X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 دی 1400

 عواقب و مسئولیت حقوقی استفاده از خودروی دیگری بدون اجازه

من و شوهرم مدتی جدا از هم زندگی میکنیم. ماشین من که به نام منه و قسطاشو خودم دارم پرداخت میکنم دست ایشونه. میخواستم ببینم چطوری میتونم شکایت کنم ماشینمو بگیرم ؟آیا امکان شکایت خیانت در امانت وجود داره ؟ به طور کلی مسئولیت شوهر در مورد پس ندادن و استفاده از خودرو و اموال دیگران چیست؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 13128

اگر شوهر خودروی زن را پس ندهد آیا امکان شکایت هست ؟

  • خیانت در امانت جز جرایم علیه اموال و مالکیت است و  عملی است عمدی و برخلاف امانت امین به ضرر صاحب مال. به طور کلی خیانت در امانت عبارت از استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود کردن توام با سوء نیت مالی است که از طرف مالک یا متصرف قانونی به کسی سپرده شده و بنا بر استرداد یا به مصرف معین رسانیدن آن بوده است. 
  • جرم خیانت در امانت با سپردن مال از سوی مالک قانونی به شخص دیگر تحقق می یابد در صورتی که شخصی که مال به وی سپرده شده است، از بازگرداندن آن در هنگام مطالبه از سوی مالک یا نماینده قانونی وی خودداری کند یا مال را غیر از آنچه که مالک تعیین کرده است، صرف نماید.
  • عنصر قانونی جرم خیانت در امانت ماده 674 قانون مجازات اسلامی است. این ماده مقرر می دارد هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.
  • عنصر مادی جرم خیانت در امانت شامل استعمال، تصاحب، اتلاف یا مفقود کردن مال مورد امانت می باشد که میتواند به شکل فعل یا ترک فعل باشد.
  • تحقق هر یک از موارد زیر نسبت به مال امانی با وجود سایر شرایط منجر به ارتکاب جرم خیانت در امانت می گردد:

استعمال : عبارت است از مصرف کردن یا استفاده کرده از مال مورد امانت. برای نمونه اگر امین فرشی را که به امانت نزد او سپرده شده بود را در خانه اش پهن کرده و از آن استفاده نماید
تصاحب : یعنی شخص امین به گونه ای با مال رفتار نماید که مال دیگری را از آن خودش بداند یا دیگران گمان کنند مال برای خود اوست. برای مثال فروش مال امانی جز مصادیق تصحاب می باشد
اتلاف : از بین بردن یا نابود کردن مال مورد امانی را اتلاف می گویند مانند آنکه امین کتابی که به امانت نزدش سپرده شده بود را آتش بزند
مفقود کردن : عبارت است از اینکه امین نسبت به مال امانی اقدامی نمایند که مالک قادر به دستیابی به مالش نباشد. لازم به ذکر است که مفقود نموده باید از روی عمد بوده باشد. در غیر این صورت اگر امین بر اثر بی احتیاطی یا بی ذقتی مال مورد امانت را گم کند، جرم خیانت در امانت محقق نگردیده است

  • موضوع جرم خیانت در امانت نیز مال یاا وسیله تحصیل مال است. مال عبارت است از چیزی که دارای ارزش و منفعت عقلایی بوده و نیازی را برطرف نماید و قابل تعلق باشد. مال موضوع جرم خیانت در امانت هر چیزی می تواند باشد. بنابراین جرم خیانت در امانت در اموال منقول، غیرمنقول، نوشته هایی همانند چک و سفته قابل ارتکاب است.
  • رکن معنوی جرم خیانت در امانت شامل سوء نیت عام یعنی انجام عمدی عمل تصاحب، استعمال، مفقود یا تلف نمودن مال موضوع امانت است و سوء نیت خاص یعنی اراده و قصد ورود ضرر به غیر می باشد. 
  • مجازات جرم خیانت در امانت مطابق ماده 674 قانون مجازات اسلامی، حبس از شش ماه تا سه سال خواهد بود.
  • از دیگر شرایط تحقق جرم خیانت در امانت این است که مال مورد امانت باید یا توسط مالک یا متصرف قانونی به امانت سپرده گردد. همچنین سپردن مال باید از راه های قانونی باشد و برای مثال اگر سارقی مالی را به شخصی به امانت بدهد، استعمال، تصاحب و.. مال توسط امین موجب تحقق جرم خیانت در امانت نمی گردد.
  •  نکته قابل توجه این است که براى صدق عنوان مجرمانه خیانت ضرورتى ندارد که حتما قرارداد کتبى و صریحى میان امین و امانتگذار منعقد شود، بلکه اگر مالى از طریق قانونى یا به صورت عرفی سپرده شود نیز کفایت می نماید.
  • لازم به ذکر است که مراحل شکایت و رسیدگی به جرم خیانت در امانت بدین صورت می باشد:

1- ابتدا باید شکایتی با موضوع خیانت در امانت در دادسرای محل وقوع جرم ثبت گردد
2- پرونده خیانت در امانت به کلانتری محل وقوع جرم جهت انجام تحقیقات مقدماتی ارجاع می گردد
3- پس از تکمیل تحقیقات مقدماتی و صدور قرار منع تعقیب یا جلب به دادرسی پرونده به دادگاه ارجاع می شود
4- دادگاه به پرونده رسیدگی نموده و رای صادر می نماید
5- رای مرحله بدوی قبل از قطعی شدن قابل رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر خواهد بود
6- پرونده پس از قطعی شدن رای به واحد اجرای احکام ارجاع می گردد و مجرم حسب مورد باید عین مال، مثل مال یا مبلغ معادل مال را مسترد نماید.

  • لازم به ذکر است که دادسرای محل وقوع جرم دادسرای محلی است که عمل استعمال، تصاحب، تصاحب و مفقود کردن در آن جا واقع گردیده باشد. همچنین برای شکایت از جرم خیانت در امانت شخص شاکی باید وجود قرارداد امانی، تحویل مال به امین به شرط استرداد یا به مصرف معین رسانیدن آن مال را با ارائه ادله و مدارک اثبات نماید. 

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص عواقب استفاده ار اموال دیگری

♦  در پاسخ به پرسش عواقب و مسئولیت حقوقی استفاده از خودروی دیگری بدون اجازه باید گفت اگر شما ماشین را به ایشان سپرده اید و از ایشان درخواست کرده اید که ماشین را برگرداند اما همسرتان از پس دادن ماشین سر باز زده اند، می توانید شکایت خیانت در امانت طرح کنید.

♦  با این توضیح که اثبات خیانت در امانت در فرض کار پیچیده ای نیست و صرف تقاضای استرداد خودرو توسط شما به وسیله اظهارنامه و عدم انجام توسط همسرتان این حق را برای شما به وجود می آورد که بتوانید شکایت خیانت در امانت مطرح کنید. لازم به ذکر است در صورتی که شرایط جرم خیانت در امانت مطرح نبود، شما می توانید دادخواستی تحت عنوان غصب به دادگاه ارائه نمایید چراکه تصرف در مال دیگری بدون رضایت و اجازه مالک در حکم غصب می باشد. 

 

 

مستندات قانونی - جرم خیانت در امانت

برای اطلاع از مقررات حاکم موارد زیر را مطالعه نمایید :

مواد قانون مدنی از ماده 308 تا 611

متن ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی
هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق به دست‌آورده سوء‌استفاده نماید به یک تا سه سال حبس‌ محکوم خواهد شد.
متن ماده ۶۷4 قانون مجازات اسلامی
هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.