X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: دوشنبه 30 فروردین 1400

 نحوه مطالبه خسارت با تامین دلیل و نظر کارشناس

با سلام. بنده برای خسارت باغم از نیروگاه قرار تامین دلیل و نظر کارشناسی صادر شده (آبان ماه) حال با توجه به عمل نکردن تعهدات طرف مقابل میتوانم شکایت خودم را مطرح کنم؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 9846

عدم انجام تعهدات

  • چنانچه طبق قراردادی شخصی ( اعم از حقیقی یا حقوقی) تعهداتی در قبال شما داشته که آنها را انجام نداده است میتوانید دادخواست الزام به انجام تعهدات قراردادی را به طرفیت آن شخص مطرح نمایید و تامین دلیل اخذ شده را به عنوان دلیل ارائه نمایید.
  • مستندات قانونی این دادخواست عبارتند از : مواد 219 ، 220 ، 221 ، 223 قانون مدنی و ماده 198 قانون آیین دادرسی مدنی.
  • در ضمن میتوانید خسارات ناشی از عدم انجام تعهدات را نیز مطالبه نمایید.
  • چنانچه زمان دقیقی برای انجام تعهد از سوی متعهد له در قرارداد تعیین نشده میتوانید در مطالبه خود را به موجب اظهارنامه به اطلاع طرف مقابل رسانده و اظهارنامه را نیز ضمیمه دادخواست خود قرار دهید.
  • در هر حال اطلاعات ارائه شده در سوال شما کافی نمیباشد. میتوانید برای راهنمایی دقیق تر و اخذ مشاوره با شماره های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.
  • از گفته های شما بر می آید که بین شما و طرفتان قرارداد و به تبع آن تعهدی در بین نبوده است، تعهد یا زاییده قانون است یا قرارداد؛ شما در فرض مسئله صرفاً اقدام به انجام پروسه و تشریفات تامین دلیل نموده اید ادعای شما باید در دادگاه به اثبات برسد و پس از آن طرف متعهد است مطابق دستور دادگاه خسارات شما را پرداخت کند.
  • منشاء این خسارت مسئولیت خارج از قرارداد یا ضمان قهری است و نه قرارداد که شما نام آن را تعهد گذاشته اید.
  • انجام تامین دلیل همانطور که از اسم آن بر می آید فقط موثر در حفظ دلایل و امارات است و هیچ حقی برای شما ایجاد نمی کند پس ضرورت دارد به دادگاه حقوقی محل دادخواست داده و خسارات مورد ادعای خود را مطالبه نمایید.

 

مستندات قانونی - مطالبه خسارت با تامین دلیل

ماده ۲۱۹ قانون مدنی

عقودی که برطبق قانون واقع شده باشدبین متعاملین وقائم مقام آنهالازم الاتباع است مگراینکه به رضای طرفین اقاله یابعلت قانونی فسخ شود.

ماده ۲۲۰ قانون مدنی
عقود نه فقط متعاملین را به اجرای چیزی که در آن تصریح شده است ملزم می نماید بلکه متعاملین به کلیه نتایجی هم که بموجب عرف و عادت یا به موجب قانون از عقد حاصل می شود ملزم می باشند.

ماده ۲۲۱ قانون مدنی

اگر کسی تعهد اقدام به امری را بکند یا تعهد نمایدکه از انجام امری خودداری کند در صورت تخلف مسئول خسارت طرف مقابل است مشروط بر اینکه جبران خسارت تصریح شده و تعهد عرفا به منزله تصریح باشد و یا بر حسب قانون موجب ضمان باشد.

ماده ۲۲۲ قانون مدنی

در صورت عدم ایفاء تعهد با رعایت ماده فوق حاکم می تواند به کسی که تعهدبه نفع او شده است اجازه دهدکه خود او عمل را انجام دهد و متخلف را به تادیه مخارج آن محکوم نماید.

ماده ۲۲۳ قانون مدنی

هر معامله که واقع شده باشد محمول بر صحت است مگر اینکه فساد آن معلوم شود.

ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی

در صورتی که حق یا دِینی بر عهده کسی ثابت شد، اصل بر بقای آن است مگر این که خلاف آن ثابت شود.

 

ثبت امتیاز
نظرات

ﺳﻪشنبه, 13 مهر,1400

جلیلی

با سلام و احترام
اینجانب قراردادی دارم که بموجب آن سازنده متعهد به اجرای ساختمان با متریال تعیین شده بوده ، ولی بخشی از متریال را خلاف توافق اجرا کرده و تامین دلیل و تعیین خسارت را با نظر کارشناس رسمی را گرفته ام
الآن دادخواست مطالبه خسارت را به چه صورت بنویسم خسارت تعیین شده ۹۴ میلیون تومان میباشد
ممنونم راهنمایی بفرمایید

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.