X

 دادخواست مطالبات کارگر از کارفرما

دادخواست مطالبات کارگر از کارفرما

با الکترونیکی شدن طرح دادخواست در ادارات کار از 01/08/98 روند ثبت دادخواست برای کارگران وارد فاز جدیدی شده است. این روش جدید عمدتا به دلیل نبودن زیر ساختهای لازم در حوزه فناوری مشکلات زیادی را برای کارگر و کارفرما بوجود آورده و حتی پرسنل ادارات کار نیز از آن بی بهره نیستند.

 

 

  |  
بازدید: 2482
  |  
امتیاز: Article Rating

کارگر و کارفرما

 

مراجع قضایی مطالبات کارگر از کارفرما

در مواقعی که اختلافات فی مابین کارگر و کارفرما از طریق صلح و سازش حل نمی شود در مرحله بعد نوبت به هیئت های رسمی رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما می رسد.
وقتی بین کارگر یا کارآموز با کارفرما اختلافاتی ناشی از نحوه اجرای مواد قانون کار (مانند عیدی،سنوات،مانده مرخصی  و ....) رخ می دهد مطابق با ماده 157 قانون کار طرفین حق شکایت به هیئت های تشخیص(بدوی) و حل اختلاف(تجدید نظر) را خواهند داشت.
فردی که قصد شکایت دارد و عمدتا هم کارگر شاکی پرونده (خواهان)است باید شخصا و یا به واسطه نماینده قانونی خود (مانند وکیل) دادخواست خود را به اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی منطقه ای که محل کار او در آن قرارداشته است تقدیم کند. که در تاریخ نگارش این مقاله(بهمن ماه98 ) سیستم ثبت الکترونیکی دادخواست اجباری و اجرایی شده است و کوهی از مشکلات را بوجود آورده که فقط گذر زمان حلال آن خواهد بود.
طرح دادخواست هزینه های اندکی برای طرفین دارد.مدارک مورد نیاز برای ثبت دادخواست پر کردن فرم  الکترونیکی دادخواست به همراه آلپلود تصویر کارت ملی، شناسنامه ودفتر چه تامین اجتماعی است.کارگری که سابقه تامین اجتماعی در کارگاه مورد شکایت را دارد باید پرینت سوابق بیمه ای خود مربوط به این دوره کاری را به همراه مدارک فوق الذکر به اداره کار ارائه دهد(پرینت بیمه الزامی است).
مجموعه این مدارک بعد از ثبت درسیستم منجر به صدور وقت جلسه و ابلاغ آن به فرد متقاضی (کارگر یا وکیل قانونی وی) شده و توسط مامور ابلاغ به کارفرما ابلاغ می شود و حضور طرفین دعوا در روز جلسه الزامی است اما عدم حضور آنها مانع از رسیدگی وصدور رای نخواهد بود.
هیئت تشخیص در روز جلسه دفاعیات دو طرف را در برگ صورتجلسه ثبت کرده، همچنین اسناد ومدارک ارائه شده از دو طرف را در پرونده ثبت  نموده و با بررسی اسناد و مدارک و اظهارات دو طرف و بر اساس مواد قانونی مندرج در قانون کار جمهورری اسلامی ایران مصوب سال 1369، ظرف 20 روز کاری رای خود در خصوص کلاسه پرونده مطروحه را صادر خواهد کرد. 


مراحل ثبت دادخواست الکترونیکی

1- اخذ کد رهگیری از دفاتر پیشخوان دولت مربوط به احراز هویت 
2- دریافت پیامک حاوی رمز در دفتر پیشخوان 
3- ورود به سامانه جامع روابط کار

prkar.mcls.gov.ir 
4- ثبت دادخواست اولیه در سامانه 
5- دریافت پیامک  حاوی تاریخ و ساعت برگزاری جلسه رسیدگی 

 

نکته - بدیهی پس از ثبت دادخواست و دریافت وقت رسیدگی نیازی به مراجعه حضوری در اداره کار نمی  باشد.

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.