X
خدمات دفتر وکالت و مشاوره حقوقی دادگران حامی

 شرایط و مقررات ثبت علامت، لوگو، برند و اسم تجاری

شرایط و مقررات ثبت علامت، لوگو، برند و اسم تجاری

تجار و شرکتهای تجاری برای شناخت شدن نیاز به یک مشخصه منحصر به فرد ظاهری دارد. علاوه بر این در دنیای امروز برند سازی و ایجاد شهرت و شناخت و حفظ ارتباط با مخاطبین و مشتریان بسیار مهم و حیاطی شمرده میشود. ضروری است تجار علامت تجاری و برند و لوگو و اسم و همه وجوه تمایز و شناخت خود را جهت جلوگیری از سوء استفاده ثبت و حفظ نمایند.مرجع صالح برای ثبت علامت تجاری اداره ثبت شرکتها است. در حال حاضر با تحول رخ داده انجام پروسه و ثبت علامت به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حقوقی انجام میشود و مدارک لازم برای انجام این درخواست در متن زیر آماده است.

  |  
بازدید: 4050
  |  
امتیاز: Article Rating

 

 

 

لوگو، برند، آرم و علامت تجاری 

تعریف لوگو:

عنصری گرافیکی از علائم یا برچسب‌ها است به ‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا به صورت ویژه اما خوانایی چیده شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگرعلایم مشابه متفاوت باشد. نشان‌واره یا لوگو طرح ملموسی برای نمایاندن خدمات، محصولات و کالای مورد نظر است لوگو تمام هویت سازمانی و برند را در یک نشانه‌ی قابل تمیز خلاصه می‌کند. این نشانه، چهرک (آواتار) و سمبل تجارت و در حکم کلیت واحد است.

 

تعریف برند:

برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود. برند نام یا نمادی است که با هدف فروش کالاها یا ارائه خدمات مورد استفاده قرار می‌گیردبرند همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند. برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است. ماده ی 30 قانون علامت، علامت جمعی و نام تجاری را بدین ترتیب شرح داده است :علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

 

تفاوت لوگو و برند:

 لوگو ابزار با ارزشی جهت شناخت سریع تر شرکت به حساب می آید.لوگو چهره و منظر هر برند است،یکی از عوامل مهم و گاهی مهم ترین ابزاری که در شکل گیری یک برند مهم به شمار می رود لوگو است، لوگو تایپ یا نشانه نوشته، اغلب نام خاصی برای یک شرکت، مجموعه یا کالا و گاهی تنها یک نوشته حتی فاقد معنی است که با طراحی خاص و متفاوت ارائه نشده تا به اذهان بنشیند. در اکثر اوراق اداری در یک نگاه سریع اولین چیزی که به نظر مخاطبان می رسد لوگوی آن است، نام شرکت یا شخص حقیقی و … که در بسیاری موارد مهم ترین پیام است. بیشترین کاربرد لوگوها آن است که برای مخاطب قابل شناسائی باشند.برند تلقین به مشتری نیست بلکه باعث فرایندی می شود تا پردازش ذهن به سمتی رود تا نیاز به تکاپو و تلاش برای انتخاب نداشته باشد.

 

تفاوت لوگو و آرم:

لوگو یک عنوان به اشکال و صورتهای مختلف گرافیکی است که طراحی این اشکال بستگی به سلیقه و خلاقیت طراحان گرافیک دارد.برخی طراحان برخی از طراحان یک عنوان رو به یک شکل گرافیکی و با استفاده از خلاقیت خود به صورت خاصی طراحی و خلق میکنند و این نوع لوگو به ظاهر فقط بیانگر یک عنوان است و نکته قابل توجه این طرح شکل گرافیکی بودن عنوان مورد نظر برخی دیگر از طراحان گرافیک عنوانی را به شکلی معنا دار طراحی می کنند که هر کس آن را نگاه کند به راحتی متوجه می شود که این لوگو مربوط به چه عنوان، شرکتی می باشد. این نوع طراحی از نوع طراحی های حرفه ای ولوگوهای حسوب می  های حرفه ای و  ولوگوهای پرهزینه محسوب میشود.
طراحان دیگر یک عنوان رو به شکل اسم عنوان طراحی می کنند که هر کس به راحتی می تواند بفهمد که لوگو شکل چه اسمی است. این نوع سبک طراحی نیز از نوع خیلی حرفه ای و پر هزینه ترین لوگو ها محسوب می شود. برخی لوگو ها هم مانند لوگو شرکت نوکیا، سونی اریکسون و… فقط یک عنوان خاص و انحصاری هستند که یک عنوان تایپ شده به نام لوگو در نظر گرفته می شود.
در واقع آرم یک عنوان گرافیکی نیست بلکه فقط یک نشانه و یا تصویر گرافیکی ساده است، هر کسی با دیدن این نشانه یا آرم تشخیص میدهد که این آرم مربوط به چه عنوانی است ولی هیچ کس نمی تواند بفهمد که این نشانه مربوط به چه عنوان خاصی است(اسم شرکت و…). بنابراین در کنار نشانه یا آرم اسم مربوط به شرکت و یا… که معمولا اسمی خاص هست قرار می گیرد. در اصل یک آرم در حکم امضاء و مهر شخص و یا اشخاص مورد نظر است.

بعبارتی لوگو یک عنوان گرافیکی است که هرکس آنرا نگاه کند به راحتی متوجه می شود که این لوگو مربوط به چه شرکت یا عنوانی است.ولی آرم یک عنوان گرافیکی نیست بلکه فقط یک نشانه و یا تصویر گرافیکی ساده است و هر کسی با دیدن این نشانه یا آرم تشخیص میدهد که این آرم مربوط به چه عنوانی است ولی هیچ کس نمی تواند بفهمد که این نشانه مربوط به چه عنوان خاصی است(اسم شرکت و…)

 

 

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری 

مدارک لازم برای ثبت علامت (شخص حقیقی) 

1- شناسنامه و کارت ملی متقاضی ثبت.
2- ارائه مدرک گواهی عدم سوپیشینه معتبر.
3- ارائه تصویر نمونه از برند تهیه شده 10 در 10.

نکته: اگر برند دو بعدی یا سه بعدی است باید در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه شود. چنانچه برند شامل حروف لاتین و انگلیسی است، برای ثبت علامت تجاری باید کارت بازرگانی نیز ارائه شود.

4- ارائه پروانه بهره برداری یا جواز کسب.
5- درصورتیکه امور ثبت برند توسط نماینده و یا وکیل قانونی انجام می شود باید صورت وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارسال گردد.


مدارک لازم برای ثبت برند(شخص حقوقی)

1- ارائه مدارک ثبتی شرکت که مشخص کننده شخص حقوقی باشد.
2- ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی که آگهی تاسیس در آن منتشر شده باشد.
3- ارائه کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و نماینده منتخب هیئت مدیره.
4- ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده.

نکته: اگر برند دوبعدی یا سه بعدی است باید در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه شود. چنانچه برند شامل حروف لاتین و انگلیسی است، برای ثبت علامت تجاری باید کارت بازرگانی نیز ارائه شود.

5- ارائه پروانه بهره برداری و مجوز کسب.
6- درصورتیکه امور ثبت برند توسط نماینده و یا وکیل قانونی انجام می شود باید صورت وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارسال گردد.

 

مراحل ثبت برند 

1- انتخاب نام مناسب برای ثبت برند 

2- استعلام نام برند، که با این کار شما می توانید متوجه شوید این برند قبلا به ثبت رسیده است یا خیر؟ برای اینکه اظهارنامه شما به این دلیل رد نشود ابتدا از نام انتخابیتان استعلام بگیرد.

3- پس از تایید نام برند و انتخاب آن می توانید وارد سامانه شوید و مطابق محصول خود اظهارنامه را تکمیل و مدارک لازم جهت ثبت برند را ارسال نمایید.

4- پس از انجام این مراحل برای پیگیری امور به شما کد پیگیری داده می شود.

5- در ادامه باید منتظر پاسخ باشید که پاسخ اداره می تواند به سه حالت رد پرونده، اخطار نقص و آگهی نوبت اول باشد.

  • اگر آگهی نوبت اول باشد یعنی هیچ مشکلی در اطلاعات وارد شده وجود ندارد. پس از انتشار آگهی نوبت اول مدارک به اداره مالکیت معنوی فرستاده می شود که در اینصورت باید هزینه ی روزنامه رسمی اول و حق الثبت واریز شود. با توجه به زمان مشخص شده اگر فردی به صورت شخص و یا اشخاصی نسبت به برند شما هیچ اعتراضی نداشته باشند باید نسبت به آگهی نهایی و دریافت برند اقدام نمایید.

 

اعتراض به اظهارنامه رد علامت تجاری

  • وفق ماده 37 قانون هر ذینفع می تواند حداکثر تا سی روز از تاریخ انتشار آگهی اعتراض خود را مبنی بر عدم رعایت مفاد بند الف ماده 30 و ماده32 این قانون به اداره مالکیت صنعتی تقدیم کند.
  • در این صورت اداره مالکیت صنعتی رونوشت اعتراض نامه را به متقاضی ابلاغ کرده و بیست روز به او مهلت می دهد تا نظر خود را اعلام کند.
  • متقاضی در صورت تاکید بر تقاضای خود یادداشت متقابلی را به همراه استدلال مربوط به اداره مذکور می فرستد. در غیر این صورت اظهارنامه وی مسترد شده محسوب می شود.
  • اگر متقاضی یادداشت متقابلی بفرستد، اداره مالکیت صنعتی رونوشت آن را در اختیار متعرض قرار می دهد و با در نظر گرفتن نظرات طرفین و مواد این قانون تصمیم می گیرد که علامت را ثبت و یا آن را ردکند.
  • وفق ماده 124 و 125 آیین نامه اجرایی هر شخصی که نسبت به تقاضای ثبت علامت اعتراض داشته باشد باید ظرف مهلت 30 روز از تاریخ انتشار آگهی موضوع ماده 120 این آیین نامه اعتراض خود را در دونسخه مبنی بر عدم رعایت مفاد بندهای الف و ب ماده 30 و ماده 32 قانون به مرجع ثبت تقدیم کند.
  • پس از ثبت اعتراض نامه نسخه دوم آن با قید تاریخ و شماره وصول به معترض مسترد می گردد.
  • اعتراض نامه باید همراه با دلایل و مدارک استنادی و رسید پرداخت هزینه رسیدگی به اعتراض باشد. چنانچه پس از بررسی اعتراض نامه و مدارک استنادی ، تکمیل مدارک منضم به اعتراض نامه ضرورت داشته باشد، مرجع ثبت با تعیین موارد، کتبا از متقاضی می خواهد که ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رفع نواقص اقدام نماید. در غیر این صورت، اعتراض نامه کان لم یکن خواهد بود.
  • تبصره: مهلت رفع نقص برای اشخاص مقیم خارج از کشور 60 روز می باشد.
  • هرگاه اعتراض معترض مبنی بر ادعای مالکیت نسبت به علامتی باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت و آگهی شده است، در صورتی که علامت قبلا به نام او ثبت نشده است، باید همزمان با اعتراض ، برای علامت خود، مطابق قانون و این آیین نامه تقاضای ثبت کرده و حق ثبت اظهارنامه و علامت بر حسب طبقات وتمام مخارج مربوط به آن را تادیه نماید.
  • مرجع ثبت موظف است با رعایت ماده 124 این آیین نامه، ظرف 10 روز از تاریخ وصول اعتراض نسخه ای از اعتراض نامه را به انضمام رونوشت مدارک و دلایل استنادی به متقاضی ثبت ابلاغ نماید.متقاضی مکلف است از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه، پاسخ مکتوب خود را ظرف بیست روز نسبت به اعتراض وارده به مرجع ثبت تسلیم نماید. عدم پاسخ متقاضی به ابلاغ در مهلت مقرر به منزله تمکین وی خواهد بود.
  • هرگاه متقاضی کتبا به درخواست معترض تمکین نماید درخواست او برای ثبت علامت مسترد شده تلقی میگردد و مراتب کتبا به معترض ابلاغ می شود تا در صورتی که علامت به ثبت نرسیده باشد، بر طبق اظهارنامه ای که همزمان با اعتراض تسلیم کرده است نسبت به ثبت آن اقدام کند.
  • در صورت عدم تمکین متقاضی، مرجع ثبت مراتب را ظرف 10 روزبه معترض  ابلاغ کرده و و از این تاریخ 20 روز مهلت دارد که اعتراض خود را از طریق مرجع ثبت تسلیم کمیسیون موضوع ماده 170 این آیین نامه نماید.
  • همین ترتیب در موردی نیز باید رعایت شود که اعتراض معترض مبنی بر ادعای داشتن برخی حقوق، غیر از حق مالکیت ،نسبت به علامتی باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت شده ولی هنوز در ایران به ثبت نرسیده است، مگر اینکه علامت قانونا فابل ثبت نباشد.در این فرض نیازی به تسلیم اظهارنامه ثبت علامت به مرجع ثبت نحواهد بود.تصمبیم کمیسیون طبق ماده 172 این آیین نامه قابل اعتراض در دادگاه صالح مقرر در ماده 59 قانون است.
  • تبصره1 : در صورتی که اظهارنامه تسلیمی به هر دلیل منتهی به ثبت علامت نشود مبالغ پرداختی از این بابت ، قابل استرداد نخواهد بود.
  • تبصره 2 : در صورت رد اعتراض در کمیسیون، هزینه رسیدگی به اعتراض ، قابل استرداد نخواهد بود.
  • تبصره3 : چنانچه معترض مقیم ایران نباشد، مهلت های مذکور در این ماده به دو برابر افزایش می یابد.

 

2.07 از 5 (71 امتیاز)
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جهت مشاوره حقوقی یا اعطای وکالت به وکیل دادگستری همین حالا تماس بگیرید.
تلفن ثابت:88019243-88019244
تلفن همراه :09121457035

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.