X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 آذر 1400

 زوجه مهریه و نفقه خود را پس از زایمان مطالبه کرده،چاره چیست ؟

همسر بنده مدت 5ماه است که بدون اجازه و بعد از زایمان از بیمارستان به خانه پدری رفته و به وساطت احدی از اقوام و اظهارنامه و صدرو حکم بدوی الزام به تمکین به منزل مراجعت ننموده و بنده و فرزندم را رها نموده است در ضمن اعتراض به حکم تمکین دادخواست مطالبه مهریه و قرار تامین خواسته و توقیف اموال به دادگاه ارائه نموده است.
1-با عنایت به درآمد دو میلیون و چهار صدی و اقساط فراوان بانکی و عدم توانایی مالی بنده و سرپرست خانواده بودن و دارابودن فرزند نارس و ....برای پرداخت یکجای 814 سکه تمام در همان جلسه اول دادگاه رسیدگی به دادخواست ایشان به زندان معرفی میشوم؟چه اقدامی باید انجام دهم؟
2-اگر حکم تمکین قطعی شد بنده باید اقدام به اجرای حکم کنم یا باید منتظر اقدام از طرف زوجه باشم؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1428

مطالبه زوجه و مهریه

 

پاسخ و دفاع به زوجه پس از شکایت و مطالبه مهریه و نفقه

  • برابر ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و هر نوع تصرفی که می خواهد می تواند در آن انجام دهد و برای احقاق حق خود به طرق قانونی مانند رجوع به دادگاه و صدور اجراییه ثبتی، متوسل گردد.
  • به علاوه زن حق دارد تا مهر خود را دریافت نکرده، از تمکین خودداری کند. این حق، به حق حبس معروف است. (ماده۳۷۷ قانون مدنی- ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی)
  • طبق ماده 377 قانون مدنی حق حبس مشروط است که مهر زن حال بدون مدت  و قابل وصول به مجرد عقد باشد.(در صورت ۱-موجّل بودن مهریه، حق حبس زوجه از بین می رود.۲- در صورت تمکین زوجه قبل از تادیه مهریه نیز حق حبس ساقط می شود و دیگر نمی تواند به بهانه عدم پرداخت مهریه از تمکین خودداری کند. (ماده۱۰۸۶ قانون مدنی) منظور از تمکین در این ماده ایفای وظایف مطلق شرعی و قانونی در برابر شوهر است (رای وحدت رویه شماره  ۷۱۸ مورخ ۱۳/۲/۱۳۹۰)
  • اما نتیجتا باید گفت که برابر ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی هنگامی که حق حبس برای زن قابل اعمال باشد و او تمکین نکند ناشزه محسوب نمی شود و مستحق نفقه خواهد بود.
  • همچنین در صورتی که زوجه مهریه خود را از طریق قانونی مطالبه کند، و شوهر ادعای اعسار داشته باشد و با قبول دادخواست اعسار حکم به تقسیط مهریه شود و  دادگاه حکم به تقسیط مقدار مهریه بدهد، همچنان حق حبس زوجه قابل اعمال است و سقوط نمی کند.
  • هیات عمومی دیوان عالی کشور در رای وحدت رویه شماره ۷۰۸ مورخ ۲۲/۵/۱۳۸۷ هم تقسیط مهریه را موجب سقوط حق حبس نمی داند و همچنان که مهر به طور کامل به تملیک زن درنیاید می تواند تمکین نکند.
  • اما در مورد تعداد سکه های مهریه باید گفت که طبق ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده جدید هرگاه تعداد مهریه تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن طبق ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی است.مازاد بر این تعداد منوط به ملائت شوهر است که اصولا احراز ملائت یک امر قضایی است و اصولا نیاز به رسیدگی دادگاه دارد.
  • اما می توان گفت که اجرای ثبت در مورد اسناد رسمی ازدواج که مهر زائد بر ۱۱۰ سکه در آن قید شده نمی تواند بدون حکم دادگاه اجراییه را صادر کند.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص مطالبه مهریه و نفقه زوجه

  • در صورتی که دادخواست اعسار بدهید و اعسار شما از سوی قاضی پذیرفته شود، مهریه تقسیط  و امکان پرداخت قسطی مهریه برای شما فراهم می شود.در صورتی که حکم الزام اگر حکم تمکین زوجه به نفع شما صادر شود می توانید آن را اجرا کنید.
  • البته اجرای آن به صرف ارسال یک دعوتنامه است و در صورت عدم انجام از سوی زوجه تنها ضمانت اجرای آن عدم تعلق نفقه به زوجه است . مهریه به طور کامل متعلق به زوجه است ولی وصول آن بستگی به توانایی مالی شما به تشخیص قاضی دارد.

 

 

مستندات قانونی - مطالبه مهریه ونفقه

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی
به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) - چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.
آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.


ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی
زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظائفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع ‌مسقط حق نفقه نخواهد بود.


ماده ۳۷۷ قانون مدنی
هر یک از بایع و مشتری حق دارد از تسلیم مبیع یا ثمن خودداری کند تا طرف دیگر حاضر به تسلیم شود مگر این که مبیع یا ثمن ‌موجل باشد در این صورت هر کدام از مبیع یا ثمن که حال باشد باید تسلیم شود.


ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده 

هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد ، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت های مالی است . چنانچه مهریه ، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد ، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است . رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است .


ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی
مرجع اجراءکننده ‌رای، اعم از قسمت اجرای دادگاه صادرکننده اجرائیه یا مجری نیابت، مکلف است به تقاضای محکوم‌له از طرق پیش‌بینی‌شده در این قانون و نیز به هر نحو دیگر که قانوناً ممکن باشد، نسبت به شناسایی اموال محکوم‌علیه و توقیف آن به میزان محکوم‌به اقدام کند.
تبصره - در موردی که محکوم‌به عین معین بوده و محکوم‌له شناسایی و تحویل آن را تقاضا کرده باشد نیز مرجع اجراءکننده رای مکلف به شناسایی و توقیف آن مال است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.