X

 سامانه ثنا - ابلاغ الکترونیک - عدلیران

سامانه ثنا - ابلاغ الکترونیک - عدلیران

سامانه ثنا، سامانه ایست که توسط قوه قضائیه طراحی شده است تا کلیه اقدامات مربوط به ابلاغ اوراق قضایی از طریق این سامانه صورت پذیرد. این سامانه الکترونیکی به موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب1392 برای استفاده ی طرفین دعوا، نمایندگان قانونی آنان، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط برای ثبت دعاوی، پیگیری آنها ، ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی الکترونیکی طراحی شده است.به موجب این سامانه و برای انجام امور مذکور هر شخص موظف به داشتن حساب کاربری به نام خود می باشد. حساب کاربری عبارت است از نشانی الکترونیکی که به هر یک از مراجعان به قوه قضائیه به منظور دسترسی به سامانه ابلاغ اختصاص داده میشود.ماده 9 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی مقرر میدارد: "مرکز موظف است برای کلیه اصحاب دعوا، وکلا، نمایندگان قانونی، کارشناسان و دیگر اشخاص مرتبط با پرونده قضایی حساب کاربری ایجاد نماید. همچنین، مراجعان به قوه قضاییه نیز موظف اند جهت انجام امور قضایی خود حساب کاربری دریافت نمایند.تبصره ـ پس از دریافت حساب کاربری از طریق سامانه ثنا، در تمام مواردی که نیاز به ابلاغ باشد از این نشانی استفاده می شود."

  |  
بازدید: 26693
  |  
امتیاز: Article Rating

 

اهداف و کارکردهای سامانه ثنا 

این سامانه طراحی شده است تا افراد با ثبت نام در آن امکان دسترسی به کلیه اطلاعات مربوط به پرونده های قضایی خود را داشته باشند. اطلاعاتی از جمله ابلاغ زمان رسیدگی، اخطارهای دادگاه، کلیه آراء و قرار های صادره، احضار افراد، اعتراضات و ... .

بنابراین همان طور که ملاحظه میشود دیگر ابلاغات و اوراق قضایی به صورت فیزیکی و کاغذی به افراد صورت نمی پذیرد که از نتایج این امر این است که ابلاغها بسیار سریعتر صورت میگیرد در نتیجه این موضوع باعث سرعت بخشیدن به روند دادرسی میشود.

علاوه بر این با این روش ابلاغ، احتمال اینکه افراد از محتوای آن مطلع نشوند بسیار کاهش می یابد و زمینه تضییع حقوق افراد از بین میرود. (رفع مشکلات ناشی از ابلاغ فیزیکی)

افرادی که در سامانه ثنا ثبت نام نموده اند چنانچه مشتکی عنه یا خوانده دعوایی قرار گیرند احتمال اینکه از دعوای مذکور اطلاع نیابند نسبت به قبل کاهش یافته است.با این روش ابلاغ حجم افراد مراجعه کننده به مراجع قضایی بسیار کاهش مییابد.

 

 

ثبت نام در سامانه ثنا:

1- ثبت نام ثنا توسط اشخاص:

وارد سامانه ثنا به آدرس http://sana.adliran.ir/sana شوید. سپس برای ثبت نام شخص حقیقی وارد قسمت ثبت نام بر خط شوید، در قسمت های مربوطه اطلاعات هویتی خواسته شده را وارد نمایید.در ادامه شرایط ثبت نام در سانامه را تایید نمایید.در مرحله بعد اطلاعاات تماس و اطلاعات مربوط به اقامتگاه و سایر اطلاعات مربوط به شغل و میزان تحصیلات را تکمیل نمایید.

در مرحله بعد کد ارسال شده به شماره تلفن همراه خود را در قسمت مربوطه وارد نمایید.در این مرحله یکی از کارگزاران معرفی شده را انتخاب نمایید و هزینه احراز هویت (معادل 9000 تومان) را پرداخت نمایید.(با استفاده از کارت بانکی)

پس از پرداخت مبلغ مذکور مراحل مربوط به احراز هویت را انجام دهید :

  • با استفاده از دوربین موبایل یا وب کم مطابق آنچه خواسته شده عکس چهره خود را بگیرید.
  • سپس با لمس صفح موبایل، امضای الکترونیک خود را ثبت نمایید.
  • متن یک عبارت به شما نشان داده می شود.دکمه مربوط به ضبط یک ویدئو را فشار داده و عبارت مربوطه را با صدای خود بخوانید و در نهایت ان را ارسال نمایید.

2- ثبت نام ثنا توسط دفاتر خدمات قضایی الکترونیک:

میتوانید برای اقدام به ثبت نام از ابتدا با همراه داشتن مدارک شناسایی(شناسنامه و کارت ملی) ، به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه نمایید.

در صورت ثبت نام در این سامانه هر فرد مکلف میباشد در صورتی که در اطلاعات ثبت شده در سامانه از قبیل آدرس ، تلفن همراه ، نام و ... ) تغییری ایجاد شد ، تغییرات را بلا فاصله در سامانه ثبت نماید . (ماده 12 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی) و مسئولیت عدم ثبت تغییرات مذکور به عهده خود شخص می باشد.

پس از ثبت نام برای ورود به پورتال شخصی خود در سامانه ابلاغ و اطلاع رسانی اشخاص حقیقی سایت عدلیران  باید کد ملی و رمز شخصی خود را که در هنگام ثبت نام به شما اختصاص یافته وارد نمایید. در این صورت کدی به شماره همراهی که در زمان ثبت نام در سامانه ثنا اعلام نموده اید  ارسال میگردد که با وارد کردن آن کد میتوانید وارد صفحه شخصی خود شوید. مهلت اعتبار این کد 24 ساعت میباشد و پس از انقضاء این مهلت برای ورود مجدد به سامانه، (با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی) کد جدیدی برای شما ارسال میگردد.

 

 

فواید سامانه ثنا:

الف) فواید سامانه ثنا برای وکلا:

  • بر اساس بند ش تبصره 6 قانون بودجه سال 99 از آذر ماه سال 1399 مشاوران وکلای عضو مراکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و کانون‌های وکلای دادگستری مکلف به ثبت قرار دادهای خود با موکلین یا مشتریان در سامانه قرارداد الکترونیکی هستند. برابر قانون فوق از تاریخ 1/9/99 قراردادهای مشمول فقط به صورت الکترونیکی معتبر و مورد پذیرش می باشند.

در این صورت بدیهی است موکلین و مراجعان ( و یا نمایندگان این افراد مانند ولی یا قیم و ...) به این اشخاص، برای انعقاد قرارداد وکالت باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند.

  • تقریبا تمامی اقداماتی که وکلا سابقا از طریق مراجعه به محاکم یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می دادند از قبیل ثبت شکایت و پیگیری آن، ارائه و پیگیری دادخواست، ارائه و پیگیری انواع لوایح، ارائه و پیگیری اظهارنامه، محاسبه هزینه های دادرسی  از سوی وکلا و موارد دیگر توسط سامانه وکلا صورت میپذیرد. که شرط اول آن ثبت نام در سامانه ثنا می باشد.
  • امکان تمدید پروانه وکالت وکلا نیز منوط به ثبت نام اولیه در سامانه ثنا می باشد.

 

ب) فواید سامانه ثنا برای کارشناسان رسمی دادگستری:

ابلاغیه های کارشناسی به کارشناسان دادگستری از طریق سامانه ابلاغ صورت میپذیرد. آنها نیز موظف هستند نظر کارشناسی خود را به وسیله سامانه کارشناسان مندرج در سایت عدلیران ارسال نمایند. به این منظور موظف به ثبت نام در سامانه ثنا می باشند.

 

ج) فواید سامانه ثنا سایر اشخاص:

  • چنانچه شخصی دعوایی طرح نماید و یا علیهش دعوایی طرح شود، کلیه شکوائیه ها و دادخواستها توسط سایت عدلیران به ثبت میرسد. در این صورت کلیه احضاریه ها ، دادخواست ها، آراءو قرارهای صادره و ... و به طور کلی هر گونه پیگیری پرونده توسط آنها از طریق سامانه ابلاغ مندرج در سایت عدلیران برای کسانی صورت میپذیرد که در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند.
  • درخواست اخذ گواهی سوء پیشینه : برای اخذ گواهی سوء پیشینه افراد پس از ورود به سایت عدلیران از منوی سمت راست گزینه ثبت درخواست گواهی سوء پیشینه را انتخاب میکنند و از این طریق درخواست خود را ثبت می نمایند. این اقدام مستلزم ثبت نام شخص در سامانه ثنا میباشد.

 

موارد استثنا عدم امکان ثبت نام شاکی در ثنا

همانطور که گفته شد افراد برای ثبت شکایات و دعاوی خود ملزم به ثبت نام در سامانه ثنا و اقدام از طریق این سامانه میباشند اما در مواردی ممکن است شخص قادر به ثبت نام در سامانه ثنا نباشد. در این صورت این افراد میتوانند بدون ثبت نام در این سامانه اقدام به ثبت شکایت یا دعاوی خود بنمایند. موارد استثنا عبارتند از:

1- افراد دارای محدودیت حرکتی

2- محجورین

3- افراد خارج از کشور

4- چنانچه شخصی در زندان باشد وکیل وی (با ارائه وکالتنامه ممهور به مهر زندان) میتواند از این امتیاز برای وی استفاده نماید.

5- در طلاقهای توافقی که زوجه وکالت در طلاق دارد، وکیل وی میتواند با ارائه وکالتنامه زوجه مبنی بر طلاق، از این مجوز استفاده نماید و دادخواست را ثبت کند.

 

نکاتی در مورد ابلاغ الکترونیکی:

در صورت عدم دسترسی به نشانی الکترونیکی و شماره تلفن همراه (خوانده یا مشتکی عنه)، ابلاغ و احظار به صورت فیزیکی انجام خواهد شد. (تبصره 1 ماده7 آیین نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی)

درصورتی‌که محل نگهداری مخاطب بازداشتگاه یا زندان یا مؤسسات کیفری باشد، ابلاغ علاوه بر حساب کاربری مخاطب به‌حساب کاربری زندان، بازداشتگاه یا آن مؤسسات نیز ارسال می‌گردد. مراجع مذکور مسئول اجرای ابلاغ برابر مقررات خواهند بود و موظف‌اند نتیجه ابلاغ اوراق را از طریق سامانه ابلاغ به واحد قضایی ارسال نمایند. باشد .( ماده 19 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی)

 پس از ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی به خوانده یا مشتکی عنه، درصورتیکه وی از طریق ورود به پایگاه مربوط و پس از احراز هویت از طریق امضای دیجیتال در جریان ابلاغ قرار گیرد، ابلاغ به وی واقعی میباشد و در غیر این صورت، ابلاغ قانونی خواهد بود. (ماده 8 آیین نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی)

وصول الکترونیکی اوراق قضایی به‌حساب کاربری مخاطب در سامانه ابلاغ، ابلاغ محسوب می‌شود. رؤیت اوراق قضایی در سامانه ابلاغ، با ثبت زمان و سایر جزئیات، ذخیره می‌شود و كلیه آثار ابلاغ واقعی بر آن مترتب می‌گردد. ورود به سامانه ابلاغ از طریق حساب کاربری و رؤیت اوراق از این طریق به‌منزله رسید است. (ماده 13 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی)

در ابلاغ الکترونیکی مخاطب زمانی می تواند اظهار بی اطلاعی کند که ثابت کند نقصی در سامانه رایانه ای وجود داشته و از مفاد ابلاغ مطلع نشده است. (تبصره1 ماده 13 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی)

خود داری از مراجعه به سامانه ابلاغ ، به منزله استنکاف از قبول اوراق قضایی می باشد .(تبصره 2 ماده 13 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی)

در صورت مجهول‌المکان بودن مخاطب و عدم دسترسی به‌حساب کاربری، ابلاغ اوراق قضایی از طریق آگهی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه‌های الکترونیکی کثیرالانتشار به تشخیص مرکز انجام می‌شود و مقرر می‌گردد که مخاطب موظف است جهت ثبت‌نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید. (ماده 16 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی)

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.81 از 5 (37 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

یکشنبه, 10 مرداد,1400

مجتبی

با سلام
برای اعتراض به قرار نهایی درکدام قسمت سامانه خدمات الکترونیک قضایی بایستی مراجعه کنم ؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.