاوضه میکنند مثل اینکه کسی خانه ای را با یک خوردو معامله می کند یا کسی یک راس گاو را با چند راس گوسفند معاوضه می کند به جای اینکه صاحب گوسفند کالای خود را جداگانه بفروشد و صاحب گاو نیز اقدام مشابه جداگانه ای انجام دهد با مراجعه مستقیم به یکدیگر کالاهای خود را معاوضه و مبادله می نمایند.
اشتراک گذاری
نظرات

چهارشنبه, 03 شهریور,1400

مرتضی

سلام من یه خونه دارم که درتاریخ 25 /5 /99 باخونه دیگه ای معاوضه کردم هردو خونه هم سند رسمی دارند ولی صاحب خونه ای که بامن عوض کرد به من گفت که ازت میخواهم که من سند خونم در دادگاه رهن میباشد وبه مدت 6ماه به من وقت بدی تا سندمو از دادگاه ازاد کنم و منو به عنوان مستئاجر تو خونت بگذاری ویه مبلغی به عنوان رهن بهم داد وموند توخونه حالا هردو سند هم به اسم خودم وخودش انتقال مالکیت دادیم مشکل اینجاست که من خونمو بهش دادم ولی اون الان یه سال گذشت ولی نمیخواد خونمو تخلیه کنه،به من میگه یه فرصت 6 ماهه به من بده ومن مشکل مالی دارم و میخوام بفروشم خواهشا راهنمایی کنید


پاسخ وکیل:
با سلام
حسب مورد تحت عنوان الزام به تحویل مبیع یا تخلیه ید می توانید از این شخص شکایت کنید.البته برای دریافت مشاوره دقیق بهتر است با مدارک حضوراً مراجعه کنید.هر کدام از این دو راه شرایط و خصوصیات خود را دارد.

دوشنبه, 29 فروردین,1401

جواد بهاری

سلام من یه قطعه زمین رو با یه ماشین معاوضه کردم و قرار داد تنظیمی معاوضه نوشته شد و صیغه عقد جاری شده و سند ماشین به نام من شده حالا اومده میگه من ضرر کردم و فلان شکایت میکنم حالا قانونا حق منم یا اون ؟


پاسخ وکیل:
با سلام
قرارداد معاوضه از جمله عقود لازم الاجرا است و اصولاً قابل انحلال با اراده یک طرف نیست. ولی به جهت اینکه از جمله عقود مغابنی است در صورت اسقاط خیار غبن امکان توسل به آن وجود دارد.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.