X

 قوانین بین الملی حمایت از حق نشر

قوانین بین الملی حمایت از حق نشر

در حال حاضر در جهان قانونی با نام حق نشر بین المللی به صورت مکتوب و الزام آور وجود ندارد که بدین وسیله از نوشته و آثار اهل اهل قلم محافظت کند و اعمال این حق منوط به قوانین ملی کشور هاست.با این حال کشورها برای محافظت از آثار خارجی شرایط خاصی را بوجود آورده اند.که تا حد زیادی به وسیله معاهدات و کنوانسیون های بین المللی حق نشر ساده شده است.میتوان به دو کنوانسیون مهم در این زمینه اشاره کرد، کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری، دیگری کنوانسیون جهانی حق نشر می باشد.

  |  
بازدید: 2378
  |  
امتیاز: Article Rating

 

قانون حمایت حق نشر بین المللی           

حق تکثیر، حق نشر و یا کپی رایت مجموعه ای از حقوق (نشر، الگوبرداری، اقتباس در شیوه بیان نو، تکثیر، پخش، نمایش عمومی، تولید محتوا) انحصاری است که به پدید آورنده یک اثر منحصر به فرد و اصیل تعلیق می گیرد و هر فردی که به اثر دسترسی داشته باشد، نمی تواند از این حقوق استفاده کند و تنها خالق اثر می تواند از این حقوق بهره مند شود.

از جمله آثاری که مشمول قوانین کپی رایت می شوند، کتب، شعر، اثر سمعی و بصیری، اثر موسیقی، نقاشی، عکاسی، اثر معماری و اثر فنی است.پدید آورنده یک اثر می تواند این حقوق انحصاری را به دیگران انتقال دهد.

هیچ قانون جهانی کپی رایت از اثر یک پدید آورنده در سرتاسر جهان محافظت نمی کند. قبل از انعقاد معاهده برن، اثر یک پدید آورنده می توانست طبق قوانین داخلی کشور خود او مورد حمایت قرارا گیرد. ولی خارج از کشورش، اثر نام برده فاقد حمایت های قانونی بود.

براساس پیمان برن، از اثر یک پدید آورنده در تمامی کشورهای عضو معاهده محافظت می شود. برای تحقق این حمایت باید پدید آورنده یا تابعیت یکی از کشورهای عنصر کنوانسیون را داشته باشدیا اثر خود را برای اولین بار در یک کشور عنصر منتشر کند یا اینکه اقامتگاه او در یکی از این کشورهای عنصر باشد.

ایران از جمله کشورهایی است که هنوز به عضویت این کنوانسیون در نیامده است بنابراین عدم رعایت کپی رایت اثر یک پدید آورنده ایرانی در خارج از کشور ضمانت اجرایی ندارد.

در ایران هنوز در حال حاضر، قانونی وجود ندارد که به صورت یکپارچه، ضمان اجرای عدم رعایت کپی رایت را بیان کند و قوانین متعددی در این مورد وجود دارد:

 

 

قانون حمایت از حقوق مولفان و منصفان و هنرمندان

ماده 23 : به بحث تخلفات و مجازات رعایت نکردن کپی رایت پرداخته است - ( حبس تادیبی از 6 ماه تا 3 سال)

ماده 24 : در مورد آقار ترجمه – هر کس بدون اجازه ترجمه ی دیگری را به نام خود یا دیگری چاپ و پخش و نشر کند به حبس تادیبی از 3 ماه تا 1 سال محکوم خواهد شد.

ماده 28 : اگر شخص حقوقی، کپی رایت را رعایت نکند، علاوه بر تعقیب جزایی شخص حقیقی مسئول که جرم نشی از تعمیم او باشد، خسارت شاکی خصوصی از اموال شخص حقوقی جبران خواهد شد.

ماده 29 : یکی دیگر از نتایج عدم رعایت کپی رایت که براساس آن مراجع قضایی می توانند ضمن رسیدگی به شکایت شاکی حضوری نسبت به جلوگیری از نشر و پخش و عرضه آثار مورد شکایت و ضبط آن دستور لازم را به قوه دادگستری بدهد.

 

 

قانون تکثیر کتب و ترجمه و نشریات و آثار صوتی (ماده 1352)

در این قانون مصادیقی از عدم رعایت کپی رایت نام برده شده که ضمانت اجرای همه آنها، حبس از 3 ماه تا یک سال است.

 

 

قانون نحوه مجازات فعالیت غیر مجاز در امور سمعی و بصری (ماده 1396)

در این قانون یکی از مصادیق عدم رعایت کپی رایت یعنی تکثیر بدون مجوز آقار مجاز به نحوی که موجب تضییع حقوق صاحب اثر شود، مورد توجه قرار نگرفته است و ضمانت اجرای جبران خسارت مادی و جریمه نقدی از 2 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال.

 

 

قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزار های رایانه ای

در این قانون، حقوق ماده و معنوی پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای مورد بررسی قرار داده شده است.

در ماده 13 این قانون ضمانت اجرای عدم رعایت کپی رایت، جبران خسارت، حبس از 91 روز تا 6 ماه و جزای نقدی از 10 میلیون تا 50 میلیون ریال است.

 

مطالب مرتبط با قانون حق نشر : 

1- متن قانون جرایم رایانه ای

2- سوءاستفاده از علائم تجاری ثبت شده

3- بررسی آیین نامه پذیرش دلیل الکترونیکی

4- راه های اعتراض به رأی دادگاه ، واخواهی، تجدیدنظر، فرجام

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.57 از 5 (23 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.