X

 انواع قوانین و مقررات و تاثیر قوانین برهم

انواع قوانین و مقررات و تاثیر قوانین برهم

قانون به معنای اعم شامل هر قاعده الزام آور صرفنظر از مرجع تصویب آن، میشود.مانند مصوبات مجلس، مصوبات تشخیص مصلحت نظام، تصمیمات شورای نگهبان، احکام حکمتی و تصمیمات رهبر، تصمیمات و آیین نامه های هیئت وزیران، دستورالعملهای رئیس قوه قضائیه، یعضی از آرای دیوان عالی کشور و دیوات عدالت اداری و... . قانون به معنای اخص فقط و فقط به مصوبات مجلس شورای اسلامی و مجلس نمایندگان گفته میشود.

  |  
بازدید: 15699
  |  
امتیاز: Article Rating

 

 

قوانین و مقررات

حقوق موضوعه اصطلاحی است در فلسفهٔ حقوق و به قوانینی گفته می‌شود که با تصمیم انسان‌ها در یک جامعه، و نه لزوماً مبتنی بر اخلاقیات، شریعت (قوانین مذهبی) یا قوانین طبیعی وضع می‌شود. به عبارتی، مجموع قوانین و مقرراتی که در یک زمان و مکان واحد حاکم بر روابط اجتماعی افراد می‌باشد؛ به صورتی که دولت به عنوان قوهٔ برتر، واضع، متضمن و مجری این قواعد است. این اصطلاح معمولاً در مقابل حقوق طبیعی به‌کار می‌رود.

چنین نگرشی حقوق را ناشی از ارادهٔ حاکم یا قدرت می‌داند و چنان‌که از عنوان آن برمی‌آید، قانون باید وضع‌شده و اثبات‌پذیر باشد؛ یعنی قانون بایستی در جایی محقَّق شود تا بتوان آن را قانون نامید. این نگرش در برابر حقوق طبیعی قرار می‌گیرد و نمی‌پذیرد که اخلاق یا طبیعت بشر توان ایجاد قانون را برای جامعهٔ انسانی داشته باشد.

 

 

مطالب مرتبط با قوانین و مقررات: 

1- قانون اجرای احکام مدنی

2- متن قانون جرایم رایانه ای

3- متن قانون مجازات اسلامی (کتاب اول)

4- قانون‏ حمايت‏ خانواده‏ مصوب‏ سال 53

 

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.56 از 5 (34 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.