X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: جمعه 17 دی 1400

 تدلیس در معامله خودرو (دور رنگ و چپ شده)

سلام یه نفر ده ماه پیش تو تهران یه خودروی مزدا 323. چپی و دور رنگ به اسم بیرنگ بهم فروخته. کاری میتونم انجام بدم؟ شکایت تدلیس در معامله فایده ای داره؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 8788

فروش خودروی دور رنگ و چپی به اسم بی رنگ

  • مطابق ماده 438 قانون مدنی تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.
  • خیار تدلیس در مواردی پديد مي آيد که يکي از طرفین موضوعي غیرواقعي را واقعي جلوه دهد مانند آنکه وصف کمال در مبیع شرط شود، اما پس از عقد مشخص شود چنین وصفي وجود نداشته است.
  • در خیار تدلیس مورد معامله لزوماً نبايد معیوب باشد و يا در مورد آن وصف بخصوصي میان متعاقدين شرط شده باشد، بلکه همانطور که در شرايط تحقق خیار تدلیس بیان خواهد شد، آنچه موضوعیت دارد اقدامات فريبکارانه يکي از طرفین و فريب خوردن طرف ديگر عقد است.
  • بنابراین می توان گفت تدلیس، فريبی نامتعارف است که از سوی يکي از طرفین معامله به منظور گمراه نمودن طرف ديگر معامله صورت مي گیرد تا او را به معامله وادار  نمايد درحالي که اگر او از واقعیت مطلع بود، به چنین معامله ای اقدام نمی کرد. 
  • لازم به ذکر است که خیار تدلیس در زمره خیارات مشترک قرار دارد و در کلیە عقود جاری ميشود.
  • همچنین باید گفت خیار تدلیس مانند خیار عیب فقط در معاملە عین خارجي جريان دارد و در مال کلی في ذمه ذکر مقدار و جنس و وصف ضروری است و اگر مورد معامله با آنچه در عقد ذکرشده مطابقت نداشته باشد،
  • به موجب ماده 275 قانون مدنی وفای بع تعهد صورت نگرفته است و متعهد باید مالی مطابق با آنچه در عقد آمده است تسلیم نماید مگر آنکه در مورد اوصاف مشترک تمامی اقسام کلی تدلیس صورت گرفته باشد، در اين صورت خیار تدلیس در عین کلي نیز قابل تحقق می باشد.
  • نکته قابل توجه در خصوص خیار تدلیس این است که تدلیس تنها از سوی طرفین معامله موجب فسخ معامله خواهد شد و اگرتدلیس از جانب شخص ثالث صورت گرفته باشد در صورتی که بدون تبانی با طرف معامله باشد خیار فسخی ایجاد نمی کند. البته در این صورت می توان از باب مسئولیت مدنی طرفی که موجب ورود خسارت شده است را مسئول دانست.

مطابق ماده 440 اعمال خیار تدلیس بعد از علم به آن فوری می باشد. فوریت در اعمال خیار فسخ نیز به معنای این است که صاحب خیار در کوتاهترین مدتی که عرف ایجاب می کند قرارداد را فسخ نماید در غیر این صورت خیار او ساقط خواهد شد.

بنابراین خریدار یا شخص فریب خورده باید فورا و بلافاصله بعد از اطلاع از اینکه فریب خورده است اقدام کند و مراتب را به اطلاع فروشند برساند و در صورت ممانعت او از پس گرفتن کالا، به دادگاه حقوقی دادخواست ارائه دهد .

 

شرایط تحقق خیار تدلیس

1- انجام عملیات فریبکارانه

عملیات فریبکارانه دارای دو عنصر مادی و معنوی می باد. عنصر مادی عملیات فریبکارانه عبارت است از انجام علیات فیزيکي و مادی توسط تدلیس کننده که در گفتار يا کردار وی تجلی می یابد. این عملیات یا بصورن بیان کردن صفات کمالی است که مورد معامله فاقد آن است یا پنهان کردن صفات نقصانی است که مورد معامله دارای آن است.

عنصر معنوی زمانی محقق می گردد که  تدلیس کننده اقدامات مادی را با سونیت و به منظور فريب طرف معامله انجام مي دهد. بنابراین عملیات فریب دهنده باید عمدی و به قصد فريب طرف معامله انجام شود و در صورتی که طرف قرارداد اطلاعی نداشته یا به اشتباه افتاده باشد نمی توان تدلی را محقق دانست.

 

2- فریب خوردن طرف معامله

ارتکاب اعمال فريبنده در صورتي سبب ايجاد حق فسخ مي شود که در طرف عقد مؤثر باشد يعني او را به گونه ای به انجام معامله ترغیب نمايد که در صورت آگاهي از واقع، به انجام معامله رضایت نمی داد.
 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص تدلیس در معامله خودرو

♦  در پاسخ به پرسش شما مبنی بر تدلیس در معامله خودرو (دور رنگ و چپ شده) باید گفت چنین معامله ای صحیح ولی به جهت تدلیس و فریب قابل فسخ است. چراکه سکوت عامدانه طرف معامله درباره عیب کالا در جایی که عرفا می بایست مطرح شود نیز به نوعی تدلیس به شمار می رود. به عمل که طرف شما انجام داده تدلیس در معامله گفته میشود.

تدلیس برای شما به عنوان طرف قرارداد که زیان دیده است حق فسخ ایجاد می نماید. ولی باید توجه داشته باشید که خیار تدلیس فوری می باشد. بنابراین شما می باید در اسرع وقت و پس از اطلاع از تدلیس حق خود را اعمال نموده و با ارسال اظهارنامه به طرف مقابل خواهان فسخ معامله شوید.

♦  در صورتی که طرف مقابل از این امر ممانعت نمود، دادخواست تنظیم نموده و  همزمان با دادخواست تایید فسخ به جهت خیار تدلیس، دادخواست استرداد ثمن خود را به محکمه تقدیم نمایید. در صورت صدور حکم به تایید فسخ به جهت خیار تدلیس، حکم جنبه اعلامی داشته و نیاز به صدور اجراییه ندارد.

 

 

مستندات قانونی - تدلیس در معامله خودرو

ماده ۴۳۸ قانون مدنی
تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.

ماده ۴۳۹ قانون مدنی
اگر بایع تدلیس نموده باشد مشتری حق فسخ بیع را خواهد داشت و همچنین است بایع نسبت به ثمن شخصی در صورت تدلیس‌ مشتری. 

ماده ۴۴۰ قانون مدنی
خیار تدلیس بعد از علم به آن فوری است.

ماده ۲۷۵ قانون مدنی
متعهدله را نمیتوان مجبور نمود که چیز دیگری به غیر آن چه که موضوع تعهد است قبول نماید اگر چه آن شیء قیمتاً معادل یا بیشتر از‌ موضوع تعهد باشد.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

ثبت امتیاز
نظرات

دوشنبه, 11 بهمن,1400

علیرضا

سلام. من یک نیسان کمپرسی امروز خریدم به اسم بی رنگ و شاسی سالم و موتور فابریک صاحب ماشین کارت ملی من را به دفترخانه برد و وکالت و مدارک را آورد من همون لحظه فهمیدم این ماشین موتور تعویض است و کاربری آن کمپرسی نیست و فروشنده قبول نکرد و ماشین به تعمیرگاه بردم تعمیرکار گفت شاسی آن شکسته شکستگی خیلی پنهان است آیا من میتونم شکایت بکنم فقط در قولنامه نوشتن ماشین به رویت خریدار در آمده است.ممنون میشم راهنمایی کنید.


پاسخ وکیل:
با سلام
بله امکان شکایت و فسخ معامله تحت عنوان خیار عیب وجود دارد.


ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.