X

 دعاوی کیفری و جزایی - انواع مجازات ها

دعاوی کیفری و جزایی - انواع مجازات ها

دعاوی کیفری در حقیقت شاخه ای ازحقوق جزا هستند که شامل جرایم و مجازات ها و قوانین جزایی می شوند.حقوق جزایی ایران به طور سنتی و از ابتدای وضع قانون مجازات عمومی تا کنون و به خصوص در دوره حکومت جمهوری اسلامی شامل بخش های ثابتی بوده است که عبارتند از : جرایم و مجازات های شرعی (حدود، قصاص و دیات)، جرایم و مجازات های تعزیری و به طور خاص جرایم و مجازات های بازدارنده که مورد آخر از عجایب و خصوصیات قانون مجازات اسلامی سابق است! در صورتی که مشکلی در حیطه حقوق کیفری و جرایم و مجازات ها دارید قبل از هر نوع اقدام و حضور در مراجع تعقیب و تحقیق و رسیدگی (دادسرا یا دادگاه)، توصیه می شود با یک وکیل متخصص و باتجربه در زمینه دعاوی کیفری مشاوره نمایید.

  |  
بازدید: 6265
  |  
امتیاز: Article Rating

 

حقوق کیفری، دعاوی کیفری و انواع مجازات 

تعریف حقوق جزا

حقوق جزا شاخه ای از حقوق عمومی است که با تعریف اقدامات مجرمانه که اخلال در نظم عمومی ایجاد می نمایند و تعیین مجازات برای خاطیان سعی در جلوگیری از وقوع جرایم دارد و در صورت ارتکاب جرم میزان مسوولیت مرتکب و نحوه تعقیب و تعیین مجازات او را مشخص می نماید و در پایان کوشش می کند تا وسایل اصلاح و تربیت مجرمین را فراهم آورد.

 

اهمیت حقوق جزا

اولاً- حقوق جزا مجموع مقرراتی است که بر نحوه اجرای مجازات ها و تعیین واکنش های اجتماعی نظارت می کند.

ثانیاً- قوانین کیفری، ساده ترین و شدید ترین وسیله اجبار قواعد و مقررات اجتماعی است و ضمانت اجرای روابط اجتماعی می باشد.

ثالثاً- در دعاوی حقوقی فقط امور حقوقی افراد از قبیل امور مالی یا خانوادگی یا احوال شخصیه مطرح است در حالی که در دعاوی کیفری نه تنها مال و خانواده مجرم در معرض خطر است بلکه آزادی حیثیت و جان وی نیز در مخاطره قرار می گیرد.

رابعاً- در محاکم و دادگاه های حقوقی احتیاجی به حضور طرفین دعوی و شناسایی آنان نیست و درصورت صحت هویت، دادگاه بر مبنای ادله تقدیمی اتخاذ تصمیم می نماید؛ درحالی که در دعاوی کیفری و جزایی حضور مجرم ضروری است. بنابراین با توجه به فرق و تفاوت بزرگ این دو دعوی اهمیت حقوق جزا و دعاوی کیفری مشخص می شود.

 

 

مجازات ها و اقدامات تامینی و تربیتی

در قانون مجازات اسلامی، مجازات ها و اقدامات تامینی و تربیتی تعیین شده است که به پنج دسته تقسیم شده اند:

1- حدود

2- قصاص

3- دیات

4- تعزیرات

5- اقدامات تامینی و تربیتی

 

تعزیرات و مجازات های بازدارنده

حد مجازاتی است که شارع آن را تعیین کرده است و قصاص مجازات فردی است که مرتکب جنایت منجر به قتل یا صدمات بدنی گردیده است و دیات جایگزین قصاص در جنایات عمدی یا غیر عمدی می باشد و تعزیر مجازات های جرایمی است که خارج از موارد فوق می باشند و مجازات بازدارنده مجازاتی است که از طرف دولت به معنای عام آن برای حفظ نظم و مراعات مصالح اجتماعی مقابل تخلفات از مقررات و نظامات دولتی تعیین می گردد.

 

دعاوی رایج کیفری

سرقت، کلاهبرداری، قتل عمد، قتل غیر عمد، خیانت در امانت، ایراد ضرب عمدی، ارتباط نامشروع، تصرف عدوانی، فروش مال غیر، جعل، استفاده از سند مجعول، تجاوز به عنف و سایر عناوین مجرمانه که در قانون ذکر شده اند.

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.74 از 5 (27 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.