X
خدمات دفتر وکالت و مشاوره حقوقی دادگران حامی

 الزام پدر به اذن ازدواج دختر باکره

الزام پدر به اذن ازدواج دختر باکره

به حکم شریعت و به تبع آن قانون، دختری که تاکنون ازدواج نکرده (دختر باکره و دوشیزه) اجازه ازدواج وی با پدر است البته واژه اجازه ازدواج و اذن ازدواج در اینجا با مسامحه به کار می رود چرا که کلمات اذن و ازدواج هر دو عربی هستند و اذن ناظر به رضایت قبل از عمل و اجازه اشاره به رضایت بعد از عمل دارد و چون در ازدواج ضروری است که پدر قبل از جریان صیغه عقد رضایت خود را اعلام نماید به کاربردن واژه اذن در ازدواج صحیح تر است.

  |  
بازدید: 5104
  |  
امتیاز: Article Rating

 

 

نکات مهم و مراحل اجازه ازدواج دختر دوشیزه

  • در صورتی که پدر بودن دلیل موجه قانون اجازه ازدواج (اذن در ازدواج) دختر دوشیزه خود را ندهد دختر می تواند در صورت رسیدن به سن رشد و اصرار به ازدواج و مناسب دانستن فرد متقاضی ازدواج و هم کفو بودن به دادگاه خانواده مراجعه نموده و از دادگاه تقاضای اذن و اجازه ازدواج بنماید .
  • دادگاه صالح با تشکیل جلسه و دعوت از پدر و شنیدن دلایل و توجیهات وی در نهایت با لحاظ مصلحت طرفین اقدام به رسیدگی و صدور رأی می نماید .
  • توجه شود به تاسیس اذن در ازدواج مخصوص دختر با کره است پس اگر دوشیزگی دختر در رابطه با مرد دیگری ذایل شود اذن ساقط است .
  • اگر دوشیزگی به غیر از رابطه جنسی ساقط شود (مثلا اعمال ورزشی یا موارد دیگر ) اذن پدر ساقط نیست .
  • ضرورت اذن پدر در ازدواج خاص ازدواج دائم است و در مورد ازدواج موقت صادق نیست. و همین خود راهی شده است برای فرار از این مسئله قانونی.
  • در مورد اینکه اگر اذن پدر حاصل نشود و ازدواج انجام شود و صیغه ازدواج دائم جاری شود آیا معصیتی رخ داده یا این عمل غیر قانونی وجرم هم هست و میتواند رابطه نامشروع یا حتی زنا تفضیل شود یا نه، بنا بر نظر اکثریت حقوقدانان اذن پدر فقط تشریفاتی است که عدم رعایت آن صرفاً معصیت شرعی به همراه دارد ولی عمل مجرمانه و مشمول مقررات زنا نبوده و یا حتی بعضی فرا تر رفته و حکم به عدم امکان بطلان ازدواج می دهند و به عبارت دیگر بنا به نظر مشهور حقوقدانان اذن پدر فقط قسمتی از تشریفات ازدواج است که رعایت آن ضروری است ولی عدم رعایت آن ضمانت اجرایی ندارد.
  • عده قلیلی به همان دلایل پیش گفته عدم اخذ اذن پدر را در فرضی که از رابطه فرزندی متولد شود موجب نامشروع بودن ولادت دانسته اند ولی قطعاً این نظر غلط و با هیچ قاعدع و مصلخت و ضرورت و حکمی موافق نیست.
  • علاوه بر امکان اخذ اذن از دادگاه به جای اذن پدر راه های فرار قانونی دیگری هم وجود دارد تا اذن پدر به راحتی ساقط شود مثل اینکه دختر و پسر با هم عقد موقت نمایند و بعد از زوال دوشیزگی و سقوط حق پدر متوسل به عقد ازدواج دائم شوند که البته در این فرض همیاری و همکاری سردفتر ازدواج هم شرط است .

 

 

 

مطالب مرتبط با دعاوی خانواده :

1- فهرست دعاوی خانوادگی، صلاحیت دادگاه خانواده

2- متن آیین نامه قانون حمایت خانواده

3- شروط عقد نامه ازدواج، شروط ضمن عقد نکاح

4- چگونه یک وکیل خوب و مجرب برای طلاق و خانواده پیدا کنم؟

4.9 از 5 (820 امتیاز)
نظرات
شنبه, 23 مرداد,1400

داود وکیلی

با سلام استدعا دارم چند مورد از دلایل موجه و ناموجه پدر برای ازدواج را نیز بیان کنید. پس از اقدام از طریق قانون برای ساقط کردن اذن پدر، کدام دلایل پدر میتواند موجه واقع شود.

ممنون

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جهت مشاوره حقوقی یا اعطای وکالت به وکیل دادگستری همین حالا تماس بگیرید.
تلفن ثابت:88019243-88019244
تلفن همراه :09121457035

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.