X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 آذر 1400

 امکان شکایت و مطالبه خسارت در صورت رانندگی بدون گواهینامه

چند روز پیش با موتورسیکلت خودم با یک موتورسیکلت دیگه تصادف کردم.نه من گواهینامه و بیمه دارم و نه شخص مقابل. چون اون فرد حال روحیش زیاد خوب نبود من بهش اصرار کردم که به اورژانس زنگ بزنیم ولی گفت گواهینامه ندارم موتورم را می خوابونند ولی از طرفی مادرم نگران می شود با پدرش تماس گرفتیم و پدرشان امد که ایشان را به بیمارستان ببرد چون سرش ضربه دیده بود.حالا فهمیدم که رفته از من کلانتری شکایت کرده آیا چنین حقی دارد ؟من چکار باید بکنم و چه دفاعی می توانم انجام دهم؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 11274

رانندگی بدون گواهینامه

 

آیا فردی که گواهینامه ندارد حق شکایت دارد ؟

  • مطابق با ماده 723 قانون مجازات اسلامی "هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و‌همچنین هر کس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس‌ تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد."
  • مطابق ماده ی مذکور، بسته به نظر قاضی، در بار اول فرد ممکن است یا به جزای نقدی یا به حبس یا به هر دو محکوم می شود اما ارتکاب این جرم برای بار دوم مجازات حبس به مدت دو ماه تا شش ماه خواهد بود. نکته ی قابل توجه در این رابطه این است که مجازات حبس در این قانون بر اساس بند 1 ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت به جزای نقدی تبدیل می شود .
  • همچنین در بند ج ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آمده است که در صورتی‌که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی نماید وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضائی معرفی می‌گردد. 

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص مطالبه خسارت از راننده بدون گواهینامه

♦  در رابطه با پرسشی که طرح فرمودید و امکان شکایت و مطالبه خسارت در صورت رانندگی بدون گواهینامه باید گفت اینگونه وقایع با مقررات راهنمایی و رانندگی تفسیر نمی شود و مطابق قانون مجازات اسلامی هر دو ضامن هستید حتی اگر از نظر مقررات راهنمایی و رانندگی مقصر نباشید. رانندگی بدون گواهینامه و ایراد صدمه به دیگری خود جرم است.

 ♦  به همین خاطر هزینه های درمان را خودتان باید بدهید و بیمه از هیچ یک از شما حمایت نمی کند به دلیل اینکه گواهینامه نداشته اید خسارات بدنی هر دوی شما شبه عمد است و هریک باید خسارت دیگری را بدهد و در واقع هر دو در هر حال مقصرید.

♦  لازم به ذکر است که چنانچه فرد بدون گواهینامه مقصر حادثه ای باشد به عبارت دیگر بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت وی علت تصادفی باشد که منجر به صدمات بدنی شود، دادگاه مکلف است مجازات وی را تشدید کند و می‌تواند وی را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم کند.

 

 

مستندات قانونی - مطالبه خسارت در تصادف رانندگی

ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی
هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و‌همچنین هر کس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس‌تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.
ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگیـ مأموران راهنمایی و رانندگی موضوع ماده(2) این قانون موظفند در صورت مشاهده تخلفات زیر به شرح مقرر اقدام نمایند:
الف ـ چنانچه وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد، وسیله نقلیه مذکور به تعمیرگاه اعزام می‌گردد.
ب ـ در مواردی که قرائن و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روانگردان باشد مأموران موضوع ماده(2) این قانون با استفاده از تجهیزات لازم نسبت به تشخیص این حالت اقدام می نمایند و در صورت اثبات حالت مستی و بی‌ارادگی حاصل از مصرف مسکرات و مواد مخدر و روانگردان از رانندگی فرد موردنظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ دومیلیون(2.000.000)ریال و ضبط گواهینامه به مدت شش‌ماه توسط نیروی انتظامی جهت اقدام قانونی به مرجع صالح قضائی معرفی می‌شود.
ج ـ در صورتی‌که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی نماید وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضائی معرفی می‌گردد.
د ـ هرگاه راننده به صورت همزمان مرتکب دو تخلف از تخلفات موضوع بندهای (1)، (2)، (3)، (4)، (5) و (10) جدول ماده (7) این قانون گردد، وسیله نقلیه برای مدت حداکثر هفتاد و دو ساعت توقیف می‌شود. آئین‌نامه اجرائی بندهای « الف» و « ب» این ماده ظرف مدت شش‌ماه توسط وزارت کشور با همکاری وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 
 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.