X

 مصادیق جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

مصادیق جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

جرم تحصیل مال نامشروع یا به عبارت دقیق‌تر جرم «تحصیل مال از طریق نامشروع» که در ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری تعریف شده است، به این معنی است که شخص از طریقی غیر قانونی اقدام به کسب وجوه یا اموالی کند که روش کسب آن اموال نامشروع باشد. رویه قضایی بعضاً بدون توجه به عنوان مجرمانه خاص عملی را تحت شمول همین ماده مورد تعقیب قرار می دهد ، گاهی اوقات نیز مصداق جرم تحصیل مال از طریق نامشروع عنوان مجرمانه خاص هم می تواند داشته باشد مانند معامله ربوی یا قمار یا دایر کردن خانه فساد. در ادامه به برخی از مهم ترین مصادیق این جرم اشاره شده و مستند قانونی آن نیز مورد توجه قرار می گیرد.

  |  
بازدید: 23102
  |  
امتیاز: Article Rating

 

مجازات تحصیل مال نامشروع

 

مصادیق جرم تحصیل مال از طریق نامشروع 

  • جرم تحصیل مال نامشروع یا به عبارت دقیق‌ترجرم «تحصیل مال از طریق نامشروع» که در ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری تعریف شده است، به این معنی است که شخص از طریقی غیرقانونی اقدام به کسب وجوه یا اموالی کند که روش کسب آن اموال نامشروع باشد. جهت مشاوره حقوقی با وکیل کلاهبرداری و وکیل کیفری و وکیل دادسرا باما در ارتباط باشید.
  • منظور از عبارت نامشروع، غیرقانونی بودن روش کسب آن اموال است و غیرشرعی بودن گرچه ظهور در غیرقانونی بودن دارد، هدف قانونگذار غیر شرعی بودن روش کسب درآمد به معنای دقیق کلمه نیست.
  • ممکن است برخی معاملات و روش‌های کسب مال از منظر احکام اولیه شرعی، نامشروع نباشند، اما از منظر قوانینی که برمبنای مصالح اجتماعی وضع شده‌اند، آن معاملات و روش‌های کسب مال، باطل و غیرقانونی باشند.
  • منظور از نامشروع، در این تعریف غیرشرعی بودن نیست، بلکه منظور غیرقانونی بودن است؛ چرا که در ماده (2) قانون یاد شده نیز در تعریف این جرم آمده است «فاقد مشروعیت قانونی» باشد.
  • قانون‌گذار با بیان عبارت «مشروعیت قانونی» در پی آن بوده است که غیرقانونی بودن روش تحصیل مال را مورد توجه قرار دهد، نه غیرشرعی بودن آن را.

 

 

 

مطالب مرتبط تحصیل مال از طریق نامشروع :

1- موارد ممنوع الخروجی و راههای رفع ممنوع الخروجی

2-جرم خیانت در امانت،صورت های خاص

3- اعتراض به قرار منع تعقیب وکیل کیفری

4-جعل و استفاده از سند مجعول

5-متن قانون آیین دادرسی کیفری (مواد 1 تا 88)

6- مراحل رسیدگی به پرونده های کیفری در دادسرا و دادگاه

 

ایجاد شده توسط
2.4 از 5 (25 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.