X

 قرار جلب به دادرسی (مجرمیت)

قرار جلب به دادرسی (مجرمیت)

قرار جلب به دادرسی تصمیمی است که مقام قضایی دادسرا (دادیار یا بازپرس) پس از اینکه نظر به مجرم بودن مرتکب، داشت اقدام به صدور قرار مجرمیت می نماید.پس از صدور قرار جلب به دادرسی یا همان قرار مجرمیت پرونده برای اتخاذ تصمیم و تعیین میزان مجازات به دادگاه کیفری دو فرستاده می شود.قانونگذار قانون آیین دادرسی کیفری در قانون جدید به جای قرار مجرمیت از واژه جلب به دادرسی استفاده نموده و این با دستور جلب و یا دستور بازداشت که منجر به دستگیری یا بازداشت مرتکب می شود متفاوت است و در واقع قرار جلب به دادرسی حکایت از نظر مثبت دادسرا و مرجع تحقیق به وقوع جرم دارد و نتیجه آن ادامه جریان پرونده و تشکیل جلسه محاکمه در دادگاه کیفری دو است.

  |  
بازدید: 194032
  |  
امتیاز: Article Rating

 

قرار جلب به دادرسی 

  •   وقتی شکایتی علیه کسی طرح و تحقیقات درباره او انجام شود، مقام قضایی دادسرا یعنی بازپرس یا دادیار ممکن است چند تصمیم مختلف بگیرد. یکی از تصمیمات این است که قرار منع پیگرد یا منع تعقیب متهم را صادر کند.
  •  قرار دیگری که در موارد خاص صادر می شود، قرار موقوفی تعقیب است که در صورتی که متهم فوت کرده یا جرمش مشمول مرور زمان شده باشد، صادر می شود و دیگر قابل تعقیب نیست.
  • یکی دیگر از قرارها نیز قرار مجرمیت است. هنگامی که مجرم بودن متهم برای بازپرس احراز شود، قرار مجرمیت صادر می شود. بازپرس در ادامه، پرونده را به دادستان ارجاع می دهد تا وی کیفرخواست صادر کند.
  •  گاهی بازپرس پس از رسیدگی به موضوع، برای متهم قرار منع پیگرد یا منع تعقیب صادر می کند؛ یعنی اعلام می کند که متهم یا به دلیل کافی نبودن دلایل یا به دلیل جرم نبودن عملی که به او نسبت داده شده است، قابل تعقیب نیست و باید رها شود. در این موارد، شاکی و دادستان حق تجدیدنظرخواهی و اعتراض به این قرار را دارند.
  •  وقتی که دادستان یا شاکی از این قرار تقاضای تجدیدنظر و به آن اعتراض کنند، برای رسیدگی به این اعتراض، پرونده به دادگاه خواهد رفت و دادگاه موارد را بررسی می کند و چنانچه به این نتیجه برسند که متهم قابل تعقیب است و قرار بازپرس دال بر غیر قابل تعقیب بودن متهم صحیح نیست، قرار بازپرس را نقض می کند و «قرار جلب به رسیدگی» صادر می شود.
  • جلب به رسیدگی یا جلب به دادرسی یعنی اینکه دادگاه تشخیص می دهد که این پرونده باید دارای قرار مجرمیت و کیفرخواست باشد و قابل طرح در دادگاه است.
  • نتیجه صدور قرار جلب به دادرسی این است که متهم باید جهت رسیدگی به اتهام و دفاع ماهوی و تعیین میزان مجازات در دادگاه کیفری حاضر شود.

 

 

مطالب مرتبط قرار جلب به دادرسی : 

1- موارد ممنوع الخروجی و راههای رفع ممنوع الخروجی

2- جرم خیانت در امانت، صورت های خاص

3- آدرس دادسراهای شهر تهران (نشانی جدید)

4- اعاده دادرسی در قوانین كیفری وکیل کیفری

 

 

 

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
3.14 از 5 (85 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

دوشنبه, 02 بهمن,1402

عاطفه

خیلی عالی بود ممنونم🙏🌹

چهارشنبه, 29 آذر,1402

علی ب.

با تشکر از ساده سازی مطلب برای کسانی که با این اصطلاحات آشنایی ندارند.
سوالی دارم: بعد از صدور قرار به جلب رسیدگی ، آیا همان مرجع تجدید نظر کننده خودش مسیول ادامه پرونده است یا دوباره پرونده به بازپرسی اعاده میشود؟ این کار اتوماتیک است یا شاکی باید دادخواست دیگری تنظیم و ارایه نماید؟

جمعه, 19 اسفند,1401

سید

بسیار مفید بود

ﺳﻪشنبه, 09 اسفند,1401

املشی

سلام،باتشکرازتوضیح خوب وکارآمدتون به زبان ساده،امیدوارم برای سایرمواردقانونی هم به زبان ساده ترمطلب بزارید تامردم بدونن وسوادقضایی شون بره بالا وبرعلیه افرادبی قانون وهنجارشکن استفاده کنند

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.