X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 آبان 1400

 استرداد و پس گرفتن هدایا نامزدی و نحوه جبران خسارت وارده

مدتی است که نامزد نمودم بعد از گذشت زمانی رفتارهای نامزدم باعث شده است که نسبت به ادامه رابطه بی انگیزه و دل سرد شوم مثلا نزدیک به دوماه است که جواب تلفن ها و پیام هایم را نمی دهد به علت همین رفتارها میخواهم نامزدی را برهم بزنم تا چه بسا از ورود مشکلات بیشتر جلوگیری نمایم،حال با توجه به این چند سوال وجود دارد، دعاوی نامزدی میبایست به طرفیت چه کسی باشد؟ پدر دختر یا خود دختر؟ سرویس طلا و پول ها و به طور کلی پس گرفتن هدایا به شکل است ؟یعنی آیا باید مقوم شوند یا نیازی نیست؟ شیربهاء تقدیمی (که در بین بختیاریها مرسوم است) به پدر دختر چجوری قابل مطالبه است؟ آیا این موضوع (شیربها) باید در دادخواست جداگانه مطرح شود یا ضمن یک دادخواست؟ و به طرفیت پدر باشد یا دختر؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2313

استرداد هدایای نامزدی

 

پس گرفتن هدایای نامزدی و خسارت ناشی از وعده ازدواج

  • در رابطه با استرداد و پس گرفتن هدایای نامزدی باید گفت وعده ی ازدواج یا نامزدی مرحله ی است که بعد از خواستگاری و قبل از عقد انجام گرفته و هدف از آن آشنایی بیشتر طرفین با یکدیگر می باشد. هدایایی که از طرف هر یک از طرفین چه در دوران نامزدی و چه پس از آن در دوران عقد به دیگری داده میشود، عرفا هبه محسوب میشوند.
  • ماده 1037 قانون مدنی بیان میدارد: "هر یک از نامزدها می ‌تواند در صورت بهم خوردن وصلت منظور هدایائی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده ‌است مطالبه کند اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایائی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می‌شود مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده‌ باشد."
  • قانون مدنی در ماده ی 1035 در خصوص نامزدی بیان می دارد که وعده ی ازدواج علقه ی زوجیت ایجاد نکرده و هر یک از طرفین می تواند تا زمانی که عقد نکاح جاری نگردیده است از ادواج امتناع نماید. بنابراین برهم زدن نامزدی به موجب قانون برای هریک از طرفین پیش بینی گردیده و نیاز به دادخواست و دعوای حقوقی نخواهد داشت.
  • به موجب مقررات مربوط به هبه، هبه در مواردی قابل رجوع نیست. 
  • ماده 803 قانون مدنی مقرر میدارد:  بعد از قبض نیز واهب میتواند با بقاء عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل:

۱ - در صورتی که متهب پدر یا مادر یا اولاد واهب باشد.

۲ - در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.

۳ - در صورتی که عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود خواه قهراً مثل اینکه عین موهوبه برهن داده شود.

۴ - در صورتی که در عین موهوبه تغییری حاصل شود.

  • با این حال، لازم به ذکر است که  برهم زدن نامزدی توسط یکی از طرفین باید به موجب دلایل قابل قبول بوده و اگر شخصی بدون دلیل موجه نامزدی را برهم بزند، طرف مقابل با استناد به  قواعد مسئولیت مدنی می تواندمطالبه ی خسارت ناشی از برهم خوردن نامزدی را برای جبران خسارت وارده ناشی از وعده ی ازدواج به طرف مقابل ارائه نماید.
  • از جمله دلایل قابل قبول می توان به دروغ و فریبکاری طرف مقابل اشاره نمود که تحت عنوان تدلیس در ازدواج شناخته می گردد اشاره نمود.
  • با این حال، اگر شخص خواهان دریافت خسارت ناشی از وعده ی ازدواج بود تنها خساراتی را می تواند مورد مطالبه قرار دهد که مربوط با هزینه های متعارف نامزدی باشد.​​​​​​

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص استرداد هدایای نامزدی و جبران خسرت

♦  در پاسخ به پرسشی که مطرح فرمودید باید گفت استرداد هدایای نامزدی به موجب ماده 1037 قانون مدنی امکان پذیر می باشد.این ماده بیان می دارد که هریک از طرفین می توانند هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت داده است مطالبه نماید.

 ♦  در ادامه این ماده در رابطه با ماهیت هدایا تفکیک قائل گردیده و آن ها را به دو نوع مصرفی و غیرمصرفی تقسیم نموده است و هدایای مصرفی، همانطور که از نام آن ها پیداست عادتا نگهداری نشده و مصرف می گردند.

این هدایا تنها در صورتی قابل پس گیری می باشند که عین آنها موجود باشد. هدایای مصرف نشدی از نظر ماهیت با یکبار استفاده از بین نرفته و قابل استفاده می باشند همانند طلا و جواهراتی که طرفین جهت نامزدی به یکدیگر هدیه می کنند.

این کالاها قابل پس گرفتن بوده و در صورتی که این نوع هدیه تلف شود، باید قیمت آن پرداخت گردد مگر آنکه تلف شدن هدیه بدون تقصیر نامزد اتفاق افتاده باشد. 

♦  دعوای استرداد هدایای نامزدی با ارئه دادخواست استرداد هدایای نامزدی به طرفیت طرف مقابل و در صلاحیت دادگاه خانواده می باشد. 

 

 

مستندات قانونی - استرداد هدایای نامزدی

ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی
وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی‌‌کند اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گردیده پرداخته شده ‌باشد بنابراین هر یک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده می‌‌تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی‌تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارتی نماید.

ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی
هر یک از نامزدها می ‌تواند در صورت بهم خوردن وصلت منظور هدایائی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده ‌است مطالبه کند اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایائی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می‌شود مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده‌ باشد.

ماده ۱۰۳۸ قانون مدنی
مفاد ماده قبل از حیث رجوع به قیمت در موردی که وصلت منظور در اثر فوت یکی از نامزدها بهم بخورد مجری نخواهد بود.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.