X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: جمعه 30 مهر 1400

 امکان توقیف حقوق استخدامی و پاداش آخر سال بابت مهریه

سلام و عرض ادب. آیا عیدی و پاداش اخر سال مرد جزء دارایی او میباشد که زن بابت مهریه پس از اعسار و تقسیط مهریه بتواند توقیف کند؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 13472

مطالبه مهریه از حقوق شوهر

 

نحوه توقیف حقوق ماهیانه کارمندان و کارگران

  • در مواردی که زوجه مهریه خود را مطالبه می کند ممکن است زوج دارای شغل دولتی باشد و حقوق و مزایای او توسط دولت و تحت قوانینی همچون قانون استخدامی کشور و قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت می گردد.
  • حال این سوال پیش می آید که آیا قانونگذار شرایطی را پیش بینی نموده که طی آن زوجه بتواند مهریه خود را از حقوق استخدامی و پاداش آخر سال زوج وصول کند و طی شرایطی بتواند از طریق دادگاه حقوق و پاداش ذکر شده را توقیف نماید؟در این خصوص ابتدا به تعریف و بررسی کلمه توقیف می پردازیم.
  • توقیف در لغت به معنای زندانی کردن و حبس کردن می باشد و در معنای حقوقی نیز زمانی مطرح می شود که مالی از راه قانونی و بنا به تصمیم دادگاه حبس شود و مالک آن نتواند از عین یا منفعت آن مال استفاده نماید.
  • باید به این نکته توجه داشت که قانونگذار در ماده 1082 و 1083 و تبصره مربوط به آن زوجه را مالک و مستحق دریافت مهریه می داند و با توجه به این جمله که( می تواند هر تصرفی که بخواهد در آن کند) یک استقلال مالی را برای زوجه در نظر گرفته است.
  • حال به بررسی و تعریف حقوق استخدامی و مزایای مربوط به آن از جمله پاداش آخر سال می پردازیم. کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی و عمومی که در قانون استخدامی کشور ذکر شده اند به واسطه کاری که کارمندان و مستخدمین دولتی انجام می دهند، به آن ها حقوق پرداحت می کنند و به طبع آن با توجه به قوانین، مزایایی از جمله پاداش آخر سال برای کارمندان در نظر می گیرند.
  • باید به این نکته مهم توجه داشت که حقوق استخدامی ماهیانه و پاداشی که کارمند دریافت می کند جزء اموال و دارایی های او محسوب می شود و اگر کارمند دین و یا قرضی داشته باشد می توان بواسطه آن دین و قرض، حقوق استخدامی و مزایای او را توقیف نمود.
  • هنگامی که زوجه مهریه خود را مطالبه کند و زوج از پرداحت آن استنکاف نماید، زوجه می تواند با مراجعه به دادگاه صالح تقاضای پرداحت مهریه و همچنین توقیف حقوق استخدامی و پاداش او را کند البته باید توجه داشت که این توقیف به میزان مهریه است و مازاد بر میزان مهریه را نمی توان توقیف نمود.
  • با توجه و بررسی مواد 96 و 97 قانون اجرای احکام مدنی به این نکته می توان پی برد که قانونگذار توقیف حقوق استخدامی کارمندان و مزایای مربوط به آن از بابت مهریه را شناسایی کرده است و همچنین شرایطی را از جمله منع توقیف حقوق استخدامی نظامیان در هنگام جنگ و نحوه برداشت از حقوق استخدامی افراد بازنشسته  را در نظر گرفته است.
  • باید توجه داشت که با توجه به قوانین موجود در خصوص اشخاص متاهل تا یک چهارم حقوق قابل توقیف است و در مورد افراد مجرد تا یک سوم.مشخص است که هدف قانونگذار از این حکم جلوگیری یا کاهش تاثیر توقیف بر افراد تحت تکفل محکوم علیه است.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص توقیف حقوق و پاداش شوهر بابت مهریه

♦  در خصوص پاسخ به این سوال باید گفت با توجه و بررسی مطالب فوق می توان دریافت که قانونگذار حقوق استخدامی و مزایای مربوط به آن از جمله پاداش عیدی را جزء دارایی های شما در نظر گرفته است و زوجه می تواند از دادگاه صالح تقاضای توقیف حقوق استخدامی شما و مزایای مربوط به آن را کند.

♦   البته باید به این نکته اشاره داشت که با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی، با توجه به ماده 1083 قانون مدنی دادگاه این توقیف و برداشت را قسط بندی می نماید.

 

 

مستندات قانونی - توقیف حقوق شوهر بابت مهریه

اصل 22 قانون اساسی

حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

اصل 34 قانون اساسی

دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح رجوع نماید. همه افراد ملت حق دارند این گونه دادگاه‌ها را در دسترس داشته باشند و هیچ‌کس را نمی‌توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد.

ماده 1082 قانون مدنی

به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) - چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.
آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 1083 قانون مدنی

 برای تادیه تمام و یا قسمتی از مهر میتوان مدت یا اقساطی قرار داد.

ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی

از حقوق و مزایای کارکنان سازمان‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها و بانک‌ها و شرکت‌ها و بنگاههای خصوصی و نظائر آن در صورتی که داری زن یا فرزند باشند ربع و الا ثلث توقیف می‌شود.
تبصره ۱ - توقیف و کسر یک چهارم حقوق بازنشستگی یا وظیفه افراد موضوع این ماده جایز است مشروط بر اینکه دین مربوط به شخص بازنشسته یا وظیفه‌بگیر باشد.
تبصره۲ (اصلاحی ۱۳۹۴/۱۱/۱۲) - حقوق و مزایای نظامیانی که در جنگ هستند و مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی توقیف نمی‌شود.

ماده 97 قانون اجرای احکام مدنی

 در مورد ماده فوق مدیر اجرا مراتب را به سازمان مربوط ابلاغ می‌نماید و رییس یا مدیر سازمان مکلف است از حقوق و مزایای‌محکوم‌علیه کسر نموده و به قسمت اجرا بفرستد.


پاسخ داده شده توسط کراشناس حقوقی ما
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.