X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: شنبه 24 مهر 1400

 امکان ابلاغ و احضار تلفنی در دادسرا به دلیل جرم مزاحمت

با سلام. همسایه طبقه پایین از من و همسرم تحت عنوان مزاحمت شکایت کرده برای صدا من تلفنی به دادسرا احضار شدم. ایا می توانم حضور پیدا نکنم چون شهرستان هستم یا برایم بد می شود و ایا می توانم منتظر ابلاغ کتبی بمانم؟

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 9774

ابلاغ تلفنی به دادسرا برای جرم مزاحمت

  • احضاریه در واقع فرا خواندن و طلبیدن افراد به دادگاه برای توضیح دادن یک سری از مسائل در مورد اتفاقی که افتاده است.
  • وقتی صحبت از احضار می شود ذهن ها به سمتی می رود که شخص مورد احضار شده باید متهم باشد اما اینگونه نمی باشد. چرا که قاضی پرونده امکان دارد برای تکمیل کردن پرونده خود و فهمیدن اصل موضوع از خیلی از افراد همانند شاکی و یا شاهد و حتی کارشناس دعوت به توضیح نماید.
  • پس برگه احضاریه فقط برای متهم ارسال نمی گردد بلکه تمامی افرادی را شامل می شود که قاضی لازم ببیند، که به وسیله آنها می‌تواند با گفته هایشان پرونده را تکمیل کند.
  • اگر برای پرونده ای دلایل کافی و لازم وجود داشته باشد و از نظر قاضی در پرونده مشکلی نباشد در این صورت می تواند متهم را احضار کند.
  • حال اگر افرادی که قاضی احضار می کند بدون دادن گواهی عدم حضور (عذر موجه) به دادگاه، در دادگاه حاضر نشوند قاضی می تواند در صورت وجود شرایط زیر، حکم و دستور جلب آن را صادر کند :
  • 1- از جمله جرایمی که مجازات قانونی آنها قصاص، اعدام و یا قطع عضو باشد.

2- آن دسته از متهم هایی که محل شغل آنها و محل زندگی آنها مشخص نیست و تمامی تلاش و اقدامات قاضی برای دسترسی پیدا کردن به متهم کافی نباشد.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص امکان ابلاغ و احضار تلفنی در دادسرا

♦  در خصوص سوال شما باید گفت در صورت عدم حضور شما رای غیابی صادر می شود و ممکن است محکوم شوید.  ابلاغ تلفنی در قانون جدید آیین دادرسی کیفری به رسمیت شناخته شده است.بهتر است حاضر شده و از خود دفاع کنید. بهتر است به همراه خود وکیل دادگستری داشته باشید.

 

 

مستندات قانونی در خصوص احضار تلفنی

اصل ۱۳۲ قانون اساسی 
هیچ کس را نمی توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می کند. در صورت بازداشت، متهم باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود.
در قانون آن چیزی که به معنای احضار آمده است باید به صورت کتبی باشد همان اطلاعاتی که بیان شد در آن ذکر گردد و توسط مامور ابلاغ به شخص مورد نظر ابلاغ می گردد. بنابراین احضار تلفنی جنبه قانونی ندارد.
 همچنین در مورد موضوعات سیاسی و عقیدتی، که در نهادهای اطلاعاتی رایج گردیده است باید ذکر کرد که این روش احضار کردن غیرقانونی می باشد.
اما در قانون آیین دادرسی کیفری جدید مصوب ۹۲، با توجه به گسترش دادرسی الکترونیکی، ماده ۱۷۵ قانون مزبور امکان احضار و ابلاغ تلفنی را پیش بینی کرده است.

ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری
استفاده از سامانه‏ های (سیستم های) رایانه‏ ای و مخابراتی، از قبیل پیام نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضائی و همچنین نیابت قضائی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.
تبصره- شرایط و چگونگی استفاده از سامانه‏ های رایانه‏ ای و مخابراتی موضوع این ماده بر اساس آیین‏ نامه‏ ای است که ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری تهیه می شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‏ رسد.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات

ﺳﻪشنبه, 10 اسفند,1400

مرتضی

سلام از دادگاه ب من زنگ زدن راجب پروندم گفتن بیا دادسرا میخاستم بدون برا جلب یا چیز دیگه ای چون ثنا دارم ی ابلاغ اومده برا برج ۲اولین جلسه دادگاه ولی زنگ زدن گفتن بیا ۴شنبه میخاستم بدونم چی میشه


پاسخ وکیل:
با سلام
همانطور که در متن اشاره شده امکان ابلاغ تلفنی در قانون جدید پیش بینی و تعریف شده است.

چهارشنبه, 05 بهمن,1401

محراب

باسلام خواستم از کارشناسان عزیز بپرسم آیا امکان این هست که بدون اومدن سرباز.یا مأمور ابلاغ. و یا حتی بدون پیامک ADLIRAN طرف موجر باشه. ی ضرب بره حکم توقیف اموال و یا جلب شخصی و تخلیه‌ و یا ... بگیره ؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.