X
معرفی نهادها، مراجع و محاکم حقوقی

نهادهای حقوقی

معرفی نهادها و مراجع حقوقی و قضایی

 معرفی دادگاههای عمومی و حقوقی

معرفی دادگاههای عمومی و حقوقی

  |  
بازدید: 9381
  |  
امتیاز: Article Rating

دادگاه عمومی ( حقوقی ) 

به تشخیص رئیس قوه قضاییه در مراکز بخش ها، شهرستانها و نقاط معینی از شهرهای بزرگ دادگاههای عمومی  برای رسیدگی به دعاوی حقوقی تشکیل میگردد. صلاحیت دادگاه عمومی عام است و دادگاههای عمومی صلاحیت رسیدگی به کلیه دعاوی را دارند مگر مواردی که توسط قانون استثنا شده باشد.مثلا دعوای افراز ملکی که عملیات ثبتی ان خاتمه یافته  در صلاحیت اداره ثبت محل وقوع ملک بوده و بنابراین از صلاحیت دادگاه عموی خارج است.بموجب قانون، رسیدگی نخستین به دعاوی ، حسب مورد در صلاحیت دادگاههای عمومی و انقلاب است مگر در مواردی که قانون مرجع دیگری را تعیین کرده باشد.دادگاههای عمومی با حضور رئیس شعبه یا دادرس علی البدل تشکیل می گردد.بنابراین در دادگاه عمومی قاعده وحدت قاضی حکمفرماست.

شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست است.هر دادگاه عمومی دارای یک قلمرو قضایی است که به آن حوزه قضایی میگویند:حوزه قضایی عبارت است از قلمرو یک بخش یا شهرستان که دادگاه در آن واقع است.تقسیم بندی حوزه قضایی به واحدهایی از قبیل مجتمع یا ناحیه، تغییری در صلاحیت عام دادگاه مستقر در آن نمی دهد.

تشخیص صلاحیت یا عدم صلاحیت هر دادگاه نسبت به دعوایی که به آن رجوع شده است با همان دادگاه است.مناط صلاحیت تاریخ تقدیم دادخواست است مگر در مواردیکه خلاف ان مقرر شده باشد.

علاوه بر دادگاه های عمومی که صلاحیت عام دارند و به کلیه دعاوی رسیدگی می کنند محاکم دیگری نیز وجوددارند که صلاحیتشان محدود به موارد خاص  میباشد که بعنوان دادگاههای اختصاصی شناخته می شوند.این دادگاهها در مقابل دادگاههای عمومی قرار دارند. دادگاه های اختصاصی به هیچ امری حق رسیدگی ندارد غیراز آنچه قانون صراحتا اجازه داده است.دادگاه خانواده دادگاه اختصاصی محسوب می شود وهمچنین  دادگاه رسیدگی به جرایم مربوط به اصل 49 قانون اساسی.دادگاه نظامی یک و دو در امور کیفری، دادگاه انقلاب اسلامی، دادگاه عالی انتظامی قضات،دیوان عدالت اداری، دادگاه ویژه روحانیت، دادگاه انتظامی وکلا و کارشناسان قوه قضاییه.  

 

دادگاه های تخصصی عبارتند از:

شعبی از دادگاههای عمومی که به امور خاص رسیدگی میکنند.مانند دادگاه اطفال در امور کیفری و تخصصی بودن مانع ارجاع سایر دعاوی به آن شعبات نمی باشد.مانند: دادگاه پزشکی و دادگاه رسیدگی به جرائم اقتصادی.

 

  •  جهت اطلاع از آدرس و نشانی جدید دادسراها تهران اینجا کلیک کنید. 
  •  جهت اطلاع از آدرس و نشانی شورای حل اختلاف اینجا کلیک کنید. 
  •  جهت اطلاع از معرفی شورای حل اختلاف اینجا کلیک کنید. 
     
ایجاد شده توسط
2.14 از 5 (21 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.