X
خدمات دفتر وکالت و مشاوره حقوقی دادگران حامی

 وکیل برای افراز املاک مشاع

وکیل برای افراز املاک مشاع

برای پایان دادن به شراکت و اشاعه در یک مال یا ملک مشترک راههای مختلفی وجود دارد که در عین شباهت تفاوت های مهم و قابل توجه ای دارد.این راه ها عبارتند از : افراز ، تقسیم ، تفکیک.منظور از افراز جدا نمودن و مشخص کردن سهم هر شریک در مال غیر منقول است که توسط اداره ثبت انجام می شود.منظور از تقسیم که معمولاً اساس آن تراضی و توافق همه شرکا است توافق بر سر مصداق سهم هر شریک است که چون تشکیل دهنده آن توافق است سهام می تواند یکسان و مساوی و هم ارزش هم نباشد ولی لازم الاجرا است.و در نهایت منظور از تفکیک جدا نمودن مصداق سهم هر شریک و صدور سند مالکیت است در فرضی که قبلاً تقسیم انجام شده است در واقع پس از وقوع تقسیم شرکا می توانند از اداره ثبت تقاضای صدور صورتمجلس تفکیکی و صدور سند مالکیت را برای سهم خود بنمایند.

 

  |  
بازدید: 6127
  |  
امتیاز: Article Rating

نکات مهم افراز املاک مشاع 

  • افراز که به معنی تعیین مشخصات و حدود سهم هر یک از شرکا در ملک مشترک است. افراز وقت در خصوص اموال غیر منقول قابل اعمال است.

 

  •  تفکیک بسیار شبیه افراز است و فقط در مورد اموال غیر منقول اجرا میشود و به معنی اخذ سند شش دانگ برای سهم هر یک از شرکا است یعنی هم زمان با تعیین سهم برای آن سند هم صادر میشود. 

 

  •  تقسیم اعم از اموال متقول و غیر منقول را در بر میگیرد و به معنی جدا کردن و به تصرف دادن سهم هر یک از شرکا است. 

 

  •  افراز ماهیتی شبیه تقسیم دارد ولی این دو مفهوم دقیقا یکسان نیستند.

 

  • افراز به طور خاص فقط در مورد اموال غیر منقول مصداق دارد و به وضعیتی گفته می شود که مال مشترک بین چند شریک بدون اینکه از ارزش بیفتد تقسیم می شود به همین دلیل است که لزوماً همه ی اموال غیر منقول را نمی شود افراز کردمثلا یک آپارتمان قابلیت افراز ندارد چرا که نمی شود به طور دقیق آن را به دو شریک تقسیم نموده و سهم هرکس را جدا کرد و این سوال که آشپزخانه یا دستشویی یا حمام یا درب ورودی سهم چه کسی است.

 

  • افراز گاهی مقدمه ی ضروری یک دعوای دیگر است مثلا شرکای مشاعی حق درخواست فروش (دستور فروش) ملک مشاع را ندارند و به حکم ماده ی 1 قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب 22/8/1357، اول باید درخواست افراز نموده و در صورت صدور حکم عدم افراز می توانند جهت درخواست دستور فروش به دادگاه حقوقی مراجعه نمایند.

 

  • در صورت نیاز و تمایل به اخذ مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل متخصص املاک و دعاوی ناشی از مالکیت مشاعی و اختلافات بین شرکای ملک با دفتر وکالت ما در ارتباط و تماس باشید و با وکلای متخصص دعاوی ملکی و قراردادهای این دفتر وکالت مشورت کنید.

 

 

 

مطالب مرتبط با افراز و تقسیم اموال مشاع : 

1- درخواست افراز املاک مشاع

2- وکیل برای دستور فروش ملک مشاع

3- افراز و تقسیم ملک مشاع و مشترک

4- وکیل دعاوی ملکی و قراردادها - تهران - یوسف اباد

 

2.83 از 5 (30 امتیاز)
نظرات
شنبه, 15 خرداد,1400

farnosh

با سلام و درود
در مشارکت در ساخت اپارتمان قدیمی و نوسازی :۳ دانگ یک واحد از اپارتمان به نام یک نفر از خانواده و ۳ دانگ دیگر به نام پدر مرحوم که به وارثین دیگر منجمله صاحب ۳ دانگ میرسد
برای ساخت و ساز این مورد که مشاع هست و همه وراث راضی به ساخت و ساز قدیمی به جدید هستند و فقط یک نفر از وراث را بی خبر هستیم کجا هست راهکاری که سازنده دارد چه هست؟
ایا سازنده باید عدم افراز بگیرد؟
و بعد از آن سازنده توسط وکیل که امضا گرفته از آن شخص صاحب ۳ دانگ ،طرح دعوی تقسیم ترکه و فروش ۳ دانگ را گذاشته برای دادگاه،،آیا اینکار ایشان درست بوده؟ یعنی ایشان میخواسته در ان دادگاه (صاحب ۳ دانگ خبر از این دادگاه نداشته و تنها ابلاغیه به بقیه وراث ارسال شده و صدرصد ابلاغیه خودش به وکیل ارسال شده) سهم ۳ دانگ را خودش بخرد؟ایا این درست است؟البته سازنده هیچ برگه قانونی قبل از دادگاه به صاحب ۳ نداده
ایا راه جدا کردن ۳ دانگ فروش بوده؟فروش به چه کسی؟چون در ان دادگاه وراث که حضور نمیداشتند جز خود سازنده
ایا اینجا قصد کلاه برداری بوده؟
سازنده ادعا میکند این دادگاه برای فروش سهم آن وارث که خبری ازش نبوده هست
و این در حالی است که خواهان :صاحب ۳ دانگ بوده و خواسته:تقسیم ترکه و دستور فروش سهم مشاع
لطفا راهنمایی بفرمائید
خواهش میکنم هر چه زودتر به من جواب بدهید
در پناه خدا باشید

پنجشنبه, 25 شهریور,1400

پیمان گلکار

با سلام خس ته نباشید .در ساختمان 8 واحدی که مالک یک واحد هستم و 2 ساله که بخاطره مشکلات واحد خود را اجاره دادم شخصی خودشو مدیر کرده و متور خانه لوازم متورخانه بدونه کسب اجازه 4 نفر به فروش رسانده است ایا میتونه اینکار انجام بده یا فروش مشاع بوده
نمونه شکواییه چگونه است ایا فروش مال غیر میشه شکایت کرد

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جهت مشاوره حقوقی یا اعطای وکالت به وکیل دادگستری همین حالا تماس بگیرید.
تلفن ثابت:88019243-88019244
تلفن همراه :09121457035

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.