X

 نمونه رای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

نمونه رای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

در کلیه دعاوی خواهان بدوی یا تجدیدنظرخواه یا واخواه (معترض به رای غیابی) یا فرجام خواه یا متقاضی اعاده دادرسی و بطور کلی هر متقاضی و خواهان در دادگستری موظف است هزینه دادرسی راجع به رسیدگی به درخواست خود را به محکمه پرداخت کند (این هم یکی از تناقض های قوه قضاییه یا عدلیه اسلامی که مدعی تبعیت از شریعت است ولی دستور راجع به عدم پرداخت پول در قبال قضاوت را رعایت نمی کند).

  |  
بازدید: 22151
  |  
امتیاز: Article Rating

 

نکاتی در خصوص هزینه دادرسی

  • در دعاوی غیر مالی و کیفری معمولاً هزینه دادرسی مبلغ قابل توجهی نیست اما در دعاوی حقوقی به ترتیب در مراحل بدوی و تجدیدنظر و فرجام از مبلغ 3/5 درصد خواسته به بالا باید به عنوان هزینه دادرسی به محکمه پرداخت شود
  • نکته قابل توجه و یادگار به یاد ماندنی دوره ریاست سیاه آقای آملی لاریجانی اینکه بدون توجه به عدم تناسب و منطقی بودن افزایش مبلغ هزینه دادرسی در فرضی که درصدی برای آن تعیین شده است و عدم امکان مقایسه با موردی که تعرفه خدمات مبلغ مشخصی است و لازم است در طول زمان تعدیل شود، آمده و مبلغ 2.5 درصد را 3.5 درصد کرده .اگر این تفکر غلبه داشته باشد و با فرمول ایشان 10-15 سال دیگر باید مبلغ هزینه دادرسی 100% خواسته شود!!!!!!!!!
  • هزینه دادرسی در دعاوی مالی وجه نقد یا چیزی که ارزش ان مشخص است (مثل طلا یا ارز خارجی) 3.5 درصد ارزش آن است.
  • هزینه دادرسی در دعاوی مالی راجع به اموال منقول اگر شامل بند قبل نباشد مبلغی است که خواهان در دادخواست قیمت گذاری یا تقویم می کند.
  • هزینه دادرسی در دعاوی مالی راجع به اموال غیر منقول ( ملک، زمین، آپارتمان) عبارت است از قیمت منطقه ای این اموال که مطابق فرمولی که وزارت دارایی آن را تعیین می نماید، از سوی دفاتر خدمات قضایی محاسبه و تعریف می شود.
  • هزینه دادرسی فقط در فرضی که خواسته وجه نقد باشد یا خواسته چیزی باشد که ارزش مشخصی دارد ممکن است رقم نگران کننده و غیر قابل مسامحه ای بشود و در همین فرض است که ممکن است خواهان دادخواست اعسار از هزینه دادرسی بدهد.
  • بر خلاف تصور بسیاری حضور وکیل در دعوای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی ممنوع نیست و این امکان وجود دارد که مسئول پرداخت هزینه دادرسی( خواهان بدوی یا تجدیدنظر خواه یا واخواه و یا .....) برای تقاضای اعسار وکیل بگیرد.هم چنین است برای خوانده دعوای اعسار از هزینه دادرسی.
  • کسی که یک بار در مرجعی از پرداخت هزینه دادرسی معاف می شود این امکان وجود دارد که در مراحل بعد بدون نیاز به درخواست و دادخواست جداگانه از پرداخت هزینه دادرسی معاف شود.

 

 

 

رای دادگاه اعسار از هزینه دادرسی

پرونده کلاسه ........... شعبه 28 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران دادنامه شماره............

خواهان : خانم ............ به نشانی ................

خوانده : آقای ......... با وکالت آقای ........... به نشانی .......................

خواسته: اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

گردشکار : خواهان دادخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده – مقرر دادگاه به تصدی امضاکننده زیر تشکیل است با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید:

رای دادگاه اعسار از هزینه دادرسی :

در خصوص دعوی اعسار خانم .......... به طرفیت آقای .......... از پرداخت هزینه دادرسی در مرحله تجدیدنظرخواهی از دادنامه ........... این دادگاه محکومیت به پرداخت پانصد و پنج میلیون ریال و خسارات قانونی با توجه به اوراق پرونده خواهان در وقت دادرسی حاضر نگردید و علیرغم ابلاغ شهود خود را معرفی ننمود. آقای ........ وکیل خوانده معرفی و از دارایی خواهان اظهار بی اطلاعی نمود. دادگاه دعوی خواهان را فاقد ادله اثباتی دانسته و مجکوم به رد اعلام می نماید. رای صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.

 

مطالب مرتبط با دادرسی :

1- شرایط لازم برای اهلیت اقامه دعوا، شرایط شاکی و خواهان

2- روش دفاع در دادگاه و جلسه رسیدگی، ایرادات دادرسی

3- دعوای اعسار و تقسیط محکوم به - وکیل برای اعسار

4- آیا برای اعسار و تقسیط میشود وکیل گرفت؟

 

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.54 از 5 (39 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

شنبه, 13 شهریور,1400

امیرعلی

درود و عرض ادب سپاس بابت دانش بی انتها و تخصص اساتید..عذرخواهی میکنم دادخواست اعسار به همره اصل خواسته رو در دادگاه مطرح نمودم و دادگاه به دلیل عدم درج موارد ضروری در استشهادیه قرار عدم استماع دعوی صادر کرد..حالا سوالم اینه برا طرح مجدد دادخواست اعسار باید منتظر بمونم تا فرصت تجدید نظرخواهی خوانده هم تموم بشه یا خیر؟دوم اینکه با توجه به وکالت نامه های الکترونیکی آیا نیاز هست مجدد با موکل وکالت نامه جدید تهیه کرد یا همون قبلیه کفایت میکنه..ممنون از لطف شما


پاسخ وکیل:
با سلام
لازم نیست برای طرح مجدد دعوا منتظر قطعیت بمانید. ضمناً چنین رایی فقط برای خواهان قابل تجدیدنظر است و نه خوانده. شما می توانید با اعلام انصراف از تجدیدنظرخواهی و اسقاط حق آن دادخواست جدید بدهید. همان وکالتنامه اگر مخصوص یک دعوا نباشد و مشخصات یک دعوا در آن درج نشده باشد قابلیت استفاده مکرر را دارد.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.