X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: جمعه 21 آبان 1400

 مسئول پرداخت مبلغ قرض الحسنه و پول پیش در قرارداد اجاره 

منزلی رهن کردم قبلا جهت وام در رهن بانک بوده مالک اقساط را پرداخت نکرده بعد از اتمام قرارداد رهن به بنده چک دادن که پاس نشد اکنون مالک در زندان است و منزل بنام بانک شده است. آیا می توان مبلغ رهن خود را از بانک گرفت؟ روند تخلیه ملک به چه صورت است؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2275

مسئول پرداخت ودیعه اجاره اگر ملک در رهن بانک باشد

  • با انعقاد عقد اجاره میان موجر و مستاجر، ملبغی تحت عنوان رهن، قرض الحسنه، پول پیش یا ودیعه به موجر پرداخت می گردد که به منزله ی تضمین اجاره بوده و پس از پایان مدت اجاره به درخواست مستاجر باید پرداخت گردد.
  •  در صورتی که مدت اجاره منقضی گردید و مستاجر ملک را تخلیه نمود اما موجر ودیعه را بازنگرداند، مستاجر می تواند اقدامات گوناگونی انجام دهد از جمله اینکه به تصرف خود در آن ملک ادامه دهد تا آنکه موجر ودیعه را پرداخت کند.
  •  راهکار دیگر مراجعه ی مستاجر به شورای حل اختلاف محل اقمت موجر (در صورتی که مبلغ ودیعه کمتر از بیست میلیون تومان باشد) یا دادگاه محل اقامت موجر (اگر مبلغ ودیعه بیش از بیست میلیون تومان باشد) و تقدیم دادخواست مطالبه وجه و الزام موجر به استرداد ودیعه می باشد. 
  • پس از صدور و قطعیت رای الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه، با تقاضای مستاجر اجراییه صادر گردیده و پرونده به اجرای احکام ارسال می گردد. 
  • در این مرحله مستاجر می تواند با معرفی نمودن اموال موجر تا میزان خواسته خود و توقیف اموال او، طلب خود را وصول نماید. 
  • بنابراین مسئول پرداخت مبلغ قرض الحسنه و پول پیش در اجاره موجر می باشد.
  •  همچنین در صورتی که موجر در بازگرداندن ودیعه تاخیر نماید و از جهت این تاخیر خسارتی به مستاجر وارد آید، این خسارت از زمان مطالبه تا زمان پرداخت طبق شاخص بانک مرکزی محسابه شده و قابل جبران است.
  •  خسارت تاخیر می تواند ضمن دادخواست الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه مطالبه گردد. 

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص مسئول پرداخت پول پیش در قرارداد اجاره

♦  در رابطه با پرسشی که طرح نمودید و پرداخت ودیعه اجاره ملکی که در رهن بانک است باید گفت که بانک طلبکار مقدم و با وثیقه بوده و تا زمانی که طلب خود را از طریق فروش ملک وصول نکرده باشد نوبت به مستاجر نمی رسد.

♦  به همین خاطر برای این دعاوی ملکی دو راه وجود دارد اگر بانک تمام ملک را طلبکار نباشد و طلبش بابت بخشی از ملک باشد شما هم می توانید مازاد ملک را بابت طلب خود توقیف کنید. بدین صورت که همراه با دادخواست اصلی درخواست صدور قرار تامین خواسته می نمایید. با این کار دادگاه اموال موجر که شامل همین ملک نیز می شود را به اندازه ی خواسته ی شما توقیف می کند.

♦  حالت دوم در صورتی است که بانک تمام ملک را طلبکار باشد، در این مورد شما بر علیه مالک داخل زندان دادخواست مطالبه وجه بابت پول رهنی که داده اید به دادگاه دادخواست مطالبه و استرداد وجه ارائه دهید.

♦  در هر دو صورت طرف شما موجر بوده و نمی توان مبلغ رهن را از بانک مطالبه نمود.

♦  همچنین روند تخلیه ملک توسط بانک بدین صورت است که بانک ملک را به نفع خود مصادره نموده و جهت وصول طلب خود آن را برای فروش در مزایده قرار می دهد. 

 

 

مستندات قانونی - مسئول پرداخت ودیعه در قرارداد اجاره

ماده 4 قانون روابط موجر و مستاجر 1376
در صورتی که‌موجر مبلغی بعنوان ودیعه یا تضمین یا قرض‌الحسنه ویا سند تعهدآور و مشابه آن از مستاجر دریافت کرده باشد تخلیه و‌تحویل مورد اجاره به موجر موکول به استرداد سند یا وجه مذکور به مستاجر و یا سپردن آن به دایره اجراست. چنانچه موجر مدعی ورود خسارت به‌عین مستاجره از ناحیه مستاجر و یا عدم پرداخت مال‌الاجاره یا بدهی بابت قبوض تلفن، آب، برق و گاز مصرفی بوده و متقاضی جبران خسارات وارده‌و یا پرداخت بدهی‌های فوق از محل وجوه یاد شده باشد موظف است همزمان با تودیع وجه یا سند، گواهی دفتر شعبه دادگاه صالح را مبنی بر تسلیم‌دادخواست
مطالبه ضرر و زیان به میزان مورد ادعا به دایره اجرا تحویل نماید. در این صورت دایره اجرا از تسلیم‌ وجه یا سند به مستاجر به همان میزان‌خودداری و پس از صدور رای دادگاه و کسر مطالبات موجر اقدام به رد آن به مستاجر خواهد کرد.


ماده ۴۶۶  قانون مدنی
 اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر ، مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند. 


ماده ۶۰۷ قانون مدنی
ودیعه عقدی است که به موجب آن یک نفر مال خود را به دیگری می‌سپارد برای آنکه آن را مجاناً نگه دارد. ودیعه‌گذار مودع و‌ ودیعه‌گیر را مستودع یا امین میگویند.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.