X

 مراحل رسیدگی به جرم

مراحل رسیدگی به جرم

پرونده های کیفری به پرونده ای گفته میشود موضوع آن رسیدگی به یک اتهام و تشخیص مجرم و تعیین میزان مجازات است. حسب مورد دادگاههای متفاوتی ممکن است به پرونده های و موضوعات کیفری رسیدگی کنند. به تشریفات رسیدگی در دادگاههای کیفری آیین دادرسی کیفری گفته میشود. قانون آیین دادرسی کیفری، قانون عام است و اصولا به تمام مراجع رسیدگی کیفری حکومت دارد مگر اینکه در مورد مسئله خاصی استثنا شده باشد.

 

  |  
بازدید: 65548
  |  
امتیاز: Article Rating

مراحل رسیدگی به جرایم در داسرا

 

رسیدگی به جرم در دادسرا و دادگاه کیفری 

زمانی جرم به وقوع می پیوندد که قانونگذار آن را جرم انگاری کرده و برای آن مجازاتی تعیین نموده باشد.از آنجا که در جریان رسیدگی به پرونده های کیفری (که طی آن جرمی به وقوع پیوسته که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده) معمولا احساسات و نظم عمومی نیز جریحه دار می شود، مرجعی به نام دادسرا توسط قانونگذار پیش بینی شده تا در کنار دادگاه در روند رسیدگی به پرونده های کیفری اقدامات لازم را به عمل آورد.

با توجه به وجود دادسرا در آیین دادرسی کیفری، نحوه رسیدگی پرونده ها تا حدی متفاوت با آیین دادرسی مدنی خواهد بود.برای اینکه دادسرا به عنوان نهاد تحقیق و تعقیب بتواند وارد عمل شود باید  جهات شروع به تحقیقات حاصل شود.

 

مراحل تحقیقات طبق قانون آیین دادرسی کیفری 

1- شکایت شاکی
2- اعلام و اخبار ضابطین دادگستری یا اشخاصی که از قولشان اطمینان حاصل شود
3-  جرایم مشهود در صورتی که قاضی ناظر وقوع جرم باشد
4- اظهار و اقرار متهم

  • بنابراین شاکی پس از تنظیم شکوائیه به طور رسمی از دادسرا تقاضای تعقیب و تحقیق از متهم را می نماید.
  • ضابطین دادگستری که به عنوان کارمندان دادسرا وارد عمل شده و تحت نظارت مقام قضایی در کشف جرم و بازجویی و حفظ آثار و دلایل جرم و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم و ابلاغ اوراق قضایی مانند احضاریه و اجرای تصمیمات قضایی به موجب قانون اقدام می کنند.
  • بعد از انجام این تحقیقات بازپرس پرونده آخرین دفاع متهم را می شنود و با اعلام ختم تحقیقات، نظر خود را در مورد پرونده نزد دادستان ارسال می دارد.
  • اگر دادستان با توجه به دلایل و مدارک با عقیده بازپرس مبنی بر قرار مجرمیت متهم موافق باشد، کیفرخواست صادر می کند و پرونده را برای رسیدگی کیفری به دادگاه جزایی صالح ارسال می دارد.
  • پس از طی این مقدمات دادگاه به پرونده مورد نظر رسیدگی خواهد کرد.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.53 از 5 (55 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

دوشنبه, 11 مرداد,1400

ا.م

سلام.پرونده بنده بعنوان شاکی در نزاع و ضرب و جرح عمدی در بازپرسی ب دلیل عدم حضور بنده رای منع تعقیب میخورد و بنده سر موعد ۱۰ روزه و فرستادن لایحه الکترونیکی با ضمیمه نامه پزشکی قانونی،نامه بیمارستان و گزارش مرجع انتظامی.مورد پذیرش قرار میگیرد و به شعبه ۱۰۲ کیفری میرود و در شعبه ۱۰۲کیفری قاضی با توجه ب دلایل و شهادت شهود نقض رای صاده و قرار ب جلب دادرسی میدهد و دوباره پرونده ب بازپرسی فرستاده میشود و حالا بعد از ۵ ماه دوباره پرونده ب شعبه ۱۰۲ کیفری ارجاع شده و در طی پیامک ثبت ثنا بنده ک شاکی هستم جهت رسیدگی و حضور دوباره شهود آمده است...دلیل آن چیست؟؟چرا بعد از ۵ ماه و گذر ۱۱ ماه از پرونده دوباره باید ب شعبه کیفری بروم؟؟؟


پاسخ وکیل:
با سلام
قرار جلب به دادرسی را شعبه 102 نمی توانسته صادر کنه.احتمالا این شعبه تحقیقات را ناقص دانسته و برای تکمیل تحقیقات پرونده را به شعبه بازپرسی ارجاع داده است.احتمالا شعبه بازپرسی هم با صدور کیفرخواست پرونده را برای رسیدگی ماهوی به شعبه 102 باز گردانده است.اخطاریه ای که برای شما آمده اخطار حضور در جلسه رسیدگی است.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.