X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 آبان 1400

 مسئول تعمیرات ساختمان در رابطه موجر و مستاجر

در خانه اى که حدود ١٢ سال ساخت مى باشد، مستأجر هستم، لوله اب در كف پاركينگ تركيده، كه ما به جهت اين كه هيچ كجاى ساختمان نم و رطوبت نداشت و اب در زمين مى رفت متوجه تَركيدگى لوله اب نشديم. وقتى قبض اب بالاى هفت ميليون تومان امد، احتمال تركيدگى لوله اب را داديم، دنبال اعتراض به سازمان اب براى مبلغ بالا و كارشناس واوردن دستگاه تشخيص و......رفتيم و در اخر محل تركيدگى را پيدا كرديم و تعمير شد. پول قبض اب كه به جهت تركيدگى و پوسيدگى لوله اب، خيلى زياد شده را مالك بايد بدهد يا مستاجرها؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1545

مسئول پرداخت هزینه های مورد اجاره

 

پرداخت هزینه مورد اجاره

  • روابط موجر و مستاجر با تملیک منافع پایان نمی یابد.
  • موجر در صورتی به طور قطع نسبت به اجاره بها حق پیدا می کند که عین را آماده انتفاع نگه دارد.
  • او نه فقط مکلف است که تعمیرات لازم را به هزینه خود انجام دهد، باید تعمیرات غیر ضروری و تغییر عین خودداری کند.زیرا چنین اعمالی مانع از بهره برداری مستاجر می شود و نوعی مزاحمت است. 
  • ماده ۴۸۴ قانون مدنی در مقام بیان همین تکلیف، تصریح دارد.
  • بنابراین موجر نمی تواند بر خلاف تعهدی که درباره منتفع ساختن مستاجر از مورد اجاره و عدم مزاحمت او دارد، در عین مستاجره تغییراتی دهد و بهره برداری ‌مستاجر را غیر ممکن سازد. 
  • در ادامه باید گفت که هرگاه خودداری موجر از پاره ای از تغییرات باعث خرابی عین و ضرر او شود ، و برای مثال سقف اطاق ها یا پی ساختمان نیاز به تغییر پیدا کند که اگر فوریت انجام نشود خسارات کلی به بار می آورد، بر فرض که تعمیرات ضروری مانع انتفاع مستاجر شود نمی توان مانع موجر شد.زیرا در اثر تعارض دو ضرر (مالک و مستاجر) هر دو ساقط می شود (الدلیلان اذا تعارضا تساقطا) و بر طبق قاعده تسلیط ، مالک می‌تواند در عین مال خود تصرف کند؛ منتها به دلیل حمایت از مستاجر و اینکه زیان بیشتری نبیند، قانون گذار به او حق فسخ معامله را داده است و این حق در ماده ۴۸۵ قانون مدنی بیان شده است.
  • تمیز ضروری بودن تعمیر و ممانعت نابجای مستاجر با دادگاه است و موجر نمی تواند دادرس کار خود باشد و به استناد ماده ۴۸۵ در موارد عدم ضرورت عین مستاجره را تخریب کند.

 

 

مستندات قانونی - روابط موجر و مستاجر

ماده ۴۸۴ قانون مدنی
موجر نمیتواند در مدت اجاره در عین مستاجره تغییری دهد که منافی مقصود مستاجر از استیجار باشد.


ماده ۴۸۵ قانون مدنی
اگر در مدت اجاره در عین مستاجره تعمیراتی لازم آید که تاخیر در آن موجب ضرر موجر باشد مستاجر نمیتواند مانع تعمیرات مزبوره‌ گردد اگر چه در مدت تمام یا قسمتی از زمان تعمیر نتواند از عین مستاجره کلاً یا بعضاً استفاده نماید در این صورت حق فسخ اجاره را خواهد داشت.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.