X
خدمات دفتر وکالت و مشاوره حقوقی دادگران حامی

 تعریف و نکات مهم عنوان مجرمانه تحصیل مال نامشروع

تعریف و نکات مهم عنوان مجرمانه تحصیل مال نامشروع

هرکس به نحوی از انحاء یا به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی باشد، مرتکب عمل جرم تحصیل مال نامشروع شده است (ماده2 قانون تشدید مجازات، ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری) .از نگاه حقوقی و در نظر یک وکیل به عنوان مسئول طرح یک دعوای بی نقض و نتیجه بخش برای موکل در جاییکه عنوان حقوقی مناسب و مشخصی یافت نمی شود و آسیب مالی وارده به موکل تحت سایر عناوین کیفری تعریف و توصیف نمی شود عنوان موسع و کلی تحصیل مال از طریق نامشروع دستاویز و عنوان مناسبی است.هر چند که از منظر فلسفه حقوق کیفری وجود یک عنوان مجرمانه با این درجه از وسعت با اصل برائت و حتی قاعده درع و ضرورت تفسیر قوانین به نفع متهم و اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها منافات دارد و دست قاضی و مرجع تعقیب را بیش از حد باز می گذارد.

 

  |  
بازدید: 115277
  |  
امتیاز: Article Rating

نکات مهم جرم تحصیل مال نامشروع 

  • در متن ماده2 قانون تشدید مجازات، ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری مصادیقی از تحصیل نامشروع مال ذکر شده است. برای مثال بیان می دارد هر کس به نحوی از انحاء امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می گردد، نظیر جواز صادارات و واردات یا آنچه عرفاً موافقت اصولی گفته می شود در معرض خرید و فروش قرار دهد یا از آن سوء استفاده کند یا در توزیع کالاهایی که باید طبق ضوابطی خاص توزیع میشده مرتکب تعقیب شود، یا به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده مجرم است.
  • خرید و فروش یا سوء استفاده از امتیازاتی که به اشخاص خاص داده میشود مصداق جرم تحصیل مال نامشروع است.
  • تعقیب در توزیع کالاهایی که نیاز به ضابطه خاص دارد مصداق جرم تحصیل مال نامشروع است.
  • جرم تحصیل مال نامشروع شامل تحصیل  هر نو مال یا وجه می شود و اختصاص به پول نقد یا ارز ندارد.
  • تحصیل مال باید از طریق نامشروع باشد و این طریق به موارد مذکور منحصر نمی باشد.
  • مرتکب باید آگاهانه و با قصد و عامدانه اقدام به عمل مجرمانه تحصیل مال نامشروع نماید.
  • مجازات پیش بینی شده در ماده 2 قانون مذکور برای جرم تحصیل مال از طریق نامشروع :

1- رد اصل مال

2- 3 ماه تا 2 سال حبس یا جریمه نقدی معادل 2 برابر مال به دست آمده.

  • در این جرم مستند قانونی شروع  به آن را جرم تلقی کند وجود ندارد و اساسا این جرم مقید به نتیجه است و تا زمانی که تحصیل مال رخ نداده باشد انتساب عنوان مجرمانه به مرتکب امکان ندارد و از این رو جرمی اتفاق نیوفتاده که شروع به آن  مجازات داشته باشد.
  • در خصوص معاونت در این جرم در صورت وجود شرایط معاونت من جمله وحدت قصد / تقدم یا اقتران زمانی میان عمل معاون و مباشر و سایر شرایط، معاون به یک یا دو درجه پایین تر از مجازات مجرم محکوم میشود.
  • در اینجا مجازات مباشر درجه 6 است. بنابراین معاون به حبس تعزیری درجه 7 یا 8  محکوم می شود یا اگر جریمه نقدی مجازات اصلی باشد، معاون حبس نمی شود.

 

عناصر تشکیل دهنده جرم تحصیل مال نامشروع

عنصر مادی:

عمل مثبت به دست آوردن مال با توسل به راه های غیر قانونی و نامشروع

 

​عنصر معنوی:

در وقوع این جرم باید مرتکب قصد و عمد در تحصیل مال داشته و بر نامشروع بودن طریق آگاه باشد.

 

عنصر قانونی :

این جرم به طور خاص در ماده2 قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری پیش بینی شده است.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

3.19 از 5 (32 امتیاز)
نظرات
پنجشنبه, 31 تیر,1400

علی

سلام.املاکی بیعانه امانتی (بموجب رسید دستگاه پوز دفتر املاک) بابت صحت شرعی معامله که بخشی از ثمن معامله است را کلا قبضه کرده و ملک طلق خود فرض کرده و حتی یک ریال از آنرا به بنده خریدار هم.مسترد نکرده .مجازاتش چیست؟


پاسخ وکیل:
با سلام
این عمل تحصیل مال نامشروع نیست.و حتی آن را به سختی بتوان خیانت در امانت دانست ولی می توانید دادخواست مطالبه وجه بدهید.

ﺳﻪشنبه, 03 اسفند,1400

علی اسلامی

با سلام
آیا اجاره دادن سند جهت آزادی زندانی مصداق تحصیل مال نامشوع است؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.


پاسخ وکیل:
با سلام
خیر این عمل تحصیل مال نامشروع نیست و اصلا جرم نیست مگر اینکه سند شما جعلی بوده یا بی اعتبار باشد.

جمعه, 14 مرداد,1401

علی

ایا کسی از شما پول دریافت کند خود را شخص بانفوذ معرفی کند بگوید فرض مثال من این مال از شما میگیرم پرونده ثبتی درست میکنم پول ببره وکاری انجام نده ایا این تحصیل مال نامشروعه؟


پاسخ وکیل:
با سلام
به نظر نمی رسد که این عمل تحصیل مال نامشروع باشد.چون معلوم نیست که طرف بخواهد مثلا با رشوه دادن کار شما را انجام دهد یا شاید روش او پیگیری قانونی باشد ولی اینکه کاری انجام نداده حتی اگر دروغ هم گفته باشد به تنهایی تاثیری در وقوع جرم ندارد.

چهارشنبه, 04 آبان,1401

سامان

وقت بخیر ، اگر صرافی ، از طریق سایت و آگهی و اینستاگرام و تلگرام پیج داشته باشه ، و اقدام به انتقال پول کنه، و مجوزی هم تو ایران نداشته باشه ، و طی حواله پول مشتری از بین ببره ، آیا میشه ازش با عنوان تحصیل مال نامشروع شکایت کرد بصورت کیفری و مال رو پس گرفت ، یا کلاهبرداری بحساب نمیاد و باید درخواست استرداد وجه کرد بصورت حقوقی ؟


پاسخ وکیل:
با سلام
فعالیت بدون مجوز یک صرافی نه کلاهبرداری است و نه تحصیل مال نامشروع.و فقط مسئولیت مدنی و حقوقی در قبال عودت وجه وجود خواهد داشت.

ﺳﻪشنبه, 17 آبان,1401

لیلی عباسیان

با سلام یه فردی به عنوان خواستگار که قبلا میشناختم با یه خط تلفنی که بنام خودش نبوده بنده رو اغفال کرده و اعتماد ایجاد کرده کارت بانکیامو گرفته و داده دست این و اون تو پوزها کارت کشیدن و پولا رو نقد بدست ایشان رسوندن الان نه پولمو میده نه میاد که ازدواج کنیم آیا میتونم تحصیل مال از طریق نامشروع شکایت کیفری کنم ؟


پاسخ وکیل:
با سلام
اینکه شما به خواستگارتان پول داده اید یا کارت خود را در اختیار وی قرار داده اید تا از آن برداشت نماید منطبق با هیچ جرمی به نظر نمی رسد ولی می توانید وجه خود را پس بگیرید.

چهارشنبه, 16 آذر,1401

با سلام.ماشینی را به یکی از دوستانم بدون مبایعه نامه دادم تا بعد از وصول چک بنامش بزنم. فقط کارت ماشین داده ام. حالا چک برگشت خورده و او ماشین را به دیگری فروخته است. من با چه عنوانی شکایت کنم؟ میخواهم ماشینم را پس بگیرم چون مال و اموالی بنامش ندارد و او چک فرد دیگری را در سامانه صیادی به نام من زده بود.


پاسخ وکیل:
با سلام
شاید بتوان رابطه شما در قالب یک عقد شفاهی توجیه نمود.در این صورت عقد غیر قابل انحلال است و هر دو باید به آن پایبند باشید.در صورت تصمیم شما به انحلال معامله توصیه می کنیم ابتدا با یک وکیل با تجربه در زمینه معاملات مشورت نمایید.

چهارشنبه, 05 بهمن,1401

با سلام.من و همکارانم بعنوان یک فروشنده در قبال پرداخت وجه قیمت اجناس فروخته شده یک سفته دریافت کرده و بعداز عدم پرداخت وجه مورد نظر یکی از همکاران از طرف شکایت کرده ولی طرف در جواب و رفع اتهام از ما به اتهام تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری شکایت کرده است الان من و همکارانم در جواب میتونیم برای رفع اتهام دوباره از طرف به اتهام خیانت در امانت و اعاده‌ی حیثیت شکایت کنیم؟


پاسخ وکیل:
با سلام
هر عمل مجرمانه اصولا منطبق با یک عنوان مجرمانه است.به کار بردن عناوین مجرمانه متعدد به شما کمکی نمی کند.ضمناً فردی که به شما سفته داده فقط بدهکار است و نپرداختن مبلغ بدهی برای او جرم نیست.لازم است بدانید چیزی تحت عنوان اعاده حیثیت به عنوان یک جرم در سیستم حقوقی ما وجود ندارد!

شنبه, 26 فروردین,1402

morning

سلام خدمت شما.ببخشید من شوهرم و پدر شوهرم اومدن خونه ی پدرم و طلا های من را با چاقو کشی گرفتن آیا میتوانم شکایت کنم ؟


پاسخ وکیل:
با سلام
بله، می توانید شکایت کنید.تشخیص وقوع جرم و میزان مجازات با مقام قضایی است.

شنبه, 23 اردیبهشت,1402

اصغر

با سلام...من از طریق صفحه اینستاگرام با خانومی آشنا شدم و مبلغ هفده میلیون تومان جهت صیغه و دوستی و قرار آشنایی واریز کردم..ولی جواب نمیده.از طریق دفتر خدمات قضایی شکایت کردم ابلاغیه اومد که برم دادگاه.مستندات شامل فیش واریزی و مکالمات در واتس اپ و تلگرام دارم میتونم پول پس بگیرم؟


پاسخ وکیل:
با سلام
امکان موفقیت بستگی به نوع شکایت شما دارد؛ برای این مورد بهتر است تحت عنوان مطالبه وجه با استناد به ماده 265 قانون مدنی اقدام نمایید.

شنبه, 24 تیر,1402

حامی

سلام چنانچه زنی از وسایل همسرش به بهانه امانت استفاده کند و بعد ادعای مالکیت ان را نماید و از پس دادن ان امتناع ورزد ایا عنوان تحصیل مال نامشروع مطرح میشود و امکان شکایت را دارد یا خیر؟!


پاسخ وکیل:
با سلام
خیر، تحصیل مال از طریق نامشروع عنوان مناسبی نیست.با توجه به توضیحات شما به نظر می رسد مناسب ترین عنوان، خیانت درامانت باشد.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جهت مشاوره حقوقی یا اعطای وکالت به وکیل دادگستری همین حالا تماس بگیرید.
تلفن ثابت:88019243-88019244
تلفن همراه :09121457035

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.