X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 دی 1400

 فریب در ازدواج و شکایت از مادر شوهر بابت دادن وعده تضمین شغل

دو سال پیش با همسرم ازدواج کردم مدتها قبل نیز با ایشون و خانواده ایشون اشنایی داشتم همسرم به اتفاق مادرشون و خواهرشون (رئیس و مدیرعامل ) شرکت خدمات مسافرتی هستن در شرکت مشغول بکار بودن و در روز خواستگاری مادر همسرم مکررا تاکید داشت که شغل همسرم تضمین شده است و جایی هیچگونه نگرانی نداره اما بعد عقد نکاح نسبت به برکناری و قطع حق و حقوق ایشون کردن در نتیجه من متضرر شدم میتونم از مادر همسرم بعنوان کسی که باعث فریبکاری در ازدواج شده به استناد شاهدین روز خواستگاری اقامه دعوی و مطالبه خسارات کنم ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2255

فریب در ازدواج

 

آیا عمل نکردن به وعده تضمین شغل فریب کاری در ازدواج است ؟

  • فریب یا تدلیس در ازدواج به این معنا می باشد که شخص هنگام عقد یا قبل از آن صفاتی را که دارا نیست ادعا کند یا صفات بد و عیوبی که دارد را از خود نفی نماید.
  • بنابراین در تدلیس در ازدوج رفتار یا گفتار فریبکارانه یکی از طرفين عقد، طرف دیگر را آنچنان مغرور می کند که وی درباره اوصاف همسر آینده خود دچار اشتباه می شود. 
  • به موجب ماده 674 قانون مجازات اسلامی چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تکمن مالی، موقعیت‌اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال‌محکوم می‌گردد.
  • لازم به ذکر است که تدلیس در ازدواج ممکن است از سوی زوج یا زوجه و یا شخص ثالث باشد.
  • عنصر مادی جرم تدلیس در ازدواج عبارت است از عمليات یا سخنی که حاکی از وصف کمال مفقود باشد، یعنی باید عملياتی انجام شود که عيبی را بپوشاند یا وجود صفتی را که مورد نظر طرف عقد است در دیگری وانمود کند، خواه به وسيله نوشته و لفظ باشد مانند توصيف دروغ یا کارهای خدعه آميز. لازم به ذکر است که تشخيص عملياتی که تدليس ناميده می شود با عرف است.
  • عنصر معنوی تدلیس در ازدواج بدین صورت محقق می گردد که اعمالی که انجام میشود باید ارادی، عمدی، با سوء نيت و به قصد فریب طرف مقابل انجام شود.
  • بنابراین فریب یا تدليس زمانی محقق میشود که شخصی از وسایل یا گفتار حيله آميز برای فریب طرف مقابل استفاده کند و این وسایل و گفتار موجب فریفتن طرف مقابل شود. 
  • در خصوص فریب کاری در ازدواج و دادن وعده تضمین شغل توسط مادر شوهر باید گفت در صورتی که شخص ثالث با طرف نکاح در تدليس تبانی کرده باشد، نکاح قابليت فسخ را دارد زیرا مطابق ماده 1128 میتوان گفت صفت خاصی که یکی از زوجين برخلاف واقع واجد آن قلمداد شده است به طور ضمنی وارد عقد شده و وقوع عقد بر آن مبتنی بوده است.
  • در غیر این صورت، یعنی اگر شخص ثالثی بدون آگاهی و تقصير طرف نکاح صفت کمالی را برای او ذکر کرده باشد و یا عيب او را با فریبکاری پنهان کرده باشد و به این وسيله موافقت طرف دیگر را برای نکاح جلب کرده باشد، نمیتوان نکاح را قابل فسخ دانست. چرا که فسخ نکاح جنبه ی استثنایی دارد و مصلحت خانواده و جامعه چنین تقاضا می کند.
  • با توجه به موارد بیان شده، در رابطه با شرایط تأثیر تدلیس و فریبکاری در نکاح باید گفت:

1- تدلیس موجب فریب طرف عقد شود.
2- تدلیس کننده باید طرف عقد باشد یا آنکه تدلیس با تبانی او صورت بگیرد.
3- متقلبانه بودن وسایلی که تدلیس کننده از آنها برای اغفال دیگری استفاده میکند.
4- فریب خورده نباید پیش از عقد به وجود عیب یا فقدان آن علم داشته باشد.
5- صفت ازجمله صفاتی باشد که عقد بر اساس آن واقع شده است.
6- عمدی بودن تدلیس

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص فریب در ازدواج و شکایت از مادر شوهر 

♦  در پاسخ به پرسشی که طرح نمودید باید گفت مطابق ماده 1128 قانون مدنی هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل ‌حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد.
♦  بنابراین در صورتی که طرف شما در خصوص شغل خود شما را فریب داد بگونه ای که اگر تدليس صورت نمیگرفت شما راضی به این عقد نمیشدید، می توانید نکاح را فسخ نمایید.

♦  با این وجود، اگر شخص ثالث مرتکب تدليس شود به استناد خطایی که او مرتکب شده و زیانی که وارد کرده است نمیتوان طرف عقد را به وسيله انحلال عقد محکوم کرد. به عبارت دیگر بعید است که به خاطر این بدقولی و خلف وعده بتوان مادر شوهر را مسئول دانست.

 

 

مستندات قانونی - فریب در ازدواج

ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی
هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل ‌حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.


ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی
چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تکمن مالی، موقعیت‌اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال‌محکوم می‌گردد.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص خانواده در تهران

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.