X
مشاوره با وکیل دادگستری- دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: شنبه 15 آبان 1400

 خرید ملک به طور صوری با مبایعه نامه و قرارداد عادی

با سلام. بنده در سال 79 با یک مبایعه نامه و قرارداد عادی، یک قطعه زمینی بنا به پیشنهاد دایی خرید کردم و همه چیز بنام دایی ثبت شده با یک قرارداد صوری و بیع صوری و متاسفانه امکان مشورت با وکیل متخصص قرارداد را نداشتم با توجه عدم حضور اینجانب در کشور در سال 85 با اخذ پروانه کار ساختمانی را بنا به پیشنهاد دایی شروع مقرر شده کلیه هزینه ها را به صورت ریز به من اعلام کند با گذشت سه سال و در هر مرحله مبلغی پول بدون شرح کار در چندین مرحله پرداخت کردم خودم از مبلغ پرداختی با اعتماد به داعی به حسابش از طریق صرافی ها واریز کردم تا اینکه در سال 88 با دعوت از دایی به کشور امارات جهت تسویه حساب کامل متاسفانه بدون هیچ صورت حسابی آمد فقط طلب مبلغ 120 میلیون تومان نمود من زیر بار نرفتم تا اینکه در سال 91 مبلغ 50 میلیون تومان واریز کردم ودر سال 93 مبلغ 181میلیون تومان به گفته خودش 250 تومان که با سر جمع پرداختی ماقبل 88 می شود 250 میلیون تومان بعد از ده سال بازگشت به کشور نه تنها ساختمان نیمه کار تحویل نمی دهد بلکله طلب پول می کند از شما وکیل دادگستری محترم تقاضا دارم لطفا راهنمایی ومشاور فرمائید چکار کنم متاسف شدم از کشور که صداقت نیست.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1796

وضعیت خرید ملک به طور صوری با مبایعه نامه

  • معامله ی صوری معامله ای است که در آن یکی از شرایط اساسی صحت معاملات که در ماده 190 قانون مدنی به آنها اشاره گردیده است، وجود نداشته باشد.
  •  این شرایط شامل :

1- قصد طرفین و رضای آنها

2- اهلیت طرفین

3- موضوع معین که مورد معامله باشد

4- مشروعیت جهت معامله؛ می باشد.

  • البته این توصیف کلاسیک از شرایط صحت معاملات است ولی درست این است که قصد شرط وقوع عقد، رضا شرط نفوذ عقد ، موضوع معین و مشروعیت جهت نیز شرط صحت عقد نامیده شود.
  • در یک معامله ی صوری، به علت اینکه قصد طرفین یا یکی از آنها مخدوش می باشد و معامله تنها ظاهری بوده و طرفین قصد واقعی برای انعقاد عقد و انتقال مال ندارند، باطل می باشد. انگیزه ی انجام معامله ی صوری متفاوت می باشد و می توان به قصد فرار از دین، جلوگیری از بازداشت اموال، انجام برخی امور بانکی و.. باشد.
  • مسأله ی حائز اهمیت در این رابطه این است که معامله ی صوری به هر دلیل و با هرنیتی که باشد به علت فقدان قصد باطل، بی اعتبار و فاقد وجه قانونی است، و اثری در عالم حقوقق نداشته و به همین ترتیب فروش ملک بصورت صوری، هیچگونه اثری در تملک ندارد.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص خرید صوری ملک با مبایعه نامه

♦  در پاسخ به پرسش شما باید گفت که باتوجه به موارد بیان شده شما امکان ابطال معامله ی صوری را دارید.

♦  با این وجود از آنجایی که به موجب ماده 223 قانون مدنی، هر معامله ی واقع شده صحیح می باشد مگر آنکه فساد آن معلوم شود، معامله ی فوق یعنی انتقال و ثبت ملک بنام شخص صحیح تلقی شده و شما به عنوان مدعی صوری بودن معامله جهت باطل نمودن آن باید این امر را بوسیله ی شاهد، قسم، و سایر قراین و ادله ثابت نماید. واریز وجه به حساب دیگری نیز بوسیله ی قراینی همچون میزان پولی که بطور مرتب به حساب شخص واریز گردید قابل اثبات می-باشد.

♦  رای صادره در خصوص معامله ی صوری فاقد جنبه اجرایی بوده و جنبه ی اعلامی دارد و محکوم له می تواند با رای قطعی صادر شده نسبت به احقاق حق خویش اقدام نماید و  عین و منافع مالى که موضوع معامله بوده به او مسترد می گردد.

 

مستندات قانونی - معامله صوری ملک با مبایعه نامه

ماده 190 قانون مدنی
براي صحت هر معامله : شرایط ذیل اساسی است -1 ها قصد طرفین و رضاي آن -2 اهلیت طرفین 3 - موضوع معین که مورد معامله باشد . 4 - مشروعیت جهت معامله


ماده 191 قانون مدنی
عقد محقق میشود به قصد انشاء به شرط مقرون بودن به چیزي که دلالت بر قصد کند.


ماده 218 قانون مدنی
هر گاه معلوم شود که معامله با قصد فرار از دین به طور صوري انجام شده، آن معامله باطل است.


ماده 218 مکرر
هر گاه طلبکار به دادگاه دادخواست داده دلایل اقامه نماید که مدیون براي فرار از دین، قصد فروش اموال خود را دارد، دادگاه میتواند قرار توقیف اموال وي را به میزان ٢٦ بدهی او صادر نماید، که در این صورت بدون اجازه¬ي دادگاه حق فروش اموال را نخواهد داشت.


ماده 223 قانون مدنی
هر معامله که واقع شده باشد محمول بر صحت است مگر این که فساد آن معلوم شود .


ماده 426 قانون تجارت
اگر در محکمه ثابت شود که معامله به طور صوری یا مسبوق به تبانی بوده است آن معامله خود به خود باطل - عین و منافع مالی که موضوع معامله بوده مسترد و طرف معامله اگر طلبکار شود جزو غرما حصه خواهد بود.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.