X

 وکیل برای شرکت - انواع شرکت های تجاری

وکیل برای شرکت - انواع شرکت های تجاری

منظور از شرکت های تجاری ایجاد یک شخصیت حقوقی نسبتاً مستقل از شرکا و اشخاص حقیقی تأسیس کننده آن است.مقررات حاکم بر شرکت های تجاری در طول زمان شکل گرفته و در جهت کمال حرکت نموده است با این وجود نقص و ابهام قوانین لزوم مشورت با یک وکیل متخصص شرکت و دعاوی تجاری را ضروری می نماید.در ادامه به معرفی اجمالی شرکت های تجاری می پردازیم ولی توصیه می شود برای انتخاب بهترین قالب شخصیت حقوقی که قصد ایجاد آن را دارید حتما با یک وکیل متخصص شرکت ها و دعاوی تجاری در تماس و ارتباط باشید.برای اطلاع از مراحل ثبت شرکت به صورت الکترونیک و از طریق سایت ثبت شرکت ها به آن سامانه وارد شوید.

 

  |  
بازدید: 5670
  |  
امتیاز: Article Rating

وکیل شرکت تجاری

 

انواع شرکت های تجاری

از میان این شرکت های تجاری، شرکت های با مسئولیت محدود،تضامنی، نسبی و سهامی رایج تر هستند و غالب افراد به تشکیل این نوع شرکت ها بسته به هدف خود اقدام می کنند.در هرحال شرکت های تجاری بایستی در قالب مقررات قانون تجارت و مطابق با مقررات و الزامات اداره ثبت شرکت ها تشکیل و ثبت شوند.

1- شرکت سهامی   

2- شرکت با مسئولیت محدود

3- شرکت تضامنی 

4- شرکت مختلط غیرسهامی 

5- شرکت مختلط سهامی

6- شرکت نسبی

7- شرکت تعاونی تولید و مصرف .

 

شرکت سهامی عام و خاص

شرکت سهامی : شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به منبع رسمی سهام آنها است این شرکت برخلاف سایر شرکت های تجاری که حتما باید برای انجام عملیات بازرگانی تشکیل شوند، در هر حالی حتی اگر موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد، شرکت بازرگانی محسوب می شود. شرکت سهامی به دو نوع سهامی خاص و عام تقسیم می شوند.

شرکت های سهامی خاص ؛ شرکتی است که همه سرمایه آن را مؤسسین هنگام تأسیس ، تأمین می نمایند در مقابل این شرکت، شرکت سهامی عام وجود دارد که قسمتی از سرمایه شرکت از طریق فروش سهام به مردم و از طریق پذیره نویس تأمین می شود. سرمایه این دو نوع شرکت خداقل تعداد شرکای آن با هم متفاوت است در شرکت سهامی عام با حداقل پنج میلیون ریال و 5 نفر شریک و شرکت سهامی خاص با حداقل یک میلیون ریال و سه نفر شریک تأسیس می شود. برای تشکیل و ثبت شرکت های سهامی عام و خاص باید از مقررات قانون تجارت (لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت درخصوص شرکت های سهامی موارد 1الی 300) و اداره ثبت شرکتهای تبعیت نمود.

 

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه آنها به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت است. برای تشکیل این شرکت باید کل سرمایه نقدی تأدیه و سرمایه غیر نقدی و تقسیم شده باشد.این شرکت معمولاً در مواردی تشکیل می شود که شرکا قصد ندارند سرمایه خود را ضامن تعهدات شرکت قرار دهند در هر حال برای تأسیس و ثبت این شرکت نیز مقررات قانونی تجارت و مقررات اداره ثبت شرکت ها الزامی است که در این قوانین راجع به تشریفات تأسیس و تشکیل شرکت، ثبت شرکت ، تأدیه سهم الشرکه نقدی و غیرنقدی ، میدان، مجامع نحوه تصمیم گیری در امور شرکت انحلال شرکت و غیره مقرراتی درج گردیده است.

 

شرکت تضامنی

شرکت تضامنی حتماً بین شرکایی تشکیل می شود که از اعتماد کافی نسبت به هم برخوردار هستند زیرا در این نوع شرکت در صورت عدم تکافوی سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی های آن، سرمایه تشخیصی شرکا نیز دخیل است این شرکت با حداقل دو نفر شریک، تشکیل می شود. اگر دارایی شرکت برای تأدیه سهام قروض شرکت کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. معمولاً فعالیت های تجاری مثل صرافی نیازمند استفاده از این قالب برای تشکیل شرکت هستند مقررات مربوط به پرداخت سهم الشرک ه نقدی و غیرنقدی، تقسیم منافع،مدیریت شرکت، انتقال سهم الشرکه، تشریفات نسبت این نوع شرکت ، انحلال شرکت و تأدیه قروض آن، ورشکستگی شرکت و شرکا، نحوه مراجعه طلبکاران، انحلال شرکت و غیره تابع قوانین مربوط به ثبت شرکت ها و قانونی تجارت می باشد. (موارد 116 الی 140)

 

شرکت مختلط غیر سهامی

شرکتی است که برای امور تجاری بین یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود . مقررات آن تابع مواد 141 تا 161 قانون تجارت و سایر مقررات مربوط به ثبت شرکتها می باشد.

 

شرکت مختلط سهامی 

شرکتی است که بین یک عده شریک سهامی و یک عده شریک ضامن تشکیل می شود و مقررات آن تابع  مواد 162 الی 182 قانون تجارت است.

 

شرکت نسبی 

شرکتی است که برای امور تجاری بین دو یا چند شریک تشکیل می شود و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای است که در شریک آورده اند بنابراین تفاوت آن با شرکت با مسئولیت محدود در این است که در این نوع شرکت مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه است در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود مسئولیت شرکا تا میزان سرمایه ای است که به شرکت آورده اند و مقررات مربوطه به تشکیل و ثبت این شرکت انحلال و غیره آن نیز در موارد 183 الی 189 قانون تجارت درج گردیده است.

 

شرکتهای تعاونی تولید و مصرف

این شرکت ها به منظور انجام امور تعاونی ها تشکیل می شوند و مقررات مربوط به این نوع شرکت ها غالباً در قانون شرکت های تعاونی مصوب 1350 درج شده است. در امور تعاونی ها ، در خصوص بخش تعاونی کشور درکه کنار بخش خصوصی و دولتی فعالیت می کند، قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران  مصوب 13/06/1370 به انضمام بخش ب ابلاغیه سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی نیز وجود دارد که بحث آن از حیطه مربوطه به شرکت ها خارج است.

 

وکیل شرکت

 

سوالات متداول در خصوص شرکت های تجاری


سوال حقوقی - تقسیم سود سهام در شرکت سهامی خاص

آیا گرفتن سود سهام در شرکت های سهامی خاص بدون تصویب مجمع و هیئت مدیره امکان پذیر است؟​

پاسخ :

طبق ماده 90 و 240 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت تقسیم سود و اندوخته بین صاحبان سهام فقط پس از تصویب مجمع عمومی جایز است و چنانچه مجمع عمومی عادی نحوه تقسیم سود را مشخص نکند، هیات مدیره موظف به انجام آن است.بنابراین گرفتن سود سهام بدون تصویب مجمع عمومی و هیات مدیره امکان پذیر نیست.


سوال حقوقی - خرید و فروش سهام شرکت

با سلام. نحوه اخذ وکالت از سهامداران شرکت که در شهرستان هستند و امکان مراجعه حضوری ندارند چگونه است؟این کار می خواهد از طریق پنل که در سایت شرکت فعال است انجام گردد. با تکمیل فرم اطلاعات شخصی و انتخاب وکیل و تایید توسط سهامدار اطلاعات سهامداران آپدیت می گردد .بدلیل نداشتن امضا زیر فرم اشکال قانونی وجود دارد؟​

پاسخ :

در ابتدا نحوه انجام این امر در اساسنامه باید مشخص شده باشد در غیر این صورت با مراجعه به دفترخانه های تنظیم اسناد رسمی باید وکالتنامه تنظیم شود. وکالتنامه بدون امضا معتبر نیست.


سوال حقوقی - مدیران شرکت با مسئولیت محدود 

سلام. اینجانب در سال 1392 با امضای وکالت نامه ای و در قبال دریافت 5میلیون به صاحب شرکت از مدرک اینجانب جهت رتبه بندی استفاده نمودند که تاریخ اعتبار این وکالت نامه 94/10 میباشد و در این شرکت به عنوان مدیر عامل می باشم. از زمان 94 به اینجانب هیچ گونه حق الزحمه پرداخت نشده است و همچنین وکالتی تمدید نشده است.
1- با توجه به اینکه در وکالت نامه ذکر شده که موکل هیچ تعهدی در مورد سود و ضرر و زیان و بیمه و مالیات شرکت ثبت شده از بدو الی پایان وکالت از لحاظ حقوقی و کیفری نخواهد داشت. با توجه به اتمام زمان و حالا که به عنوان مدیر عامل این شرکت هستم ایا ضرر و زیان و مالیا ت نیز به گردنم می باشد یا خیر؟
2- استفاده شرکت از مدرک اینجانب بدون خارج کردن نام بنده بعد از پایان دو سال قانونی می باشد یا خیر و می توانم طرح ادعای خسارت کنم ؟
3- چگونه می توانم اسم خودم را از شرکت خارج کنم ؟ شرکت مزبور با مسولیت محدود می باشد در ضمن شرکت توانست با مدرک اینجانب رتبه 5 برق را بگیرد در سال 93.

پاسخ :

1- بسته به قرارداد مدیرعاملی شما با شرکت است و دیگر ربطی به وکالتنامه منقضی شده سابق ندارد.

2- اگر شما رضایت نداشته باشید قانونی نیست و می توانید شکایت کنید.

3- به اداره ثبت شرکت ها جهت انجام تشریفات قانونی آن مراجعه نمایید.

البته قبل همه این اقدامات بهتر است با یک وکیل متخصص شرکتها و وکیل تجاری در تماس و ارتباط باشید.


سوال حقوقی - ابطال صورتجلسه مجمع عمومی 

سلام. اینجانب دارای سه سهم از صد سهم یک شرکت سهامی خاص هستم . هیات مدیره شرکت را یک گروه 81% سهامی با نقل و انتقال سهام بدست گرفته اند و در طی ده سال هیات مدیره های غیر قانونی تشکیل داده و تراز مالی ارائه نکرده اند و هزینه هایی متحمل شده اند که اعضا دیگر را نیز مسئول می دانند و حتی نقل و انتقال غیر قانونی سهام (خلاف اساسنامه) داشته اند. سوال من از شما وکیل محترم این است که درصورت تایید این مدعای بنده، آیا فقط قادر به ابطال صورت جلسات آنها از طریق مراجع قانونی می باشم یا اقدام قویتری می توانم انجام دهم ؟ ابطال صورت جلسات به بنده کمکی نخواهد کرد زیرا شرکت را بسته نگه داشته اند و از این به بعد مطمئنا هوشمندانه تر عمل خواهند کرد.
پاسخ :

ابطال صورت جلسات این شرکت سهامی را که می توانید داشته باشد اما اگر اعمال آنها به شکلی است که دیگران متحمل ضرر و زیان شده اند حتی ممکن است بتوانید با همراهی سایر سهامداران انحلال شرکت را نیز بخواهید. والبته گاهی قبیل اقدامات جنبه کیفری هم دارد. 

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص دعاوی تجاری و شرکت ها کلیک کنید  - 88019243

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
4 از 5 (12 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.