X

 دلایل سلب و لغو حضانت فرزند

دلایل سلب و لغو حضانت فرزند

منظور از حضانت همان نگهداری و حق داشتن فرزند در کنار خود است.برای اعمال مقررات حضانت قانونگذار بیشتر مصلحت و نیاز طفل را ملاک تشخیص قرار داده و از همین روی در سال های اول زندگی حضانت و نگهداری از طفل را حق و تکلیف مادر ( تا 7 سالگی) و بعد از آن حق و تکلیف پدر دانسته است. مطابق قانون بعد از سن بلوغ فرزند از دایره حضانت خارج شده و خود تصمیم می گیرد نزد چه کسی زندگی کند. در هر حال اگر یکی از والدین مدعی باشد که دیگری صلاحیت و شایستگی حضانت را ندارد می تواند از دادگاه سلب یا لغو حضانت را تقاضا نماید.

 

 

  |  
بازدید: 10821
  |  
امتیاز: Article Rating

دلایل سلب حضانت

 

نکات مهم لغو و سلب حضانت فرزند 

  •  حضانت طفل (نگاهداری و تربیت فرزندانت وسط پدر و مادر) هم حق و هم تکلیف ابوین است و آنها بر اساس یک الزام قانونی موظف به انجام  تکالیف مربوط به حضانت هستند.
  • زوجین مکلفند در طول زندگی مشترک با حمایت مادی و معنوی از فرزندان خود، شرایط مناسبی برای رشد و پرورش آنها ایجاد سازند و تا زمانی که آنها از یگدیگر جدا نشده اند و زنده هستند این امر بر عهده هر دو می باشد و شخص دیگری بر آنها تقدم ندارد.
  •  آنچه که گفته شد زمانی است که حضانت با مانعی مواجه نشده باشد و پدر و مادر صلاحیت حضانت فرزند خود را داشته باشند و خطری کودک را تهدید نسازد. زیرا در صورت بروز مانع برای حضانت قانونگذار وارد عمل شده و می تواند پدر و مادر را از این حق قانونیشان محروم سازد. زیرا آنچه در حضانت طفل ملاک است مصلحت خود طفل می باشد.
  •  قانونگذار در ماده 1173 قانون مدنی مقرر می دارد: "هر گاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی که برای طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند."

 

مصادیق انحطاط اخلاقی هر یک از والدین جهت سلب حضانت

1- اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار
2- اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء
3- ابتلاء به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی
4- سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی گری و قاچاق
5- تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.45 از 5 (20 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.