X
معرفی نهادها، مراجع و محاکم حقوقی

نهادهای حقوقی

معرفی نهادها و مراجع حقوقی و قضایی

 معرفی شورای حل اختلاف

معرفی شورای حل اختلاف

بموجب ماده یک قانون شورای حل اختلاف: به منظور حل اختلاف و صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی، شوراهای حل اختلاف که در این قانون به اختصار "شورا" نامیده می شوند، تحت نظارت قوه قضائیه و با شرایط مقرر در این قانون تشکیل می گردد.تعیین محدوده فعالیت جغرافیایی شورا در هر حوزه قضائی بعهده رئیس همان حوزه قضائی است.

  |  
بازدید: 1368
  |  
امتیاز: Article Rating

معرفی نهاد شورای حل اختلاف 

اولین شورای حل اختلاف در سال 1381 در کشور آغاز به کار کرد.هدف از ایجاد آن برقراری صلح و سازش بین طرفین که بیشتر از طریق کدخدامنشی و ریش سفیدی بود و به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضاییو حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد و یا از پیچیدگی کمتری برخوردار است تاسیس گردید ودر ابتدا صلاحیت شوراها و تعداد آنها بسیار محدود بود ولی به مرور دایره صلاحیت شوراها گسترش یافت و تعداد شوراها نیز در سراسرکشور توسعه یافت و شوراها علاوه بر برقرای صلح و سازش بین طرفین در حدود صلاحیتشان به برخی دعاوی نیز رسیدگی و اقدام به صدور حکم و فصل خصومت می کنند.

هر شورا دارای رئیس، دونفر عضو اصلی و یکنفر عضو علی البدل است و در صورت نیاز می تواند برای انجام وظایف خود دارای مسئول دفتر باشد که توسط رئیس حوزه قضایی مربوط پیشنهاد و ابلاغ آن از سوی رئیس کل دادگستری استان یا معاون ذی ربط وی صادر می شود.اعضای اصلی و علی البدل شورای حل اختلاف دارای پایه قضایی نبوده و توسط رئیس شوراهای شهرستان یا بخش تعیین و به رئیس کل دادگستری استان معرفی می شوند تا وی پس از احراز صلاحیت و دارا بودن شرایط مقرر قانونی جهت صدور ابلاغ به رئیس مرکز اعلام نماید.

در هر حوره قضایی یک یا چند نفر قاضی دادگستری که قاضی شورا نامیده می شود، مطابق مقررات این قانون انجام وظیفه می کند.

 

 

موارد صلاحیت رسیدگی  شورای حل اختلاف

الف: دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا نصاب دویست میلیون (200000000) ریال بجز مواردی که در تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون در دادگستری مطرح می باشد.

ب: تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب وپیشه

پ: دعاوی تعدیل اجاره بها به شرطی که در رابطه استیجاری اختلافی وجود نداشته باشد.

ت: صدور گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه، مهر وموم ترکه و رفع آن

ث: ادعای اعسار از پرداخت محکوم به در صورتی که شورا نسبت به اصل دعوی رسیدگی کرده باشد.

ج: دعاوی خانواده راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا نصاب مقرر در بند (الف) در صورتی که مشمول ماده (29) قانون حمایت خانواده مصوب 1/12/91 نباشد.

چ: تامین دلیل

ح: جرائم تعزیری که صرفا مستوجب مجازات جزای نقدی درجه هشت باشد.

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری

ایجاد شده توسط
2.19 از 5 (21 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.