X

 شرایط دعوای نفی ولد و نفی نسب

شرایط دعوای نفی ولد و نفی نسب

دعوای نفی ولد به دعوایی گفته می شود که از سوی شوهر یا هر ذینفعی می تواند این دعوی را طرح کند. با این ادعا که فرزندی که در حال حاضر وجود دارد از رابطه آن مرد و زن مشخص ایجاد نشده و متعلق به این زن و شوهر نیست. بنابراین طرح این دعوی از جانب اشخاص دیگر مثل جد پدری وی هم امکان پذیر می باشد. البته دعوای نفی ولد پس از طرح و پس از فوت شخصی که ادعای نفی ولد کرده، به طرفیت وراث او جریان می یابد. آنچه مسلم به نظر می رسد این است که هرگاه شوهر صریحا یا ضمناً اقرار به ابوت خود نموده باشد دعوی نفی ولد از او مسموع نخواهد بود.

 

  |  
بازدید: 29729
  |  
امتیاز: Article Rating

دعوای نفی نسب

 

نفی ولد، نفی نسب

  •  در مورد زمان طرح دعوای نفی ولد باید خاطر نشان کرد: دعوی نفی ولد باید در مدتی که که عادتاً پس از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل برای امکان اقامه دعوی کافی می باشد اقامه گردد و در هر حال دعوی نفی نسب پس از انقضاء دو ماه از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل مسموع نخواهد بود.
  • البته در موردی که شوهر مطلع از تاریخ حقیقی تولد طفل نبوده و تاریخ تولد را بر او مشتبه نموده باشند به نوعی که موجب الحاق طفل به او باشد و بعدها شوهر از تاریخ حقیقی تولد طفل مطلع شود مدت مرور زمان دعوی نفی، دو ماه از تاریخ کشف خدعه خواهد بود.
  •  دعوای نفی ولد به طرفیت فرزندی که از طرف پدر خود (به ظاهر) و مادر این فرزند که که از جانب شوهر نفی شده است اقامه می گردد.

 

مصادیق دعوی نفی ولد   

1- دعوایی که در آن نسب طفل مورد اختلاف است و خلاف اماره فراش مطرح می گردد هر چند تمام شرایط رابطه زوجیت وجود داشته باشد.
2- دعوایی که طی آن شرایط تحقق اماره فراش مورد تردید قرار می گیرد مثل اینکه ادعای عدم زوجیت از جانب زوج مطرح شود یا ادعایی مبنی بر اینکه طفل در زمان زوجیت آنها متولد نشده است.
3- دعوایی که در آن هویت طفل و نسب مادری او مورد تردید قرار می گیرد مانند ادعای عوض شدن طفل در بیمارستان.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.61 از 5 (31 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

چهارشنبه, 13 مرداد,1400

حسین

سلام.خدا قوت.پدرم از یک همسر صیغه ای یک فرزند پسر ودو دختر دارد.هم اکنون مادر به بیماریی الزایمر مبتلا شده با توجه به اینکه قبلا مادرم چندین بار اعلام کرده بود میخواهم نفی ولد را در مورد ۳ فرزند صیغه ای پدرتون انجام دهم ..هم اکنون برادران و خواهران چگونه می توانند.در خواست نفی ولد را به دادگاه ارائه دهند..با تشکر فراوان از راهنمایی شما بزرگوار


پاسخ وکیل :
با سلام
متاسفانه دقیقا روشن نکرده اید که طرح این دعوا از سوی مادرتان چه موضوعیت دارد؟! در هر حال ان افراد فرزندان پدر شما و خواهران و برادران ابی شما هستند و مطابق قانون از پدر خود ارث می برند.

یکشنبه, 27 بهمن,1398

فراحی

سلام و خدا قوت همکار گرامی دعوای نفی ولد یا نسب فقط از سمت پدر طفل قابل پیگیری نیست از طرف هرکسی که نفع محرزی در این باره ببرد قابل پیگیریست لطفا متن را اصلاح بفرمایین . سپاس.


پاسخ وکیل:
بله صحیح این است که دعوای نفی ولد از طرف هر ذینفع و نه صرفاً فردی که به ظاهر پدر اوست قابل طرح باشد و ما هم به این معتقدیم.در جمله اول این متن یک عبارت جا افتاده بود که معنی را تغییر می داد و اصلاح شد.ممنون از تذکر شما

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.