X
خدمات دفتر وکالت و مشاوره حقوقی دادگران حامی

 نحوه تنظیم و شرایط ضمن عقد در قرارداد ازدواج

نحوه تنظیم و شرایط ضمن عقد در قرارداد ازدواج

در سیستم حقوقی ایران ازدواج یا نکاح فقط یک واقعه نیست بلکه یک قرارداد و از جمله اعمال حقوقی محسوب می شود.شاید بتوان گفت قانونگذار در هیچ قراردادی تا این حد سختگیری ننموده و اقدام به بیان جزییات عقد نکرده است.با وجود تمام این سختگیری ها می توان قرارداد ازدواج را طوری تنظیم و شخصی سازی نمود که تا حد زیادی زن و شوهر حقوق یکسان و برابر داشته باشند و یا حتی ابتکار و انحصار بعضی از حقوق فقط به زن داده شود.مثل حق تعیین اقامتگاه یا شهر محل سکونت یا مصداق و منزل محل سکونت.از جمله فراگیرترین تصرفات و شروط طرفین ضمن قرارداد ازدواج می توان به شرط اشتغال زوجه، شرط تحصیل زوجه، شرط عدم بارداری یا نیاوردن فرزند (البته تا حدی که با حکم ماده 959 از قانون مدنی منافات نداشته باشد)، شرط وکالت در طلاق برای زوجه، شرط امکان خروج از کشور و مواردی از این دست که توصیه می کنیم برای تنظیم یک قرارداد حقوقی کامل و بی نقض ازدواج حتماً با یک وکیل متخصص دعاوی خانواده و حقوق قرادادها مشاوره نمایید.

  |  
بازدید: 11446
  |  
امتیاز: Article Rating

 

شرایط تنظیم قرارداد ازدواج

  • چنانچه می دانیم ضمن هر عقد و قراردادی امکان اضافه نمودن عنوان شروط مشروع و قانونی بلا مانع است و طرفین می توانند بر هر شرطی که به ماهیت و اصل قرارداد و شرع و قانون لطمه وارد نکند توافق نمایند و این توافق لازم الاجرا و دارای ضمانت اجرا خواهد بود.
  • شروط ضمن عقد نکاح نیز تعهداتی است که حین عقد با توافق  طرفین به مفاد عقدنامه افزوده می شود.
  • این شروط در قانون ذکر نشده است و با امضای دو طرف رسمیت و اعتبار می یابد.
  • امروزه در فرم سند ازدواج شروطی معین شده است که طرفین می توانند آن را امضا کنند و این امر به دلیل مقابله با برخی نابرابری ها و احتمالا خلاء های قانونی به این قرارداد اضافه شده است.
  • در بسیاری از موارد طرفین وجود شروط ضمن عقد نکاحی که به طور معمول در عقدنامه نوشته شده است را کافی ندانسته و در صدد در نظر گرفتن شروط بیشتری بر می آید که رسمیت آن منوط به امضا و ثبت در دفاتر اسناد رسمی است.
  • اساساً سردفتران مکلف هستند تا  در حدود قانونی نسبت به ثبت آن اقدام نمایند و استنکاف آنان به بهانه های مختلف غیر منطقی تخلف محسوب می شود.
  • از جمله معمول ترین این شروط می توان به داشتن حق اشتغال زوجه، حق تحصیل زوجه، حق خروج از کشور و حق انتخاب محل سکونت زوجه، حضانت فرزند و اطای وکالت در طلاق به زوجه و... اشاره کرد.
  • طرفین با قبول این شروط خود را متعهد به انجام آن نموده و در صورت استنکاف با ضمانت اجرای قانونی آن مواجه خواهد شد.

 

 

ضمانت اجرای تخلف از مندرجات قرارداد ازدواج

شروط به سه دسته شرط صفت، شرط فعل و شرط نتیجه تقسیم میشوند.

 

شرط صفت 

در عقد نکاح "شرط صفت" موجب ایجاد حق فسخ برای مشروط له می شود. برای مثال در شرط اینکه طرف مقابل دارای مدرک دکترا باشد. در صورتی که فقدان چنین شرطی ثابت شود طرف مقابل می تواند نسبت به فسخ نکاح اقدام کند.

 

شرط فعل

بسیاری از شروط ضمن عقد شرط فعل هستند مثلا اگر شرط شود که بعد از عقد در شهر / کشور خاصی سکونت کنند در صورتی که مشروط علیه از شرط، تخلف کند و نسبت به آن اقدام نکند، در درجه اول مشروط له میتواند الزام او را به انجام تعهد مطالبه کند و اگر اقدامی صورت نگرفت، حق فسخ ایجاد میشود.

 

شرط نتیجه

نوع دیگر شروط، شرط نتیجه است. مثلا شرط شود که اگر مرد از دادن نفقه به مدت شش ماه امتناع کرد زوجه بتواند تقاضای طلاق نماید و در واقع نوعی وکالت در طلاق به او اعطا گردد، ضمانت اجرای آن حق فسخ نکاح است که البته در قانون صریحاً پیش بینی نشده است. اما در مورد فوق به نظر می رسد که زوجه بتواند نسبت به تقاضای طلاق اقدام نماید.

چنانچه بسیاری از موارد و مفاد مذکور در قانون که به زوجه به استناد توسل به عسر و حرج حق طلاق می دهد  در سند ازدواج به عنوان شروط ضمن العقد (شرط نتیجه) ذکر شده است که در این گونه موارد زوجه به جای فسخ نکاح نسبت به طرح درخواست طلاق اقدام میکند.

 

 

مطالب مرتبط با شروط ضمن عقد :

1- اشتغال زن بعد از عقد نکاح

2- شرط نصف شدن اموال زوج در عقدنامه

3- حق طلاق برای زن، وکالت در طلاق توافقی به زوجه

4- چگونه یک وکیل خوب برای طلاق و خانواده پیدا کنم؟

2.45 از 5 (22 امتیاز)
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جهت مشاوره حقوقی یا اعطای وکالت به وکیل دادگستری همین حالا تماس بگیرید.
تلفن ثابت:88019243-88019244
تلفن همراه :09121457035

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.