X

 نمونه دادخواست و شکایت حقوقی چک برگشتی

نمونه دادخواست و شکایت حقوقی چک برگشتی

دارنده چک در صورت عدم پرداخت چک و برگشت آن (صدور گواهی عدم پرداخت) میتواند با شکایت حقوقی یا کیفری و یا درخواست صدور اجرائیه، وجه چک را مطالبه نماید.برای تقدیم دادخواست حقوقی مطالبه وجه چک لازم است فرد ابتدا به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند و پس از دریافت پیامک از دادگاه مبنی بر وصول دادخواست بهتر است حضوراً به شعبه اعلام شده مراجعه و از صحت و تکمیل مدارک و ضمائم اطمینان حاصل نماید و البته شایسته است خواهان و دارنده چک قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص و با تجربه در زمینه چک و دعاوی حقوقی مشاوره نماید.توجه داشته باشید که شکایت حقوقی و تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی تنها راه مطالبه وجه چک نیست و در حال حاضر به جز این سه راه دیگر برای مطالبه وجه چک وجود دارد که عبارتند از : 1- شکایت کیفری چک بلامحل (در صورت وجود شرایط لازم) 2- درخواست صدور اجراییه از اداره اجرای ثبت. 3- درخواست صدور اجراییه از اجرای احکام دادگستری (در خصوص چک های صیادی).

 

  |  
بازدید: 109156
  |  
امتیاز: Article Rating

دادخواست مطالبه چک

 

چند نکته مهم در خصوص دادخواست و شکایت حقوقی چک برگشتی 

1- توصیه میشود برای تشخیص بهترین راه های اقدام حقوقی در خصوص چک مقاله ای با همین عنوان را در سایت ما مطالعه کنید. 
2- در مورد چک به سه طریق می توان اقدام کرد : 

الف- تقدیم دادخواست حقوقی مطالبه وجه چک. 
ب- شکایت کیفری و اعلام جرم و اعمال فشار به صادرکننده.
ج- درخواست صدور اجرائیه از اداره اجرایی ثبت. 
3- دارنده چک در هر حال همراه با شکایت و اقدام جهت مطالبه وجه چک می تواند تقاضای توقیف سریع و بدون نوبت اموال خوانده را به اندازه مبلغ چک خود را داشته باشد این امکان برای جلوگیری از پنهان کردن و انتقال اموال توسط خوانده است.در اصطلاح  حقوقی به توقیف اموال، تامین خواسته هم می گویند.
4- در صورتیکه خوانده پس از شروع اقدام حقوقی متوجه شکایت دارنده چک شده و اقدام به انتقال اموال نماید عمل وی تحت شرایطی ممکن است معامله به قصد فرار از دین محسوب شده و جرم باشد، معامله به قصد فرار از دین علاوه بر اینکه جرم است اگر سوری باشد قابل ابطال است و اموال به مالکیت خوانده برگشته و امکان وصول مبلغ چک از محل آن امکان پذیر است.
5- دعوای حقوقی مطالبه وجه چک دعوای مالی محسوب میشود و خواهان باید 3/5 درصد هزینه دادرسی پرداخت کنند و دو روش مطالبه وجه چک هزینه دادرسی چندانی ندارد. 
6- در صورتیکه چک از امتیازات مندرج در قانون برای شکایت حقوقی برخودار است که ظرف 15 روز برگشت بخورد. در غیر اینصورت دارنده بسیاری از امتیازات خود را از دست می دهد. (از جمله امکان توقیف اموال بدون خسارت احتمالی و امکان مطالبه چک از ضامنین).

 

نمونه دادخواست و شکایت حقوقی مطالبه وجه چک و توقیف اموال – شماره 1

خواهان : آقای  ................
خوانده :  آقای ................
وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری
تعیین خواسته و بهای آن : 
1- مطالبه وجه چک
2- خسارت تاخیر تادیه 
3- صدور قرار تامین خواسته (توقیف اموال)
دلایل و منضمات :
دادخواست
1- وکالت نامه وکیل
2- فتوکپی مصدق چک
3- فتوکپی مصدق گواهینامه عدم پرداخت بانک

شرح دادخواست مطالبه وجه چک و توقیف اموال 

ریاست محترم دادگاه
احتراما به استحضار عالی می رساند موکل اینجانب به موجب یک فقره چک بانک ملت به شماره ......... مبلغ چهارصد و پنجاه و پنج میلیون ریال معادل چهل و پنج میلیون و پانصد هزار تومان از آقای ........... طلبکار می باشد. شایان ذکر است چک مذکور به موجب گواهینامه عدم پرداخت شماره ........ مورخ 89/7/19 برگشت خورده است، فلذا به موجب دادخواست تقدیمی تقاضای صدور حکم محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ چک و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت و هزینه های دادرسی از جمله حق الوکاله وکلا را داریم.
 با تشکر- وکیل خواهان

 

راه های ارتباط، مشاوره و اعطای وکالت به وکیل متخصص چک و اسناد تجاری

 

نمونه دادخواست حقوقی مطالبه وجه چک بی محل – شماره 2 

خواهان : ........
خوانده : .........
وکیل دادگستری : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری 
تعیین خواسته و بهای آن : 
1- صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به پرداخت مبلغ صد و ده میلیون تومان بابت اصل  مبلغ چک ها و خسارت تاخیر تادیه و هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل 
2- صدور قرار تامین خواسته
دلایل و منضمات : 
دادخواست

1- رونوشت مصدق چک ها و گواهی عدم تادیه

2- رونوشت مصدق وکالت نامه

3- وکالت نامه وکیل دادگستری

شرح دادخواست مطالبه وجه چک و توقیف اموال

ریاست محترم دادگاه؛ با سلام و تقدیم احترام
به استحضار عالی می رساند خوانده،چک های شماره .... و .... و ..... و .... و .... و ..... و .... عهده بانک ملی رودهن و چک های شماره .... و ... عهده بانک صادرات را جمعا به مبلغ صد و ده میلیون تومان صادر نموده که به علت کسر موجودی با عدم تادیه مواجه گردیده است. لذا مستدعی است حکم به الزام خوانده به پرداخت کل مبلغ چک ها و خسارت تاخیر تادیه و هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل را صادر فرمایید. ضمناً بدوا صدور قرار تامین خواسته جهت حفظ حقوق موکل مورد استدعاست.

 

دادخواست حقوقی چک

 

نمونه دادخواست شکایت حقوقی چک – شماره 3

خواهان : ...............
خوانده : ...............
وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری
تعیین خواسته و بهای آن :
1- صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت دو میلیارد و شصت میلیون ریال وجه چک  .... بانک تجارت به انضمام خسارات دادرسی
2- صدور و اجرای قرار تامین خواسته قبل از ابلاغ
دلایل و منضمات :
دادخواست
1- تصویر پک و گواهینامه عدم پرداخت
2- وکالت نامه محضری
3- روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت

شرح دادخواست شکایت حقوقی چک

ریاست محترم دادگاه
احتراماً با عنایت به برگشت خوردن چک شماره .... بانک تجارت که از ناحیه خوانده محترم صدر گردیده است و تصویر چک برگشتی و گواهینامه عدم پرداخت حاکی از کسری موجودی حساب خوانده می باشد صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت دویست و شصت میلیون ریال وجه چک به انضمام خسارات دادرسی و بدوا صدور و اجرای قرار تامین خواسته قبل از ابلاغ را از آن مقام محترم استدعا دارد.

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
3.3 از 5 (53 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

یکشنبه, 01 مرداد,1402

طاهرمرادی

باتشکر فراوان که راهنمایی لازم راازشکایت وصدورحکم رابطورواضح توضح فرمودید .بنظرم خیلی واضح و عالی بوداگرجهت کیفری هم راهنمایی لازم را می فرمودیدخوب بودباتشکر


پاسخ وکیل:
با سلام
مطلبی مستقل تحت عنوان شکایت کیفری چک در سایت دادگران وجود دارد می توانید مراجعه و مطالعه نمایید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.