X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 مهر 1400

 مالک وسایل منزل بعد از فوت زن کیست ؟

با سلام. خواهرم فوت شده و اجاره نامه خونه به خاطر اينكه دامادمون مواد مصرف ميكنه به اسم مادرمه الان داماد ما ميخواد وسايل خونه رو برداره در صورتي كه وسايل براي مادرمه و ميخواد بزار براي بچش. آیا دامادمون میتونه چنین کاری رو انجام بده ؟ مالک وسایل خونه متوفی بعد از فوت چه کسیه ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 17214

مالکیت وسایل منزل بعد از فوت 

  • یکی از مواردی که بین وراث مطرح می گردد این موضوع است که وسایل و اسباب منزل که متعلق به شخص متوفی بوده است بعد از فوت او به چه کسی یا چه کسانی میرسد و این مالکیت به چه فرد یا افرادی منتقل می گردد.
  • با بررسی مواد قانونی و مقررات موجود در کشور به این نکته دست می یابیم که وسایل و اسباب موجود در منزل که متعلق به فرد متوفی بوده است جزء دارایی های او محسوب می شود و بعد از فوت او بین وراث به نسبت سهم الارث هر کدام تقسیم می گردد و از آن نیز به عنوان ماترک فرد فوت شده یاد می شود.
  • همچنین به این نکته باید توجه داشت که وسایل منزل، جدا از منزل و خانه ارزش گذاری می شود و مصداق آن نیز زمانی هست که وراث می بایست در اظهارنامه مالیاتی این وسایل را ذکر کنند و به سازمان مالیات اعلام دارند.
  • ابتدا باید به این نکته اشاره نمود که مطابق با ماده 1118 قانون مدنی و بررسی مواد و قوانین دیگر مشخص می شود که قانونگذار برای زن، استقلال مالی در نظر گرفته است و این صلاحیت و اختیار را به او داده است که به صورت مستقل در امور مالی خود وارد شود و در آن تصرف نماید همچنین مطابق با قانون، جهیزیه یک نوع مال محسوب می شود و این مال متعلق به زوجه می باشد و چون جزء مال و دارایی های اوست لذا بعد از فوت زوجه به عنوان ماترک شناخته می شود و به وراث می رسد.
  • همچنین باید به این نکته اشاره نمود که اگر زوجه در خصوص اموالی که متعلق به اوست از جمله جهیزیه، وصیت کرده باشد، عمل به وصیت توسط وراث الزامی می باشد چرا که قانونگذار چنین حقی را به زوجه داده است.
  • همچنین باید توجه داشت مطالب فوق هنگامی موضوعیت دارد که وسایل و اسباب منزل، فقط متعلق و مورد استفاده شخص متوفی بوده باشد و در رابطه با دیگر وسایل به خصوص وسایلی که دیگر اعضای خانه در استفاده از آن ها منتفع می باشند باید گفت که شامل این قضیه نمی شود.
  • نکته دیگر در رابطه ی میزان و مقدار سهم الارث از وسایل منزل بعد از فوت زن است که باید گفت با توجه به قوانین و مقررات در صورتی که زن دارای فرزند بوده باشد یک چهارم این وسایل به عنوان ارث به شوهر می رسد و اگر دارای فرزند نبوده باشد این سهم برای شوهر به یک دوم افزایش پیدا می کند.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص مالک وسایل منزل بعد از فوت زن 

 ♦  در خصوص این پاسخ باید گفت ابتدا مالکیت وسایل منزل باید با توجه به ادله و مستندات از جمله فاکتور خرید یا سیاهه جهیزیه و از این موارد مشخص گردد، در خصوص وسایلی که به عنوان جهیزیه زوجه در منزل است و مالکیت آن ها با او بوده است با توجه به مطالب فوق بحث ارث مطرح می شود و داماد شما مطابق با سهم الارث اش که قانون میزان آن را مشخص کرده است ارث می برد و مالکیت بقیه وسایل نیز به بقیه وراث می رسد لذا وجود فاکتور خرید و سیاهه جهیزیه در این مورد مهم می باشد.

♦  در مورد بقیه وسایل خانه که رسید خرید آن ها در دست داماد شما بوده است و یا این که در سیاهه زوج نوشته شده باشد تعلق به او دارد و مالک آن ها می باشد ولی در خصوص مورد اول، اگر بخواهد بیشتر از میزان سهم الارث اش در وسایل خانه تصرف کند و یا اینکه آن ها را بفروشد، امکان شکایت برای شما فراهم است.

 

 

مستندات قانونی - مالکیت وسایل بعد از فوت زن

اصل 46 قانون اساسی

هر کس مالک حاصل کسب و کار مشروع خویش است و هیچ‌کس نمی‌تواند به عنوان مالکیت نسبت به کسب و کار خود امکان کسب و کار را از دیگری سلب کند.

اصل 47 قانون اساسی

مالکیت شخصی که از راه مشروع باشد محترم است. ضوابط آن را قانون معین می‌کند.

ماده 1118 قانون مدنی

زن مستقلا میتواند در دارائی خود هر تصرفی را که میخواهد بکند.

ماده 946 قانون مدنی

  زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد در صورتی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد سهم زوجه یک چهارم از کلیه اموال به ترتیب فوق می باشد.
تبصره (الحاقی ۱۳۸۹/۵/۲۶) - مفاد این ماده در خصوص وراث متوفایی که قبل از تصویب آن فوت کرده ولی هنوز ترکه او تقسیم نشده ‌است نیز لازم‌الاجرا است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

ثبت امتیاز
نظرات

شنبه, 20 فروردین,1401

ناشناس

سلام خسته نباشید.همه میگویند وسایل مادر فوت شده به دختر میرسه و اینکه پدر هم فوت شده آیا درسته؟!


پاسخ وکیل:
با سلام
خیر چنین چیزی قانوناً درست نیست و تمامی اموال مطابق قانون بین تمام وراث تقسیم می شود.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.