X

 مشاوره حقوقی قبل از ازدواج - مشاور خانواده

مشاوره حقوقی قبل از ازدواج - مشاور خانواده

ازدواج مهمترین قرارداد زندگی هر فرد است که ابعاد زندگی اجتماعی، روانی و اقتصادی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد به همین دلیل انجام مشاوره حقوقی قبل از ازدواج و آشنایی با حقوق و تکالیف هر یک از طرفین به ویژه زوجه دارای اهمیت زیادی است.توصیه می شود زن و شوهر قبل از تاسیس خانواده و انعقاد عقد نکاح و ازدواج برای اطلاع از حقوق قانونی و عواقب پذیرش و امضای شرایط و مفاد عقدنامه قبل از امضای آن و قبل از مراسم عقد حتما با یک وکیل خانواده و مشاور حقوقی متخصص دعاوی خانواده مشورت نمایند.

  |  
بازدید: 3723
  |  
امتیاز: Article Rating

 

مشاوره حقوقی قبل از ازدواج 

  • مشاوره حقوقی قبل از انجام هر قراردادی یکی از مهمترین ویژگی افرادی عاقل و خودگراست که طرفین با حقوق و تکالیف خود به خوبی آشنا می شوند.
  • در قرارداد ازدواج در صورت سکوت طرفین یک سری الزامات به حکم قانون ایجاد می شود که در این الزامات قانونی وضعیت حقوقی زوجین نابرابر می باشد.
  • برای مثال قبل از ازدواج برای خانم تحصیل، اشتغال، خروج از کشور نیازمند گرفتن اجازه از کسی نمی باشد اما بعد از ازدواج ممکن است ادامه تحصیل یا اشتغال یا خروج از کشور برای خانم با محدودیت هایی روبرو شود.
  • امروزه در اکثر کشورها، حضانت فرزند با مادر می باشد مگر اینکه توافق صورت بگیرد ولی در ایران طبق قوانین، حضانت تنها تا سن 7 سالگی، با مادر است و پس از آن با پدر می باشد.
  • با توجه به مواردی که ذکر شد، در ازدواج، در نظام قانونی اش، موقعیت زوج و زوجه نابرابر است اما می توان از نظام قانونی به سوی نظام قراردادی عبور کرد و بسیاری از این مواردی که ذکر شد با توافق طرفین به زوجه واگذار گردد که نیازمند آگاهی از قوانین و مقررات می باشد.
  • افراد معمولی، معمولا با این قوانین آشنایی ندارند. بنابراین، این ضرورت وجود دارد که طرفین قبل از ازدواج برای آگاهی از تکالیف و تعهدات در مقابل یکدیگر با یک مشاور حقوقی و  مشاور خانواده مشورت نمایند.
  • موضوع دیگری که وجود دارد و باید به اطلاع طرفین رسیده شود، وجود حق طلاق برای زوج است. زوج به دلیل داشتن حق طلاق در سند ازدواج، به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند همسرش را طلاق بدهد البته به شرط تادیه کلیه حقوق مالی زوجه ولی زوجه برای گرفتن طلاق یا باید شرایطی که در سند نگاح است را ثابت کند تا بتواند به وکالت از جانب زوج طلاق بگیرد یا اینکه از دادگاه تقاضای حکم طلاق کند و مسیر طولانی را سپری کند که اینها همگی نشان دهنده، عدم برابری جایگاه زن و مرد در هنگام ازدواج است.
  • زوجین می توانند با مراجعه به مشاور خانواده و گرفتن مشاوره حقوقی از تکالیف و وظایف خود درمقابل یکدیگر آگاه شوند و با آگاهی درباره این موضوع مهم و سرنوشت ساز تصمیم بگیرند.

 

 

مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج:

  • یکی از مهمترین اختلافاتی که بین زوجین وجود دارد، عدم شناخت شخصیت یکدیگر و عدم شناخت تفاوتهای شخصی است که این عدم شناخت منجر به عدم درک یکدیگر و در نهایت جدایی می شود.
  • براساس تیپ شخصیت شناسی M.B.T.I شانزده نوع تیپ شخصیتی متفاوت وجود دارد که براساس معارهایی همچون درون گرا یا برون گرا بودن، شخصی یا حسی بودن، منطقی یا احساسی بودن، ساختار یا منعطف بودن، تیپ های شخصیت متفاوتی شکل می گیرند که شناخت ویژگی های هر یک از این تیپ های شخصیتی و درک رفتار آنها توسط افراد عادی امکان پذیر نمی باشد و نیازمند مراجعه به روانشناس می باشد.
  • آنچه در این تیپ های شخصیتی اهمیت دارد، هماهنگ بودن دو تیپ شخصیتی با یکدیگر می باشد و نه صرفا مثل هم بودن اگر تیپ های شخصیتی فاصله معناداری از یکدیگر داشته باشند، درک رفتار یکدیگر برای شان مشکل خواهد بود و کم کم منجر به عدم تفاهم و جدایی می شود.
  • آنچه برای ازدواج مهم است شناخت تفاوت هاست و این مهم جز با مراجعه به روانشناس و متخصص امر حاصل نمی شود. تفاهم داشتن به معنای درک تفاوت هاست و این درک و شناخت جز با مطالعه و آگاهی و مراجعه به متخصص و مشاور خانواده ممکن نمی باشد.

 

 

 

مطالب مرتبط با مشاور و مشاوره خانواده :

1- مشاوره اجباری قبل از طلاق توافقی

2- دلایل و موارد 9 گانه طلاق به درخواست زن

3- حق طلاق زن، وکالت طلاق توافقی برای زوجه

4- چگونه یک وکیل خوب و مجرب برای طلاق و خانواده پیدا کنم؟

 

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.22 از 5 (23 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.