X

 دادگاه صالح و چند نکته مهم برای طلاق توافقی

دادگاه صالح و چند نکته مهم برای طلاق توافقی

طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زن و شوهر در خصوص کلیه حقوق ناشی از زوجیت با هم به توافق و تعامل رسیده و تصمیم میگیرند بدون دعوا و درگیری و طرح شکایتهای متعدد علیه همدیگر و بدون چالش اقدام به طلاق نماید و ضمن طلاق در حقوق طرفینی صلح نموده و هیچ امری را مسکوت نگذاشته و به اصطلاح فصل خصومت بنمایند.در ادامه تلاش می شود ضمن بیان چند نکته مهم در خصوص دادگاه صالح و مرجع رسیدگی صلاحیت دار، در رسیدگی به خواسته طلاق توافقی یک نمونه دادخواست و رای دادگاه خانواده که توسط وکیل متخصص طلاق و دعاوی خانواده انجام شده است، جهت اطلاع و استحضار مخاطبان گرامی ارائه شود.

  |  
بازدید: 9740
  |  
امتیاز: Article Rating

 

نکات مهم طلاق توافقی

1- در حال حاضر و با مقررات فعلی دادگاه صالح به رسیدگی به طلاق توافقی دادگاه محل اقامت خوانده یعنی زوج (شوهر) است. نظر صحیح این است که در طلاق توافقی دادگاه محل زندگی زوجه (زن) صالح به رسیدگی باشد.هر چند که در این خصوص مراجع رسیدگی به جهت توافقی و تسامحی بودن این نوع از طلاق سختگیری چندانی ندارد.

2- اگر شما انجام طلاق توافقی خود را به یک و یا دو وکیل با تجربه و متخصص طلاق توافقی و دعاوی خانواده بسپارید و اگر آن دو وکیل به خوبی با هم هماهنگ باشند، راههایی وجود دارد که حسب تشخیص و ضرورت، با ترفندهایی دعوا به نوعی طرح شود که دادخواست به دادگاهی که ما میخواهیم و صلاح میدانیم، صالح رسیدگی به دعوای طلاق توافقی ما باشد، ارجاع شود.. 

3- در شهر تهران دو مجتمع قضایی به نام های مجتمع قضایی خانواده یک واقع در اتوبان شهید محلاتی بلوار نبرد جنوبی و مجتمع قضایی دو واقع در منطقه ولنجک خیابان عدالت، به طور تخصصی و ویژه و مخصوص به رسیدگی به دعوی خانوادگی وجود دارد البته به صورت پراکنده در چند مجتمع قضایی درگیر هم شعب دادگاه خانواده مستقر هستند. مثل مجتمع قضایی شهید باهنر و مجتمع قضایی شهید مفتح و مجتمع قضایی شهید مطهری و مجتمع قضایی شاهد.

4- در حال حاضر در طلاق توافقی انجام مشاوره قبل از طلاق اجباری شده و در بسیار ی از شهرها بخصوص در شهر تهران اجرا میشود پس ضرورتا زن و شوهر متقاضی طلاق توافقی قبل از هر اقدامی باید گواهی شرکت در جلسات مشاوره را اخذ نموده باشند.

5- در صورتی که زن و شوهر متقاضی طلاق توافقی تمایل و یا توانایی شرکت در جلسات مشاوره را نداشته باشند وکلای متخصص طلاق توافقی دفتر وکالت ما توانای حذف این مرحله را به روشهایی، دارند که در صورت تمایل به انجام طلاق توافقی سریع و طلاق توافقی فوری و بدون نیاز به حضور زوجین میتوانید با دفتر وکالت دادگران حامی در تماس و ارتباط باشید.

6- برای تقدیم درخواست طلاق توافقی زن و شوهر یا وکلای دادگستری آنها باید با مدارک کامل به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند و لازم نیست به دادگاه خانواده بروند. مراحل و جریان پرونده از طریق اس ام اس به آنها اطلاع رسانی میشود.

7- در صورتیکه زن و شوهر خارج از ایران زندگی کنند و تصمیم به طلاق توافقی داشته باشنددر صورتیکه در کشور محل اقامت آنها ((دفتر اسلامی)) وجود داشته باشد زوجین میتواند پس از ثبت طلاق در دفتر اسلامی جهت انجام تشریفات آن به سفارتخانه یا کنسولگری ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه کنند و در غیر اینصورت باید به سفارت یا کنسولگری یا دفتر حفاظت منافع ایران در همان کشور مراجعه نموده و از همان کشور به دو وکیل دادگستری در ایران وکالت بدهند تا پروسه و تشریفات طلاق برای آنها به انجام برسد.

8- هرگاه یکی از زوجین مقیم خارج از کشور باشد و دیگری مقیم ایران دعوای طلاق توافقی باید در دادگاه محل اقامت فردی که در ایران است طرح شود فارغ از اینکه زوج باشد یا زوجه.

9- هرگاه هیچ یک از زوجین ساکن و مقیم ایران نباشند و ضرورت پیدا کند که دعوای طلاق توافقی توسط وکلای آنها در ایران مطرح شود دادگاه خانواده شهر تهران صلاحیت رسیدگی به طلاق را دارد.    

10- در صورتیکه زن و شوهر هر دو مقیم خارج از کشور باشند و حکم طلاق در دادگاه محل اقامت زوجین صادر شده باشد این حکم در ایران لازم الرعایه نیست و این طلاق باید در دادگاههای ایران تنفیذ شود به این درخواست اصلاحا تنفیذ حکم طلاق گفته میشود و فرقی نمیکند که طلاق توافقی باشد یا طلاق به درخواست زوج یا طلاق به درخواست زوجه.

11- دفتر وکالت ما (دادگران حامی) برای انجام طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور روشها و تمهیدات خاصی دارد تا با کمترین چالش و درگیری و در سریعترین زمان پروسه طلاق توافقی این عزیزان طی شده و نیز حکم طلاق در دفترخانه طلاق ثبت شود و البته به طبع از آن مهر طلاق در شناسنامه خورده و سند طلاق صادر شود.

12- پس از صدور حکم طلاق با اخذ گواهی قطعیت از شعبه صادر کننده حکم طرفین و یا وکلای آنها باید به یک دفترخانه طلاق مراجعه نموده و اقدام به ثبت طلاق نمایند.

13- توجه داشته باشید که مهلت اجرای حکم طلاق توافقی سه ماه از تاریخ قطعیت آن است.

14- در طلاق توافقی همان طور از اسم این نوع طلاق برمیاید از اول تا اخر زوجین با یکدیگر توافق و تعامل داشته باشند و در صورتیکه تا قبل از ثبت طلاق و پایان تشریفات طلاق هر یک پشیمان شود انجام طلاق توافقی منتفی بوده و نمی شود آن را انجام داد.

 

 

​نمونه دادخواست طلاق توافقی 

خواهان : زوجه

خوانده : زوج

وکیل زوج : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری 

وکیل زوجه : ........................ وکیل پایه یک دادگستری 

تعیین خواسته و بهای آن : صدور گواهی عدم امکان سازش

دلایل و منضماتدادخواست : 

1- تصویر مصدق سند ازدواج

2- تصویر مصدق شناسنامه و کارت ملی

3- وکالت نامه

شرح دادخواست :                                                 

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام

به استحضار عالی می رساند موکل محترم به موجب عقدنامه شماره .............. مورخ 88/12/26 در دفتر رسمی ازدواج 165 تهران به عقد دائم آقای ........... درآمده است. با عنایت به اینکه زوج الزامی به زندگی مشترک ندارد و منزل را ترک کرده و موکل محترم را مورد ضرب و شتم قرار داده و تا به حال نفقه نپرداخته و در منزل زوجه ساکن بوده. ایشان (زوج) علاوه بر شناسنامه که نکاح فیمابین موکل و زوج در آن درج شده به طور پنهانی شناسنامه دیگری بدون قید نام موکل داشته و خود را مجرد معرفی نموده است. موکل محترم به دلیل سوء رفتار و سوء معاشرت های مکرر زوج که در حدی است که ادامه زندگی مشترک را برای زوجه غیرقابل تحمل می کند و ادامه چنین زندگی با زوج موجب عسر و حرج زوجه می گردد. موکل محترم به دلیل کراهت و نفرت شدیدی که نسبت به زوج دارد در قبال بخشیدن کل مهریه به موجب مواد 1146 و 1130 و بند 4 تبصره الحاقی ماده 1130 و با عنایت به امضاء زوج در سند ازدواج (مواد1و2) مستدعی صدور گواهی عدم امکان سازش می باشد.

 

گردشکار: 

به تاریخ 90/9/2 در وقت فوق العاده شعبه: 265 دادگاه عمومی تهران ویژه خانواده به تصدی امضاء کننده ذیل تشکیل است. دادگاه با بررسی اوراق پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

 

 

رای دادگاه طلاق توافقی:

در خصوص دادخواست تقدیمی خواهان ها خانم ......... (زوجه) با وکالت مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری  و آقای .......... (زوج) مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) نظر به اینکه نصایح دادگاه در جهت التیام زوجین و تشویق و ترغیب نامبردگان به احترام متقابل مماشات با یکدیگر و انصراف از طلاق مفید و موثر نبوده و به علاوه اینکه داوران منتخب نیز به شرح نظریه تقدیمی عدم توفیق خود را در اصلاح ذات البین اعلام و چنین اظهار نمودند که زوجین بر طلاق و جدایی اصرار دارند و حقوق متقابل به شرح ذیل تراضی نموده اند. مهریه زوج تعداد 114 عدد سکه بهار آزادی می باشد که زوجه کل مهریه را در قبال طلاق خلع به زوج بذل نمود و زوج نیز قبول بذل نمود. زوجین فاقد فرزند مشترک می باشند و زوج در مورد جهیزیه،نفقه و اجرت المثل ادعایی ندارد و زوجه برابر گواهی آزمایشگاه باردار نمی باشد و زوجین نسبت به یکدیگر هیچ ادعایی ندارند.

علیهذا دادگاه با احراز رابطه زوجیت آنان به موجب مستندات پیوستی دادخواست با رعایت ماده واحده قانون اصلاح پاره ای از مقررات طلاق مصوب 1371 مجمع تشخیص مصلحت نظام گواهی عدم امکان سازش را صادر می نماید. نوع طلاق خلع(توافقی) بائن مدخوله نوبت اول می باشد . ضمنا طرفین ضمن عقد خارج لازم به یکدیگر وکالت با حق توکیل به غیر دادند که در صورت عدم مراجعه هریک از زوجین به دفتر رسمی طلاق جهت اجرای صیغه طلاق و ثبت آن طرف مقابل با حق توکیل به غیر باشد که نسبت به اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق اقدام نماید. رای صادره حضوری و قطعی می باشد.

 

 

 

 

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.38 از 5 (26 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

جمعه, 02 مهر,1400

عبدالرحمن جباری

با سلام و احترام .خانمی در اهواز دادخواست طلاق داده و در شعبه 7 دادگاه خانواده ثبت شده و احتمالا برای برج 8 تعیین وقت رسیدگی میشود، شوهرش ساکن آبادان است. این خانم اخیرا به شهر تهران نقل مکان کرده و ساکن تجریش شده است. آیا این خانم می‌تواند درخواست انتقال پرونده جهت ادامه روند رسیدگی به تهران بکند؟با تشکر


پاسخ وکیل:
با سلام
خیر چنین امکانی وجود ندارد.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.