X

 پرونده الزام به تنظیم سند رسمی

پرونده الزام به تنظیم سند رسمی

مالکیت بسیاری از اموال از جمله ملک، آپارتمان، زمین و خودرو وقتی مستقر و غیر قابل انکار می شود که فرد مدعی مالکیت، سند رسمی داشته باشد و نزد مراجع صالح مثل اداره ثبت املاک و پلیس راهور و اداره ثبت شرکت ها (در خصوص سهام شرکت ها) اقدام به تنظیم سند رسمی مالکیت بنماید.بسیار اتفاق می افتد که فروشنده این گونه اموال بعد از فروش به بهانه های مختلف از تنظیم سند سر باز می زند.در این خصوص خواهان و ذینفع می تواند با مراجعه به مرجع صالح (حسب مورد دادگاه عمومی حقوقی یا شورای حل اختلاف) الزام خوانده به تنظیم سند را از دادگاه بخواهد.در ادامه یک نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند ملک و آپارتمان و مطالبه خسارات تأخیر تأدیه و هم چنین رأی دادگاه، جهت اطلاع مخاطبان گرامی آورده شده است. توصیه میشود به جهت پیچیدگی دعاوی ملکی و خصوصاً دعوای الزام به تنظیم سند قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص املاک مشاوره نمایید.

 

  |  
بازدید: 21490
  |  
امتیاز: Article Rating

نمونه پرونده الزام به تنظیم سند رسمی

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی 

خواهان ..............

خوانده : ...............

وکیل یا نماینده قانون : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته یا موضوع و بهای آن : 

1- الزام خواندگان به تنظیم سند رسمی مقوم به 310/000/000 تومان

2- مطالبه وجه التزام مذکور در قرارداد مقوم به 5,600,000 تومان

3- صدور قرار تامین خواسته

4- مطالبه کلیه خسارات دادرسی اعم از حق الوکاله و هزینه دادرسی

دلایل و منضمات دادخواست :

1- رونوشت مصدق مبایعه نامه

2- فتوکپی مصدق گواهی عدم حضور در دفترخانه

3- اصل وکالتنامه

شرح دادخواست :                                

ریاست محترم دادگاه عمومی شهرستان ..............

با سلام و تقدیم احترام، به استحضار عالی می رساند خوانده ردیف اول در تاریخ 85/11/21 یک آپارتمان واقع در شهر جدید .......... را به موجب مبایعه نامه شماره ......... به موکل فروخته است. به موجب همان قرارداد مقرر شده است که خوانده در تاریخ 86/02/03 جهت تنظیم سند رسمی در دفترخانه حاضر شود و طبق همان قرارداد ضمانت اجرای عدم حضور در دفترخانه، پرداخت وجه التزام معادل 20 درصد ارزش معامله تعیین شده است. همچنین به موجب قرارداد مذکور (بند 2 ماده 3) توافق و تعهد شده است که ده میلیون تومان از ثمن معامله از محل وامی می باشد که خوانده محترم ردیف اول تعهد تهیه و اخذ آن را از بانک رفاه کارگران شعبه ....... نموده است. لازم به ذکر است، در حال حاضر به موجب سند رسمی مالکیت موجود و نیز به گواهی صورتمجلس تفکیکی، آپارتمان موضوع دعوا مشاعا متعلق به خواندگان ردیف اول و دوم می باشد و ظاهرا در رابطه فی مابین خواندگان، واحدها تقسیم شده و هریک حصه خود را فروخته با این حال قاعدتا هردو باید جهت تنظیم سند رسمی در دفترخانه حاضر شوند. با عنایت به مراتب فوق، موارد ذیل از محضر محترم دادگاه مستدعیست:

1- صدور حکم به الزام خواندگان به حضور در مراجع ذیصلاح و تنظیم سند رسمی و در صورت استنکاف خواندگان صدور دستور به مراجع مذکور جهت تنظیم سند رسمی به نمایندگی از ممتنع.

2- صدور دستور پرداخت مبلغ وجه التزام مذکور در قرارداد که در حقیقت ضمانت اجرای عدم حضور بوده است طبق بند 5 ماده 4 قرارداد فی مابین و نیز تهاتر آن با مبلغی که موکل باید در هنگام تنظیم سند می پرداخته.

3- با عنایت به اینکه خوانده ردیف اول تعهد پرداخت وام به مبلغ ده میلیون تومان طبق بند 2 ماده 3 قرارداد را کرده و متاسفانه علیرغم تعهد به موکل وام مذکور را به دیگر خریداران پرداخته مستدعی است ضمن صدور دستور پرداخت مبلغ وام با مبلغی که موکل باید بپردازد، مراتب و کیفیت و عرف بازپرداخت را از بانک محترم رفاه کارگران شعبه .......... استعلام و اعمال فرمایید.

4- صدور حکم به پرداخت کلیه خسارات قانونی اعم از حق الوکاله و هزینه دادرسی.

 

 

 

حکم دادگاه - الزام به تنظیم سند رسمی

دعوی خواهان با وکالت ........... به طرفیت ........ الزام خواندگان به تنظیم سند رسمی مطالبه وجه التزام مذکور در قرارداد به مبلغ 5,600,000 تومان صدور قرار تامین خواسته با احتساب کلیه خسارت دادرسی می باشد. از توجه به محتویات پرونده و مستندات خواهان نظر به اینکه مالکیت مشاعی خواندگان نسبت به قطعه دهم تفکیکی از پلاک ..... فرعی از ..... اصلی ششدانگ یک دستگاه آپارتمان محرز است و نظر به اینکه به موجب بیع نامه مستند دعوی به شماره ...... مورخه 85/11/21 که صرفا به امضاء خوانده ردیف اول رسیده آپارتمان مورد مورد ترافع واقع در طبقه چهارم با قصد انشاء ایجابا و قبولا و با ثمن مقرر به خواهان انتقال یافته و مقرر گشته در مورخه 86/02/30 نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام گردد و با عنایت به اینکه به موجب شق 4-5 شرایط عقد توافق گردید هریک از طرفین در موعد مقرر در دفترخانه حاضر نشود معادل 20% ثمن معامله به جهت تخلف از شرط به طرف دیگر پرداخت نماید و به موجب گواهی صادره از دفترخانه شماره 3 .......... عدم حضور خوانده در دفترخانه تصدیق گردید علیهذا موجها به مراتب مستندا به مواد 10 و 219 و 220 و 225 قانون مدنی و 198 و 515 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به الزام خوانده ردیف اول به انتقال رسمی سه دانگ آپارتمان مورد ترافع به شرح موصوف و پرداخت مبلغ پنچاه و شش میلیون ریال به عنوان تخلف از شرط بند 4-5 قرار داده و ششصد و دوازده هزار ریال هزینه دادرسی و یک میلیون و دویست و شصت و پنج هزار ریال حق الوکاله وکیل در حق خواهان صادر و اعلام می نماید و اما در خصوص سه دانگ مالکیت آقای رحیم ............. نظر به اینکه خواهان دلیلی مبنی بر انتقال مورد ترافع به دادگاه ارایه نداده مستندا به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی خواهان صادر و اعلام می گردد و در خصوص قرار تامین نظر به اینکه خسارت احتمالی مورد نظر دادگاه ظرف مهلت مقرر در صندوق دولت ایداع نشده به رد درخواست خواهان اعلام نظر می گردد رأی صادره ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدید نظر تهران می باشد.

 

تماس و مشاوره با وکیل برای الزام تنظیم سند رسمی

 

مطالب مرتبط با تنظیم سند رسمی :

1- وکیل برای دستور فروش ملک مشاع

2- وکیل برای الزام به تنظیم سند رسمی آپارتمان

3- سند عادی و رسمی انتقال ملک، الزام به تنظیم سند

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.07 از 5 (43 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.