X

 دادخواست، رای و پرونده مطالبه وجه سفته

دادخواست، رای و پرونده مطالبه وجه سفته

دارنده سفته یا به تعبیر قانونگذار فته طلب به دو طریق میتواند در دادگاه حقوقی طرح دعوای مطالبه وجه و مطالبه طلب نماید ، یکی به اداره واخواست سفته مراجعه نموده و سفته خود را واخواست کند. واخواست سفته بسیار شبیه گواهی عدم پرداخت یا برگشت چک است، بعد از این دارنده سفته واجد تمامی حقوقی مندرج در قانون تجارت برای دارنده سفته خواهد بود یعنی به درخواست او خارج از نوبت رسیدگی میشود و میتواند از تاریخ واخواست، خسارت تاخیر تادیه مطالبه نماید و نیز بدون نیاز به سپردن خسارت احتمالی موضوع ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی تامین خواسته و توقیف اموال بگیرد. و دیگر اینکه دارنده سفته بدون واخواست دادخواست مطالبه وجه سفته بدهد که در این فرض با سفته دقیقا مثل یک برگه رسیده عادی رفتار میشود و دارنده آن از امتیازات قانونی سفته بهره ای نمی برد.در صورت نیاز به مشاوره حقوقی متخصص سفته و وکیل متخصص دعاوی حقوقی و وکیل با تجربه در زمینه اسناد تجاری و اعطای وکالت جهت مطالبه وجه سفته با دفتر وکالت ما تماس بگیرید.

 

  |  
بازدید: 81822
  |  
امتیاز: Article Rating

دادخواست مطالبه سفته

 

نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته 

خواهان :  ............

خوانده :   ...........

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری 

تعیین خواسته و بهای آن: 

تقاضای صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ دویست و مطالبه وجه سفته (سه فقره) به مبلغ  بیست میلیون ریال و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست لغایت پرداخت به انضمام هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل

دلایل و منضمات: 

1- فتوکپی مصدق سفته ها 

2- وکالت نامه

متن دادخواست مطالبه سفته                                             

ریاست محترم دادگاه

احتراما به وکالت از خواهان به استحضار می رساند:

خوانده فوق به موجب سه فقره سفته به شماره های ...... و ........ هرکدام به مبلغ 100/000 ریال و 131/059 به مبلغ دو میلیون ریال جمعا دویست و بیست میلیون ریال به موکل بدهکار می باشد که علیرغم مراجعات مکرر حاضر به پرداخت دین و بدهی خود نمی باشد علیهذا از دادگاه محترم صدور حکم بر محکومیت وی به پرداخت مبلغ یاد شده و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست لغایت پرداخت وجه به انضمام هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعا می باشد.

 

متن دادنامه مطالبه وجه سفته

پرونده کلاسه : ..............           

شعبه :  155 دادگاه عمومی (حقوقی) مجتمع شهید محلاتی تهران دادنامه         

شماره : .........

خواهان : آقای ......... با وکالت مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری به نشانی ...............

خوانده : آقای ........... به نشانی ......................

خواسته : مطالبه وجه سفته

متن رای دادگاه دعوای مطالبه وجه سفته

در خصوص دادخواست تقدیمی آقای ............ با وکالت آقای مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری، به طرفیت .......... به خواسته مطالبه وجه سه فقره سفته به شماره 200194 و 200195 هرکدام به مبلغ بیست میلیون ریال و 131059 به مبلغ دو میلیون ریال جمعا دویست و بیست میلیون ریال با احتساب هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل و خسارت تاخیر تادیه لغایت یوم الوصول با توجه به دادخواست تقدیمی وکیل خواهان و وجود اصل سه فقره سفته موصوف در ید وی که دلیل اشتغال ذمه خوانده می باشد و با عنایت به این که خوانده در قبال دعوی مطروحه دفاع و ایرادی معمول نداشته و دلیلی بر برائت ذمه خود به دادگاه ارائه و ابراز ننموده است لذا دعوی خواهان به نظر ثابت تشخیص و با استناد به مواد 307 و 309 قانون تجارت و مواد 198 و 519 و 522 قانون آیین دادرسی مدنی رای به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ دویست و بیست میلیون ریال بابت اصل خواسته و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست تا زمان پرداخت با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی اعلام می گردد و پرداخت هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه در حق خواهان صادر و اعلام می نماید رای صادره غیابی محسوب و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ واخواهی در این دادگاه و ظرف بیست روز پس از آن قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان می باشد.

رئیس شعبه 153 دادگاه عمومی حقوقی تهران

 

وکیل مطالبه وجه سفته

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص سفته و اسناد تجاری کلیک کنید  - 88019243

 

متن دادخواست واخواهی سفته

خواهان : ......... 

خوانده : .........

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری 

خواسته :

1- واخواهی از دادنامه شماره 123456789  

2- جلب ثالث مجلوبین به شرح دادخواست

دلایل و منضمات: 

1- وکالت نامه دادگستری   

2- دادنامه واخواسته 

3- صورت هزینه های مشترک فیمابین طرفین 

4- حسب تشخیص مقام محترم قضایی ارجاع امر به کارشناس

شرح دادخواست واخواهی مطالبه وجه سفته

ریاست محترم دادگاه

ریاست محترم شعبه 153 دادگاه عمومی

احتراما به وکالت از موکل به عرض عالی می رسانم:

1- سفته مذکور بابت بدهی مورد ادعای خواهان بدوی از اینجانب و برادرانم (مجلوبین ثالث) به ایشان داده شده است.

2- واخوانده تا کنون بیش از مبالغ مذکور تحت عناوین متعدد و مختلف از اینجانب و برادرانم دریافت نموده است.

3- با عنایت به مراتب فوق و ضمایم پیوست تقاضای رسیدگی و حسب مورد ارجاع امر به کارشناس را دارم.

با تشکر و تقدیم احترام مجدد

 

رای دادگاه مطالبه سفته

پرونده کلاسه :  ...............       

شعبه : 153 دادگاه عمومی (حقوقی) مجتمع شهید محلاتی تهران         د

ادنامه شماره : .................

واخواه : آقای ............ با وکالت ............... به نشانی ................

واخوانده : آقای ........... با وکالت .............. به نشانی ................

خواسته: مطالبه وجه سفته (واخواهی)

متن رای دادگاه (واخوهی از حکم) مطالبه وجه سفته

در خصوص واخواهی آقای ........... فرزند ........... با وکالت آقای مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری، از دادنامه شماره .......... مورخه 1390/12/09 این دادگاه که حکم محکومیت واخواه به پرداخت 220 میلیون ریال اصل خواسته و خسارت تاخیر تادیه و حق الوکاله وکیل و هزینه دادرسی صادر شده است موضوع دادخواست خواهان اولیه با وکالت ..........، واخواه مدعی است که طی دادنامه 35 مورخه 90/1/17 به اتفاق مادر و برادرانش به پرداخت 189,188,500 ریال اصل خواسته و 3,528,770 ریال هزینه دادرسی و 1,200,000 ریال کارشناسی و حق الوکاله وکیل محکوم شده اند اجرائیه صادر شده است و مادر واخواه جلب شده است و در پاسگاه به جای محکوم به سفته را صادر و تحویل داده است و مدعی است که سفته ها در اضطرار صادر شده و بدهی ندارند و شهود معرفی کرده اند که شهادت داده اند لکن نظر به اینکه واخواه طی دادنامه محکوم شده بود و اجرائیه صادر شده بود و با دادن سفته محکوم به به سند تجاری تبدیل شده است و واخوانده دیگر نمی تواند حکم فوق را اجرا نماید اکنون جای ورود به ماهیت دین نیست زیرا دین با حکم دادگاه احراز شده بود و اگر به آن حکم اعتراض یا واخواهی داشتند می توانستند به آن اعتراض و دلایل خود را تقدیم نمایند. این دادگاه در صورت ورود به ماهیت و قبول اعتراض در حقیقت حکم قطعی دیگری را از بین برده است که نقض حکم دیگر در چارچوب اعتراض و واخواهی و اعتراض ثالث میسر است. نظر به اینکه واخواه دلیل و مدرکی بر نقض یا فسخ دادنامه ارائه و اقامه ننموده است و حکم وفق مقررات قانونی صحیحا صادر شده است و رای غیابی با اصلاح اینکه سفته شماره 200194 مبلغ یکصد میلیون ریال و سفته شماره 200195 مبلغ یکصد میلیون ریال و سفته شماره 131059 مبلغ بیست میلیون ریال که البته خواهان اصلی در متن دادخواست مبلغ آن را دو میلیون ریال نوشته بود و دادگاه در رای غیابی آورده بود هرکدام بیست میلیون ریال و دو میلیون ریال جمعا دویست و بیست میلیون ریال در حالیکه جمع دو فقره بیست میلیون ریال و یک فقره دو میلیون ریال میشود چهل و دو میلیون ریال نه دویست و بیست میلیون ریال لذا با اصلاح فوق عینا تایید می گردد (محکوم به دویست و بیست میلیون ریال صحیح است). رای صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد. در خصوص دعوی واخواه به طرفیت آقایان .......... و ........... و خانم .......... به عنوان جلب ثالث با توجه به ایراد وکیل واخوانده به این که در وکالت نامه اختیار جلب ثالث لحاظ نشده بود و وارد بودن ایراد لذا مستنئا به بند 5 ماده 84 و ماده 89 قانون آیین دارسی مدنی قرار رد دعوی صادر و اعلام می گردد قرار صادره ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

 

متن دادنامه تجدیدنظر خواهی سفته

پرونده کلاسه :  .................          

شعبه : 153 دادگاه عمومی (حقوقی) مجتمع شهید محلاتی تهران           

دادنامه شماره : ...............

خواهان : آقای .......... با وکالت ........... به نشانی ..............

خوانده : آقای .......... با وکالت ............ به نشانی ...............

خواسته : اعسار از پرداخت هزینه دادرسی تجدیدنظر

رای دادگاه تجدیدنظر در خصوص مطالبه جه سفته

در خصوص دادخواست آقای ............ با وکالت .......... به طرفیت ............. با وکالت .......... به خواسته اعسار از پرداخت هزینه دادرسی در مرحله تجدیدنظر نظر به اینکه خواهان می بایست دادخواست اعسار خود را بر اساس ماده 506 قانون آیین دادرسی مدنی (در شهادتنامه مشخصات و شغل و وسیله امرار معاش مدعی اعسار و عدم تمکن مالی او ... ذکر گردد) تنظیم نماید در حالی که چنین عمل ننموده است و شهود از بستگان نسبی تجدیدنظرخواه است و تجدیدنظرخوانده مدارکی ارائه کرده است که حاکی از ملائت تجدیدنظرخواه در پرداخت هزینه دادرسی می باشد لذا مستندا به مواد 2 و 506 و 507 و 197 قانون آیین دادرسی مدنی و ماده 23 قانون اعسار حکم به رد دعوی تجدیدنظرخواه از پرداخت هزینه دادرسی در مرحله تجدیدنظر صادر و اعلام می گردد. رای صادره حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.

قاضی مامور به خدمت در شعبه 153 دادگاه حقوقی تهران

 

 

 

سوالات حقوقی متداول - مطالبه وجه سفته


1- بابت طلب خود سفته دارم ايا ميتوانم سفته به اجرا بگذارم ؟

پاسخ وکیل :

وقتی سفته بدون تاریخ به شما داده میشود یعنی این اختیار را دارید که خود در آن تاریخ بزنید در واقع برای صحت یک سفته وجود مبلغ و امضای بدهکار کافی است.

در مورد اسم متعهد هم درست است که نام وی در قسمت مربوطه نوشته نشده ولی چون بدهکار سفته را امضا کرده است و شما میتوانید خود نام بدهکار را در سفته درج نماید. البته بهتر بود برای اینکه طرف شما بهانه جویی نکند و دعوا را با مانع مواجه ننماید سفته به صورت کامل صادر میشود. لازم است بدانید سندی که دست شماست و آن را سفته می نامید تا وقتی که واخواست نشده، سفته نیست و یک سند عادی حاوی طلب است. 


2- چه زمانی می توانم درخواست تامین خواسته برای سفته بدهم ؟

پاسخ وکیل :

قبل از سررسید سفته اصولاً نمیتوانید درخواست تامین خواسته بکنید و متاسفانه برای مشکل شما راه کار قانونی وجود ندارد. با این وجود مطابق بند ((د)) ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی در صورتیکه بتوانید قاضی را مجاب کنید که تامین خواسته و توقیف اموال ضرورت دارد میتوانید با سپردن خسارت احتمالی درخواست تامین خواسته یا توقیف اموال بنمائید.  


3-میخواهم سفته را برای ضمانت حسن انجام کار نزد کارفرما بگذارم چطور اینکار را انجام بدهم ؟

پاسخ وکیل  :

لازم است شماره و مشخصات سفته ها را در قراردادتان قید کنید و متذکر شوید که سفته ها بابت ضمانت حسن انجام کار در اختیار کارفرما قرار میگیرد. 


4- مطالبه وجه سفته و خسارت تاخیر تادیه آن به چه صورت است ؟

پاسخ وکیل :

در صورتی که سفته واخواست شده باشد و مبلغ آن مطالبه شده باشد، دارنده سفته می تواند خسارت تاخیر تادیه را هم درخواست کند، در غیر این صورت تنها مبلغ مذکور در سفته قابل مطالبه است و از ماترک (اموال باقیمانده) از صادرکننده سفته که فوت کرده برداشت می شود.

چند نکته مهم : 

1- اگر سفته واخواست نشده باشد یک سند عادی محسوب میشود و سند تجاری نیست و دارنده از زمان مطالبه می تواند خسارت تاخیر تادیه یا خسارت دیرکرد مطالبه نماید.

2- اگر سفته واخواست شده باشد دارنده از زمان مندرج از سفته می تواند درخواست محاسبه خسارت را بنماید.

3- اگر ثابت کنید مهریه شما در زمان عقد 150 هزار تومان بوده نه مستند به سفته بلکه مستند به مقررات و احکام مهریه می توانید آن را به نرخ روز مطالبه نمائید. 

4- بنظر بسیاری از قضات بعد از فوت فرد به بدهی های او خسارت تاخیر تادیه تعلق نمی گیرد. پس ممکن است میزان خسارت دیرکرد فقط در زمان فوت محاسبه شود. 

5-اگر منظور شما از حق تمبر هزینه دادرسی است، به طور کلی هزینه دادرسی دعاوی حقوقی سه و نیم درصد خواسته است. که با اصل خواسته مشخص میشود و نه میزان خسارت تاخیر تادیه .

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.59 از 5 (34 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

ﺳﻪشنبه, 28 شهریور,1402

هادی

مطالب کاملا درست و محکمی است و خیلی از موارد را برای اینجانب روشن ساخت

یکشنبه, 31 اردیبهشت,1402

میرناصراسماعیلی

با عرض سلام و خسته نباشید استاد شما در تهران فعالیت دارید؟میخواهم در مورد یک سفته عندالمطالبه به مبلغ چهارصد میلیون تومان که از بدهکار در دست بنده هست در مورد وکالت این پرونده رو قبول زحمت کنید با شما صحبت کنم


پاسخ وکیل :
با سلام
بله ، تهران محدوده میدان فاطمی هستیم.جهت هماهنگی با تلفن های دفتر تماس بگیرید. 88019244-88019243

شنبه, 01 خرداد,1400

کیوان

بسیار عالی و کامل بود . ممنون دستتان درد نکنه . خدا قوت

پنجشنبه, 23 بهمن,1399

اصغر

با سلام تشکر از اساتید محترم

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.